Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-04-2008, 17:28
remcojetta remcojetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 5
Default velgen van honda onder mijn jetta

Ik had een paar leuke velgen gezien afkomstig van een honda accord oid. Ze zijn 14 inch en steek 4x100.
Gaan deze gewoon passen of passen honda velgen niet op mijn jetta 2.

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 09-04-2008, 17:33
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

past wel, maar je moet het het center uitdraaien, geloof dat honda 53mm is en vw 57
andersom past wel zonder problemen.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #3  
Old 09-04-2008, 18:09
maniacmark's Avatar
maniacmark maniacmark is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 1,541
Default

moet je andersom geen centreerringen gebruiken voor de 4 mm verschil?
Reply With Quote
  #4  
Old 09-04-2008, 18:19
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

centreerringen zijn overrated
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #5  
Old 09-04-2008, 19:22
remcojetta remcojetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 5
Default

uhm heb net f contact gehad met de man van de velgen van de honda en hij zegt dat het gat 56,1 mm is? kan dat kloppen?
Reply With Quote
  #6  
Old 09-04-2008, 19:25
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Ja, zie ook hier. Dan moet je ze nog een halve mm uit (laten) draaien.
Reply With Quote
  #7  
Old 09-04-2008, 19:31
remcojetta remcojetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 5
Default

Thnx voor de reacties. Wordt niets denk ik want de et-waarde wijkt ook aardig af. et38 van de jetta en et 45 van de honda.
Reply With Quote
  #8  
Old 09-04-2008, 19:33
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Is de breedte hetzelfde? Anders kun je altijd nog spoorverbreders pakken.
Reply With Quote
  #9  
Old 09-04-2008, 19:45
remcojetta remcojetta is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 5
Default

ja geloof het wel 185 banden zitten er op en op de jetta ook
Reply With Quote
  #10  
Old 09-04-2008, 19:56
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

En de velgbreedte?
De et-waarde scheelt maar 7mm, dus dat valt wel mee toch?
Reply With Quote
  #11  
Old 09-04-2008, 20:44
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ja zou geen probleem moeten zijn, foto van de velgen?
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #12  
Old 09-04-2008, 20:45
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
centreerringen zijn overrated

Kun je dat ook onderbouwen. Ben het er namelijk niet mee eens
Reply With Quote
  #13  
Old 09-04-2008, 20:48
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

2 jaar met een Honda met VW velgen gereden, nooit problemen mee gehad.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-04-2008, 21:14
chris's Avatar
chris chris is offline
Pornstar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,198
Default

En als je kruislings in stappen je bouten vastzet,centreren je bouten je wiel ook gewoon..
__________________
1967 T2a Panelvan op 17" 'Fuchs' EXIT
1975 Golf LS 'Swallowtail' 20VT EXIT
2000 Audi TT Quattro 225pk op 19" Bentleys en air EXIT
2008 Audi A5 Coupe TFSI 210pk S-line 20"EXIT
1968 Chevrolet Camaro RS 327 V8
1992 Nissan 300ZX Twin Turbo
Reply With Quote
  #15  
Old 09-04-2008, 23:04
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

De functie van je naaf is niet alleen het centreren van je wiel. Maar ook het doorgeven van de wielkrachten aan de rest van de auto. Die wielbouten alleen hebben wat dat aangaat niet veel vlees en worden daar behoorlijk op afschuiving belast.

Om die afschuiving te verminderen is er de wielnaaf. Deze heeft veel oppervlak en als deze netjes past dan lijd deze het merendeel van de wielkrachten naar de rest van de auto (wielophanging). Vandaar dat ik altijd zeg: Monteer ook de centreerringen. En daarbij, het zal je een keer 15,- kosten
Reply With Quote
  #16  
Old 09-04-2008, 23:07
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Reply With Quote
  #17  
Old 09-04-2008, 23:08
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

en wat vind jij dan van spacers?
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #18  
Old 10-04-2008, 07:52
kiwi-gti's Avatar
kiwi-gti kiwi-gti is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 1,009
Default

Zonder centreerringen ( uitgaande van te grate naafdiameter in de velg ) loop je het risico op trillingen en onbalans. Hoe goed je ook kruislings vastdraait.

Voor die ca 12-15 euro aan ringen zou ik die gewoon plaatsen.
Heb ook wel zonder gereden zonder problemen, maar heb ook ervaren hoe het rijdt als het wiel door gebrek aan deze ringen niet goed te centreren lijkt. Dan ga je snel op zoek naar de juiste ringen...
Reply With Quote
  #19  
Old 10-04-2008, 11:21
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Spacers heb je ook met centreerringen.
Reply With Quote
  #20  
Old 10-04-2008, 12:20
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

dat zijn ook de duurdere (betere).

Wielbouten vangen de kracht van het wiel niet op, dat doet het klemoppervlak tussen naaf en velg. Die klemkracht tussen deze delen wordt opgewekt door de wielbouten.

Schuifspanning geintegreerd over het oppervlak = gelijk aan klemkracht. Is de kracht (belasting) op de velg zo groot dat het klemoppervlak de velg niet meer op zijn plaats kan houden, dan zijn je wielbouten de enige die de velg op zijn plaats houden.
Met een centreerring vangt de centreerring de belasting op en zijn de bouten alleen om de velg op zijn plek te houden.

Rijden zonder centreerringen is echt niet verstandig. Heel veel nieuwerwetse sportvelgen hebben geen vlakke achterkant meer, waardoor het klemoppervlak niet hele groot meer is.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum