#1
|
||||
|
||||
zwaar schakelen Jetta II 1.3 (40KW)
Hallo daar allen!
Heb even een vraag over het zware schakelen van de Jetta van ons buurmeisje. Ze is van de week 18 geworden en heeft (op lang aandringen) als 1e auto een VW gekocht! Het is een Jetta geworden, een 2 deurs bronsmetallic met een 1.3 motor met 40KW uit 1990. Mooi is ie niet echt meer, maar technisch geloof ik nog aardig bij de tijd. Maar het volgende dient zich voor; De auo schakelt zwaar, en vooral de achteruit laat zich vaak niet zonder tandenpoetsen inleggen. Ze is bij de garage geweest en die had het gelijk over een nieuwe koppeling. Aangezien de auto 157000 km gelopen heeft en slechts 200 € gekost heeft loont dat natuurlijk niet echt.... De overige versnellingen gaan overigens redelijk goed behalve de 3 en 5. Die moeten echt met nadruk ingelegd worden. De koppeling voelt overigens prima aan, slipt ook niet en in z'n 3 optrekken vanuit stilstand lukt ook niet.... Kan het misschien aan de schakelstangen liggen?? En kan je daarbij iets afstellen? Meen dat de koppeling hydraulisch is en dat daar weinig aan af valt te stellen (??) Zou jammer zijn als het toch iets duurs is. De auto rijdt namelijk verder erg goed.... Heb zelf een Golf 3 en weinig kaas van de vorige generatie gegeten. Behalve dan dat het bijna onverwoestbare auto's zijn... Verder nog aandachtspunten bij een 1.3?? Ik hoor het graag! Alvast bedankt! Dennis
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#2
|
||||
|
||||
Koppeling is niet hydraulisch, gewoon met een kabeltje
Grote kans dat het aan de schakelstangen ligt, maar of je daar nog wat aan kan afstellen weet ik niet. Wellicht dat de versnellingsbak gewoon aan z'n eind is, jammer dat er een 5 bak onder zit want die zijn een beetje zeldzaam dacht ik. |
#3
|
||||
|
||||
je zou eerst eens gewoon de versnellingsbak olie kunnen verversen, dat maakt vaak al een heleboel goed.
ik denk dat die koppelingskabel zelfstellend is, maar als je zelf al zegt dat de koppeling goed aanvoeld zou ik het daar niet in zoeken. die schakelstangen kan geloof ik wel speling in de scharnierpuntjes komen. (je hebt overigens ook vw's met kabel ipv stangen) ik hoop dat je wat hebt aan deze info
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#4
|
||||
|
||||
Probleem komt inderdaad wel vaker voor.
Zou als 1ste de versellingsbak olie (laten) verversen.
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#5
|
|||
|
|||
Schakelstang is 1 stang gelijk naar de bak,en niets aan te stellen wat jou [haar] probleem oplost
Zou ind eerst eens olie verversen of iniedergeval het peil controleren |
#6
|
||||
|
||||
OK! Thanx allen voor de info!!
Zal het morgen gelijk ff controleren en anders gelijk laten vervangen! Hou jullie op de hoogte!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |