Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-03-2007, 23:03
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default Project: Go Go Diesel!

Dat laatst m'n dieseltje plofte vond ik wel een mooi moment om de boel eens beter aan te gaan pakken!







Inmiddels zit er alweer een ander blok in (weer 1.6TD, 1V ecodiesel), maar dat eco is van korte duur...

Even wat onderdeeltjes gescoord, Go Go Diesel!!




-Sprintercooler.
-Alu Sprintercooler buizenset, met Samco verbindingen.
-Dampfrad set; traploze boost versteller.
-T3 turbo (ipv de speelgoed K14 die er nu op zit).
-Brandstofpomp by Bert (10mm plunjers, gereviseerd en gemodificeerd).
-Extreme LDA kegel.
-3 meter 63mm uitlaatpijp + 6 63mm lasbochten (=uitlaat vanaf turbo, niet op de foto).
-63mm RVS S-Rohr
-Stri EGT, Oiltemp en Boostmeter (ook niet op foto).

Dit wordt leuk
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #2  
Old 01-03-2007, 23:06
Mister Cool's Avatar
Mister Cool Mister Cool is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 5,083
Send a message via MSN to Mister Cool
Default

Dit gaat knallen . Deze moet ik even bijhouden. Leerzaam voor de toekomst van mijn eco-tje
__________________

'86 Jetta 1.6 TD
'85 Golf 1.6 GTD
'82 Bus D
'67 1600A Limousine
Reply With Quote
  #3  
Old 01-03-2007, 23:06
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Ga je de complete uitlaat zelf in elkaar prutsen?
Reply With Quote
  #4  
Old 01-03-2007, 23:07
rallye16vt rallye16vt is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 666
Default

Succes
__________________
16vt ombouw naar haldex, bijna klaar
Reply With Quote
  #5  
Old 01-03-2007, 23:11
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Yep, zo'n uitlaat heb ik in het verleden voor mijn Golf 1 TD ook al gemaakt: een eind 63mm uitlaatpijp, wat haakse bochten, een verstekzaag, lasapparaat en een paar uurtjes tijd = hele effectieve uitlaat.



Deze EGT meter heb ik besteld:



Om te voorkomen dat de zuigers er weer zo uit gaan zien:

__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 01-03-2007, 23:50
Mister Cool's Avatar
Mister Cool Mister Cool is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 5,083
Send a message via MSN to Mister Cool
Default

63 mm. uitlaat, maakt dat nog veel verschil met een 60??
__________________

'86 Jetta 1.6 TD
'85 Golf 1.6 GTD
'82 Bus D
'67 1600A Limousine
Reply With Quote
  #7  
Old 02-03-2007, 00:13
Kevin20v's Avatar
Kevin20v Kevin20v is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,428
Default

Quote:
Originally Posted by Mister Cool
63 mm. uitlaat, maakt dat nog veel verschil met een 60??


3mm
Reply With Quote
  #8  
Old 02-03-2007, 00:39
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ja idd, dat kon je zelf toch wel bedenken

Tof plan stijn ben erg benieuwd hoe het gaat lopen en ook hoelang
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #9  
Old 02-03-2007, 07:38
Baldrimmer's Avatar
Baldrimmer Baldrimmer is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 782
Default

Tjakka !!

Wat is een EGT metert ?
Reply With Quote
  #10  
Old 02-03-2007, 07:46
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Exhaust gas temperature
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #11  
Old 02-03-2007, 10:17
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default

Ik ben zeer benieuwd, wat zou dit ongeveer moeten gaan opleveren?
__________________
Scirocco 1.4tsi 2010
Golf 1 diesel 1982
Golf 1 gti 1979
Kawasaki Z750 2010
Reply With Quote
  #12  
Old 02-03-2007, 10:21
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Yep, zo'n uitlaat heb ik in het verleden voor mijn Golf 1 TD ook al gemaakt: een eind 63mm uitlaatpijp, wat haakse bochten, een verstekzaag, lasapparaat en een paar uurtjes tijd = hele effectieve uitlaat.



Deze EGT meter heb ik besteld:





Naisss.. prijzig geweest of redelijk betaalbaar?
Reply With Quote
  #13  
Old 02-03-2007, 10:52
ArjenE's Avatar
ArjenE ArjenE is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,393
Send a message via MSN to ArjenE
Default

dikke staaltjes en dikke pluimen zwarte rook zo uit de uitlaat
__________________
Quote:
Originally Posted by Nas
16 inch vond ik nou eigenlijk net iets te groot... Al staat het bij ArjenE heel netjes
Reply With Quote
  #14  
Old 02-03-2007, 11:02
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,030
Default

Mooi project, mooie auto en mooie kleur ook. Is dat "gewoon" matzwart of zo? Zelf gerold/gespoten?
Reply With Quote
  #15  
Old 02-03-2007, 11:06
Baldrimmer's Avatar
Baldrimmer Baldrimmer is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 782
Default

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Exhaust gas temperature


Aha

Als die te hoog is wat kan je er dan aan doen op dat moment ? Gas los ?
Reply With Quote
  #16  
Old 02-03-2007, 11:23
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

diesel for life!

Erg benieuwd naar het totaalplaatje+vermogen.
Reply With Quote
  #17  
Old 02-03-2007, 11:35
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #18  
Old 02-03-2007, 11:54
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik heb de Stri DSD EGT meter redelijk betaalbaar, een oude vriend van me heeft een tuningshop en die heeft ze in het assortiment

Yep, als je EGT to hoog wordt ga je van het gas (maar het is meer bedoeld om je afstelling goed te kunnen controleren). Met pittige TD's is het namelijk erg eenvoudig om complete melt-downs te veroorzaken.

Kleur van de auto: ooit door Marco al gedaan (van t forum hier), is Big Boss Barbecue Lak

Verwachting: ergens tussen de 100 en 130 pk met aardig wat Nm's Hangt af van hoe het blok het houdt....
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #19  
Old 02-03-2007, 12:00
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Weet je al hoe dicht je die EGT meter bij je blok moet gaan plaatsen? Wat is eigenlijk de uitlaatgas-temperatuur als het net de cilinder uit komt? Maximaal gebruik maken van de schaal natuurlijk

En voor de twijfelaars, ik ben al overtuigd dat die intercooler gaat passen
__________________
I love airride.
Reply With Quote
  #20  
Old 02-03-2007, 12:27
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

@Sander: Je moet de sensor in het gedeelte plaatsen van het uitlaatspruitstuk waarde 4 cilinder kanalen bij elkaar komen. Dan heb je een gemiddelde waarde. Daarnaast kan je ook een afterturbo EGT nemen, maar die verteld minder over de verbranding en meer over de turbo

een acceptabele (pre turbo) EGT waarde is ong 650 graden. Daarboven krijgen de zuigers en turbo het zwaar te verduren.

Ik ben zelf bezig met EGT meters via een Vliegtuig onderdelen leverancier. Daar worden ze veel meer toegepast en zijn ze binnen 2% nauwkeurig. Het is gebleken dat auto EGT meters (beun meters) soms tot 100 graden afwijken! Daarnaast zijn ze onnodig duur (dat allemaal voor een fancy uiterlijk)
Verhouding tussen een auto EGT en luchtvaart EGT is bijna 50% prijsverschil!
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum