|
||||
|
||||
Haldex onder een mk2, Iemand ervaring???
Wie heeft er ervaring met een haldex systeem onder een golf 2 syncro.
Ben zelf in het bezit van een syncro. De syncro Ik zelf ben inmiddels al in bezit van een 6bak en een haldex achterdiff van een audi S3 Heb afgelopen week al contact gehad met de mensen van www.dutchbuild.com En ik denk dat ik daar de onderdelen maar ga bestellen. |
|
|||
|
|||
Welke onderdelen wou je daar gaan bestellen? Achterdiff las je zo met een paar stukken staal aan Syncro achterbrug en baksteun kan je ook zo zelf maken of nog beter gewoon de baksteun van de S3 bak aan de koets lassen.
|
||||
|
||||
Quote:
Achterdiff ophanging baksteun en haldex controller wou ik er maar bestellen. Want voor dat geld wil ik het wiel niet opnieuw uitvinden. |
|
||||
|
||||
Gezien de titel van het topic zet ik mijn vragen maar even hier neer. Nee, ik heb niet gezocht. En ik weet niet of ik er ooit zo eentje ga bouwen zoals Roy maar het is nooit verkeerd om info te verzamelen.
Hoe ziet een 4WD bak van een VW er eigenlijk uit. Is het een normale bak maar dan met een diff met een extra uitgang? En draait de cardanas dus altijd hetzelfde toerental als de voorste aandrijfassen? En is als gevolg hiervan de overbrengverhouding van het achterdiff 1:1 bij de Syncro modellen maar ook bij de Haldex modellen? Dit heb ik mij namelijk altijd afgevraagd. Aangezien ik eigenlijk van een uitgaande bakas uitga, deze word verdeeld tussen voor en achter en daar worden dan vervolgens 2 differentieëlen aan gemonteert. En passen aandrijfassen van een Mk3 VR6 syncro (de hele mikmak eigenlijk) zo onder een Mk2 syncro. Ik heb gehoord dat dit allemaal sterker is (gelijk aan de Rallye G60 en Limited 16V G60). En je dus wel het vermogen van een gechipte 20VT aan de grond kunt krijgen zonder je aandrijflijn elke keer te slopen. En dan tot slot, iemand in het internationale forum, meen een Pool, heeft ook een Mk2 Syncro. Met een 16VT, blokje ziet er geweldig uit. Hij heeft een uniek breedbouw a la Rallye op die 4 deurs van hem. Maargoed hij heeft al meerdere keren meerdere versnellingen vermoord en ging nu over op tanden van een transporterbak. Deze zouden een stuk sterker moeten zijn. Misschien handig om te weten! Maar, heel veel succes met dit project! |
|
|||
|
|||
De tussenas draaid langzamer dan de voorste steekassen, verhoudingen zijn ook verschillend tussen bv G60 Syncro/Vr6Syncro en haldex. Al het syncro spul is niet zo sterk, is het niet je diff of visco dat het begeeft dan is de wel je bak zelf als je eenmaal in de buurt van de 350pk komt. Bovendien rijd syncro niet zo prettig als je met gas erop flink door de bocht gaat (vind ik)
|
||||
|
||||
Quote:
En is dat rijgedrag met haldex nou beter want dat vroeg ik mij uiteidelijk ook een beetje af. |
|
||||
|
||||
Quote:
Mel, hoe zorg jij er voor dat alles netjes uitgelijnd staat? Cardanas op achterdiff/visco bijvoorbeeld? Quote:
Dat is dus wel mijn ervaring. Ik vind de 4Motion (dus haldex) beter 'plakken' in de bocht. Even een MKIV met 4motion zoeken bij een autobedrijf en ff testritje maken. Dan merk je het verschil wel.
|
||||
|
||||
Heb 4 weken geleden in een V6 4motion gereden en in een audi s3.
