#1
|
||||
|
||||
turbo druk valt weg? golf tdi.
hallo!
Ik heb een poosje geleden een golf3 110pk tdi gekocht. auto bevalt super! maar ik heb een klein probleempje wat zich af en toe voordoet. als ik aan het rijden ben en ik zou vanuit zoon 2000 toeren het gas in drukken bouwt de turbo druk op. maar zodra hij dat gedaan heeft valt de druk weer eventjes weg om vervolgens weer terug te komen. dit gebeurd niet altijd. en het hele verhaal met opbouwen, weg vallen en weer opbouwen gebeurd ook binnen een paar sec. Ook heb ik soms het idee dat de fluit van de turbo een beetje hapert. (beetje tussen de fluit door stotterend geluid) het is een gechipte auto... kan het zijn dat de turbo minder aan het worden is? auto heeft 340.000 gelopen en hij is al sinds 200.000 gechipt met de originele turbo. ik hoop dat het niets met de turbo is. Maar ik heb de slangen en buizen al nagekeken. voor zover dat ik het kan zien of horen lekt er niets. iemand een idee wat het zou kunnen zijn? of hoef ik me nergens druk om te maken? groeten frank |
#2
|
||||
|
||||
Wastegate miss vast gaan zitten???
Als je een lek zou hebben dan zou het gefluit heel duidelijk te horen zijn... En hoor veel dat de lmm stuk gaat bij een TDI. Zou het zelf niet weten omdat ik een mechanische Turbo diesel heb...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#3
|
||||
|
||||
vacuumleidinkje op de wastegate in orde?? deze willen wel is uitdrogen...
turbodrukregelventiel?? komt ook nog wel is voor... en je zou hem uit kunnen laten lezen... op storingen en mocht daar niks uitkomen kan je nog even de meetwaardenblokken tijdens het rijden bekijken...
__________________
Mk4 1.6 16v bangmobiel Leon 1m cupra r 244kw ? |
#4
|
||||
|
||||
hmm wastegate maar een checken dan....
Ik ben bekend met het LMM probleem. er is toch ook een manier om de LMM te omzeilen. Er zou iets anders voor in de plaats kunnen komen? iemand daar misschien wat meer info over? Er is al eens een andere opgekomen namelijk. ook nog niet zo lang geleden. Dus als het weer de LMM zou zijn heb ik er liever iets anders voor in de plaats voor dat ik er steeds problemen mee ga krijgen. |
#5
|
||||
|
||||
Mmmm over het algemeen heb je helemaal geen turbo druk op het moment dat je LMM het niet (goed) doet. Wat wel voorkomt is dat de schoepen van een verstelbare turbo vast gaan zitten door roet ed. Vaak gaat dit dan in combinatie met een foutcode en dat moet dan een overdruk in het inlaattraject betreffen. Hierdoor kan de computer ook in "noodloop" gaan.
|
#6
|
||||
|
||||
vandaag eens even wat heen en weer gebeld....
maar eens even een afspraak maken om um uit te laten lezen. kijken wat er dan uit komt. wastegate gecheckt kon ik niets geks aan vinden. bedankt voor de reply's! groeten frank |
#7
|
||||
|
||||
al wat bekend??
__________________
Mk4 1.6 16v bangmobiel Leon 1m cupra r 244kw ? |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
helaas nog niet zo veel... heb hem uit laten lezen met vagcom. pomp timing staat helemaal verkeerd. veel te vroeg. die eerst maar eens op tijd laten zetten. Misschien dat dat nog wat verschil maakt. ik heb op de 20ste een afspraak bij jos diesel service. hopen dat hij er verder wat mee kan. houd jullie wel even op de hoogte! groeten frank |
#9
|
||||
|
||||
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
hehe daar had ik de vraag ook al gesteld! via hun heb ik de auto ook aan de vag-com gehad en ben ik ook bij jos terecht gekomen. maar toch nog bedankt voor de tip flip! |
#11
|
||||
|
||||
De golf 3 110pk AFN heeft geen wastegate. Er zit een VNT turbo op. Kan goed zijn dat het mechaniekje van de schoepen in de turbo vast zitten.
