#1
|
|||
|
|||
Olie en Koel Temperatuur, ik word er zenuwachtig van...
Wellicht een bekend fenomeen voor velen: de olie en koel temperatuur lopen gaandeweg de rit op. Wat zijn een beetje normale waardes? ik zit met mijn standaard Golf 2 GTI 16V PL op
Olie: 108 (nu), 120 (zomer) Koel: iets rechts van het midden (nu), ver rechts van het midden (zomer) Is er iets mis of zijn dit normale waarden?? ik zie de koeltemp bij andere auto's strak in het midden staan. Kan mijn radiateur niet zo best meer koelen? thermostaat is al nieuw. |
#2
|
||||
|
||||
ik heb met mijn 1.3 MH blok altijd de temperatuurnaald in het midden. boven het lampje.
|
#3
|
||||
|
||||
Normaalgesproken zit de naald van de watertemperatuur rond het midden, en in een warme zomer iets rechts daarvan... Misschien een andere radiator kopen of de koelvloeistof eens vernieuwen.
Heb je ook gekeken of de fan aanslaat? De olietemperatuur ligt bij mijn 2.0 16V rond de 110-112 graden rond deze tijd.. Ik geloof dat de max olie temperatuur iets van 130 of 140 graden mag zijn, dus de olie temperatuur klopt in elk geval
__________________
Bmw e61 530d touring |
#4
|
|||
|
|||
Aanjager slaat aan (draait in de zomer zelfs continue)
Vloeistof is vers. Misschien de radiateur, maar die zijn zo duur voor 16V... alleen maar om even te proberen... |
#5
|
||||
|
||||
In de zomer kom ik met mijn KR met de watertemperatuur (metertjes zijn niet echt betrouwbaar maar goed) tot halverwege het rechtse stuk, dus voorbij het midden. Dan slaat de tweede trap van de ventilator aan.
En de olie op snelweg ook ongeveer 110, het was een keertje redelijk warm, buiten 35 graden Celsius toen heb ik de 130 graden Celsius olietemperatuur gehaald. |
#6
|
||||
|
||||
Mij is verteld dat olie temp en KVS elkaar met ongeveer 10 graden horen te schelen.
dus bv olie 110 is KVS 100 even ruwweg genomen en grofweg geschat zeg maar |
#7
|
|||
|
|||
Voor een KR/PL zou dat eens goed kunnen, want de twee zijn bij de oliekoeler gekoppeld. Bij autos zonder merk je dat erg goed, als je harder rijdt daalt de olietemp door koude lucht tegen het blok, terwijl de koeltemp constant blijft door de termostaat.
Naar mijn idee zou echter de wijzer van de koel strak in het midden moeten blijven staan als alles goed werkt |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Dat idee had ik ook. De hierboven omschreven temperatuurseigenschappen herken ik ook bij mijn auto. Toch denk ik niet dat ik me er zorgen over moet maken. Ik heb de auto gekocht met 154.000 op de teller en heb er inmiddels 206.000 op staan zonder enig motorisch probleem gehad te hebben.
__________________
GOLF MK2 GTI 16V KR '89 |
#9
|
|||
|
|||
Geef ik je helemaal gelijk in, maar ik ben een zeikerd en wil dat soort dingen perfect hebben...
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Bij mijn G60 werkt deze theorie ook tot op heden. |
#11
|
|||
|
|||
Als het koelwater te warm wordt is waarschijnlijk de radiateur verstopt
Uitwendig de koellamellen dicht gebogen Heb er bij die van mij een radiateur van een turbo diesel in staan en die geeft met echt belasten van de motor tot iets over de helft Heb er ook een externe oliekoeler[golf 1 GTI] op en de olie komt bij echte belasting ook op de 120 graden |