#1
|
|||
|
|||
Subaru KEVER - Opstartplan/info/prijsindicatie
Ik wil een sportieve kever maken. Omdat ik het model kever me aanspreekt, omdat het een old timer is en dus goedkoop, kever licht is kever achterwielaandrijving heeft en omdat ik op dit ogenblik al een vw klassieker tot mijn beschikking heb.
Ik wil deze kever gebruiken als een street-legal racer en eventueel voor op het circuit. Ik zit een beetje te dubben hoe ik het ga aanpakken. In iedergeval strippen en vanaf een nette onderbouw beginnen zodat ik alles op het juiste moment monteer/aanpas en fabriceer. Problemen (en ideeen) die ik heb en met jullie zou willen delen. :lol: - Keuze kevermodel (Zat te denken aan een 1303 vanwege de vering ) - exterieur wordt zowieso naar mijn eigen keuze aangepast dus dat is verder niet interessant voor mij. - Wegligging Welke onderdelen heb ik nodig om een kever te creeeren met een goede wegligging en wat zijn +/- de kosten. (iets verlagen om het uiterlijk en prestaties te complementeren) Welke veerpoten/veersysteem eventueel een verstevigingsstangen tussen de veerpoten. Gewoon een totaal plaatje dat ik een idee heb. - Motor Ik zat te denken aan het ombouwen van een std EJ20 SOHC (blokken ruim voor handen dus relatief goedkoop aan te komen) naar turbo omdat ik toch een leuke vermogen wil neerzitten om een beetje lol mee te kunnen beleven. Of anders de non-turbo EJ22 of EJ25. Tussen de 150 en 200pk wil ik gaan rijden maar het is meer om te kijken hoe jullie erover denken of ik misschien bij bepaalde dingen niet goed heb stilgestaan(ik wil verder wel een nette inbouw dus geen stukken motor die uitsteken etc) - Kabelboom subaru Op Engelse en americaanse sites raden ze het aan om een aftermarket computer aan te schaffen om dit werk te vergemakkelijken. Hier in nederland heb ik volgens mij niemand gezien die dit heeft toegepast. In mijn geval lijkt het me handig bij het afstellen van een turboblok en de pk winst die het met zich mee kan brengen. Ik denk niet dat het mij lukt om zo'n kabelboom te ontleden dus mensen die zich geroepen voelen kunnen zich altijd aanmelden in dit topic. Verder duurt het ontleden ook al zou het me lukken veelste lang en zou het de loop van het project vertragen. - Versnellingsbak Ik ben benieuwd wie hierin gespecialiseerd zijn zodat ik een prijsindicatie kan krijgen en een indicatie hoeveel werk het is(Een busbak? porsche bakken? wil toch met een normaal toerental op de snelweg kunnen rijden en niet de tanden etc aan gort rijden.) - Sequential versnellingsbak? - Koppeling Voldoet een std koppeling? - Remmen Ik heb al verschillende topics voorbij zien komen maar wat is een goede manier om allround discs te krijgen en een ruime keuze aan velgen te hebben. Graag wat input, ideeen en kostenplaatje - Radiator Wat is een goede radiator (sloopauto of aftermarkter) om een nette inbouw in de neus van de auto te krijgen? - Stuurinrichting zijn er hier nog voorzieningen die getroffen dienen te worden om strak te kunnen sturen. - Constructief Zijn er verder nog constructief misschien dingen die aangepast dienen te worden zoals rolkooien of schoren. De motor moet naast een passend pasplaat ook op zijn plekgehouden worden dus hoe kan dat het beste gerealiseerd worden. Wil ik dit project gaan beginnen (zit er erg serieus over na te denken maar zou ook handig zijn voor mensen die ook plannen hebben) heb ik hulp nodig. Ik ben wel een beetje technisch en handig maar zal HEEEL VEEEL moeten uitbesteden. Ik wil gewoon duidelijkheid waaraan ik ga beginnen en dat ik niet sommige dingen niet te laag inschat. - budget technisch en moieigen technisch :P |
#2
|
||||
|
||||
Wat je technische gezien exact nodig hebt; geen idee. Wat ik je wel kan zeggen is dat het altijd "tegen" valt en het altijd buiten het geplande budget valt.