Het membraam op de turbo is een vacuum membraam die de schoepen bedient. Deze moet je kunnen bewegen met de hand tegen de veerdruk van het membraam in.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
meganiekje ook gecheckt... deze kon ook vrij bewegen. dus ik denk niet dat het daar in zit. nog maar even aftellen tot de 20ste denk ik dan maar. kijken of jos wat kan vinden. hoop dat het toch in de pomptiming zit. bedankt voor de tip nog iig! groetn frank |
#13
|
||||
|
||||
Nou ben benieuwd
|
#14
|
||||
|
||||
hallo!
bij deze even een update. Afgelopen maandag avond de golf naar Jos gebracht. Hij zou er dinsdag ochtend al vroeg mee beginnen. smorgens om 10 uur al het eerste telefoontje... boodschap pomp kapot! gloeiende gloeiende dat zou een duur grapje worden! gelukkig hebben de jongens daar in de werkplaats nog wat verder gezocht bleek het uiteindelijk een probleem met de distributie te zijn. boel stond niet op tijd. hoe dit heeft kunnen gebeuren heb ik geen idee van?! auto liep altijd wel ok. toen ze de pomp op tijd gingen zetten liep de hele auto niet meer. vandaar dat ze het toen in de distributie hebben gezocht denk ik. al met al loopt de auto weer als een trein! hij loopt weer super mooi rustig en lekker soepel zoals het hoort! top service daar bij Jos diesel service! |
#15
|
||||
|
||||
even een update.... helaas weer het inhouden probleem terug! gisteren naar de nurburgring geweest. was echt SUPER! maar helaas liep de golf niet zoals het hoort.
de heen en de terug reis weinig problemen gehad. (toch ruim 600 kilometer in totaal) soms een klein beetje inhouden maar niets ernstigs. na een half rondje nurburgring begonnen de problemen. ontzettend inhouden. gewoon tussen de 3000 en 4500 toeren helemaal geen turbo druk. schakelen... turbo druk weer terug, even doortrekken turbo druk weer weg! het lijkt wel dat als mijn olie temp oploopt naar 100 plus graden dat het probleem zich dan meer voordoet dan dat de olie netjes 80 á 90 graden is. na het rondje uit gereden te hebben auto aan de kant, blijkt dat er een beetje diesel bij de 3de injector ligt. ik heb nu niet meer echt een idee wat het probleem zou kunnen zijn. auto is laatst helemaal nagekeken maar nu is het inhouden toch weer terug. iemand misschien een idee waar ik het in kan gaan zoeken? alvast bedankt! hierbij nog even een linkje naar een film van een half rondje nurburgring. wou eigenlijk laatste rondje filmen maar door het inhouden heb ik maar 1 rondje gereden. geen geluid trouwens... had niet zoveel ruimte meer vrij helaas vanwege het inhouden ook niet zo snel als gehoopt... maar dat komt nog wel een keertje KLIK!!! |
#16
|
||||
|
||||
wat ik een keer meegemaakt heb is dat het spietje wat in de krukas zit uitgelopen was...
daardoor ging die keer op keer van tijd af.... neem aan dat ze dat wel gecontroleerd hebben... eigenlijk ff je krukas tandwiel eraf halen en kijken hoe dat eruit ziet...
__________________
Mk4 1.6 16v bangmobiel Leon 1m cupra r 244kw ? |
#17
|
||||
|
||||
geen idee... zou ze eens kunnen vragen. de golf loopt nog wel steeds mooi. tenminste mooier dan voor dat ie naar die beurt toe ging. Dus ik weet niet of dat het probleem zal zijn. maar het is altijd de moeite waard om het te vragen.
zou het de intercooler kunnen wezen? misschien dat deze niet meer goed koelt... misschien te smerig of wat anders? het probleem lijkt veel erger te zijn als hij erg warm is. dus echt olie temp 100 graden plus. zou de turbo dan te weinig koude lucht krijgen waardoor je een soort van tijdelijke noodloop krijg? |
#18
|
||||
|
||||
Je olietemperatuur, lees je die af in je MFA?
Je olietemperatuur staat in ieder geval niet in verband met je inlaatlucht temperatuur. |
#19
|
||||
|
||||
jups.... olie temp lees ik af op de MFA. ik neem ook niet aan dat de inlaatlucht en de olie temp erg veel met elkaar te maken zullen hebben....
maar als de motor erg warm word zal de inlaat temp waarschijnlijk ook warmer worden. dus volgens mij zal het vast wel een beetje samen hangen. toch zit ik nog steeds met de diesel die rond de 3de injector ligt. vanavond nog maar even met vagcom een logje maken kijken of er nog foutmeldingen op duiken. niemand nog commentaar op mn halve rondje nurburgring |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
zonet de auto aan de vagcom gehad. boel stond gelukkig nog wel op tijd. ik kreeg een foutcode 00575 intake manifold error. dus dat kan van alles zijn... n75 klep, lmm. ik denk dat het wat met de ic te maken heeft. of dat er dan toch misschien ergens wat lekt. het blijft een wazig probleem... kmoet gewoon nog maar even door zoeken. bedankt voor de reacties iig! |