Zelf ben ik wat aan het knutselen met Kevers. Deze worden niet eens snel, en dat loopt al uit de klauwen. Laat staan als je een snelle kever wilt bouwen. Als ik zeg dat je 10 000 euro nodig hebt om een leuke en technisch goede kever te bouwen overdrijf ik niet eens (en een paar jaar de nodige avonduurtjes)
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
dat staat dus geheel niet in verhouding met de rest van de plannen.. als je een goede basiskever wilt kopen, dat kost ook gewoon geld. en vaak moet je met een goedkope ook al aan het werk. en als je budget niet al te hoog is kun je beter een subarukever kopen en deze naar eigen smaak verbouwen.. stond er laatst nog 1 op keversite of marktplaats voor €5000,- |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Ik bedoielde eigenlijk dat het qua wegenbelasting en verzekering interessant is voor mij. Sorry dat dat een beetje onduidelijk was. Een 2e hands subaru kever is misschien ook een optie (misschien budget technisch ook meer interessant) ik had er een gezien in den bosch maar vraag me af hoe het is om een redelijke std kever aan dat geweld bloot te stellen. graag ook zulk soort ervaringen hier posten |
#5
|
||||
|
||||
Een standaard kever met alléén een Subaru motor is niks. Je moet het complete onderstel ook veranderen, anders is het een dwijl zonder remmen. Voor een ombouw naar 944 remmen (dus schijven rondom) zou ik toch wel rekening houden met 1500 a 2000 euro.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#6
|
||||
|
||||
Als je veel dingen moet uitbesteden (was ik zag staan in je text) dan is dat ook al duur, aangezien het uurloon nog al hoog ligt...
__________________
VWCulture.nl
|
#7
|
|||
|
|||
Ik kan redelijk improviseren. Heb een vader die lasser van beroep is en heb redelijk wat vrienden die hun kennis en apparatuur tot hun beschikking hebben.
Maar iedereen is nogal sceptisch merk ik. Mijn aanpak is dacht ik juist wat meer doordacht dan gelijk een kever aan te schaffen en maar kijken hoe dat blok erin komt en de bedrading klopt. Gijs: je hebt het over een dwijl een van mijn vragen is dus ook of een 1303 een goede keuze zal zijn om de kosten te drukken qua wegligging. Omdat ik met minder ingrepen toch een redelijke strakke kever krijg. Last edited by QuickSilver85 : 21-04-2008 at 15:41. |
#8
|
||||
|
||||
ik vond de eerste post idd behoorlijk serieus overkomen en deel van het huiswerk is al gedaan. Sceptici houd je altijd, maar dit lijkt mij best goedkomen eigenlijk.
Ben benieuwd
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#9
|
||||
|
||||
Sceptisch of niet, ik wijs je er alleen maar even op omdat ik zelf ook heel vaak met dit soort plannen rondgelopen heb
Het plan is erg tof, dus ben ook wel benieuwd!
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Carter moet worden aangepast. De positie van het blok in een Subaru is hoger dan in een Kever. m.a.w. Je carter ligt op de grond. Tank/benzinepomp: Indien injectie; Subaru heeft hogere druk nodig; een oplossing is subarupomp in kevertank bouwen. Diameter van je benzine leiding van belang + retourleiding. Diameter van je koelleiding van belang ivm stroomsnelheid van het water. Wegligging: Bij torsievering, voor zwaardere stabilisatorstang doet wonderen. Fred
__________________
Standart Ovaal 57" 1200 Mex. 79" (Voormalig Luftwaffe) Audi 80 cl 2-drs 82" SOLD Audi 90 2.3E 88" |
#11
|
|||
|
|||
ik heb me een tijdje geleden ook verdiept in het ombouwen naar een subaru motor in mn 1303 en heb ook menige uurtjes achter de pc gezeten en gespeurd,carter moet je zeker vervangen of zelf inkorten!(let wel dat je volume niet teveel afneemt) er bestaat een firma in duitsland die gespecialiseerd is in het bouwen van race/streetlegal kevers met subaru blok! weet helaas de link niet meer te vinden. schijfremmen achter kun je ook maken met ford scorpio klauwen met adapters,voor een radiator bestaat ook een eigenbouw model van een duitse firma,deze kun je oder de neus van een 03 monteren zodat je kofferruimte intact blijft,ik zal nog es gaan zoeken naar de links die ik toen allemaal verzameld had en dan post ik ze hier wel!
|
#12
|
|||
|
|||
hier heb ik dr al 1
http://www.d-metalldesign.info/4595.html |
#13
|
|||
|
|||
en hier nog eentje!
http://www.bugat5speed.de/cms/ |
#14
|
|||
|
|||
en hier nog een forum uit australie!
http://forums.aussieveedubbers.com/...c.php?tid=35884 |
#15
|
|||
|
|||
hier nog een aanbieder voor adapterplaat van keverbak naar waterkoeler naar keuze!
http://www.ds-tuning.com/ |
#16
|
|||
|
|||
hier nog een forum draadje van een amerikaan die een standaard kever ombouwd naar een baja met subaru blok!
http://www.americansandassociation....der=asc&start=0 |
#17
|
|||
|
|||
en hier nog een duits forum waar veel staat over het inbouwen van subi motor in kever!
http://www.motor-talk.de/forum/kaef...22-t900022.html |
#18
|
|||
|
|||
zo das voorlopig alles wat ik kon vinden suc6 ermee en keep us posted!
|
#19
|
||||
|
||||
Slaap jij 'snachts niet ofzo?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#20
|
||||
|
||||
meestal is wel het probleem om de radiator netjes en effectief in een kever te plaatsen. want als je m vooraan zet dan heb je een mercedes neus nodig en dat is gewon lelijk.
__________________
GAAANK is allez Remme is angst |