De v6 was een verschrikkelijk trage bak door de waarschijnlijk veel te zware aandrijflijn (net een standaard rallyegolf;volgens mij zit daar nog meer prik in) En de s3 ging al iets beter . Toch vond ik beide auto`s erg 'zwaar' aanvoelen . Ik had er veel meer van verwacht . Kon nou niet zeggen dat de tractie nu zoveel beter was dan bij mijn golf. Ook in de bochten. Wel denk ik dat als je veel koppel uit je motor haalt je er verstandig aan doet om voor de 3 assige 6bak met haldex te gaan , al willen die 02m bakken ook wel stuk boven de 500 nm volgens een gerenomeerde vw tuner . |
|
|||
|
|||
@Veedubber: ik had een mal gemaakt voor achterdiff en verder gewoon meten. Zit er trouwens nog steeds niet onder! Wel bij mijn maat al 15.000km. 02M bakken kunnen idd ook stuk maar voorlopig doet die van mij het nog prima met 641Nm en diezelfde maat rijd al 15.000km rond met 639Nm. Als je flink aan het stampen bent met een Syncro dan word je viscovloeistof erg heet en elke keer als je vol gas geeft in een bocht dan heb je aandrijving op je achterwielen waardoor de auto rechtdoor wil, met een haldex kan je hem gewoon vast zetten op bv 50/50 (stuurt erg moeilijk ) of 70/30 wat veel beter de bocht om wilt. Ook kan je voor een haldex achterdiff een sper kopen zodat je leuk rondjes kan draaien, voor een Syncro achterdiff kan je ook wel een sper krijgen alleen als je dan gaat proberen om rondjes te draaien dan breekt er hoogwaarschijnlijk wel wat af.
|
||||
|
||||
Dus de grote voordelen neigen toch echt wel op alle fronten naar haldex gelukkig
|
|
||||
|
||||
Verder nog iemand die iets weet of ervaring heeft met haldex
|
|
||||
|
||||
het klopt wat melg60 zegt met een synrcho wil de auto erg graag recht door en niet de bocht om heb ook een paar keer gehad best spannend als het krap is maar als je het goed wil doen zou ik voor haldex gaan.
|
|
||||
|
||||
Dit topic ga ik maar eens volgen...
|
||||
|
||||
Als je wilt rijden zonder veel gezeik moet je het Syncro spul eronder schroeven. Je haalt je heel wat op de hals door de Haldex meuk onder je auto te schroeven tezamen met de LOODzware 02M bak. Het onderstuurkarakter van de je type 2 wordt alleen maar groter door het hogere vooras gewicht. Als je een motor gaat monteren met een 400-450 Nm zou ik voor de Syncro gaan, dan kun je zonder veel poespas rijden. De keuze voor het monteren van een Haldex wordt voor het grootste deel bepaald door het ontwikkelde vermogen van de motor die je monteert. Tot 450Nm kan de verouderde Syncro rommel het bewezen prima aan, mits de spullen in goede staat zijn. Als het al 250.000 km afgebeuld is kun er weinig van verwachten nietwaar? Projecten met 5 a 600Nm lijkt het me toch verstandig om over te stappen naar de Haldex icm de 02M, wat een project op zich is gezien de vele veranderingen.
VWB de G60 Syncro en de VR6 Syncro, het grote verschil is dat de tussenas van de VR6 veel rustiger draait. De haakse aandrijving reductie is bij de G60 20:21 en bij de VR6 16:21. Grote voordeel bij de VR6 is dat deze op het 'plus' onderstel staat met de 5x100 fusees. De rij-eigenschappen van het 'plus' onderstel zijn aanmerkelijk beter door de grotere spoorbreedte en de gewijzigde fusee. Ook heeft de VR6 altijd het aluminium huis voor het voorste verdeelcardan met de verbeterde olietoevoer. De laatse G60 Syncro's hadden dit ook al... Het stalen verdeelcardan heeft zijn eigen oliereservoir wat na 150.000km bijna leeg gezweet is en dan aan gort loopt, dat gezeik heb je met aluminium verdeelcardan niet omdat deze door de versnellingsbak gevoed wordt. Voor mijn Rallye heb ik een compleet VR6 'plus' onderstel en een 02C 6bak met de rechtvertande Quaife tandwielen en het originele VW Motorsport staartstuk, deze lacht letterlijk om 450Nm... Hiervoor had ik een 02C Eurospec add-on 6-bak, welke het tot 450 Nm ook bewezen prima houdt. Door motorische problemen en tijdgebrek staat e.e.a. op een laag pitje...
|
|||
|
|||
Alleen 1ste types tussenbak hadden hun aparte olie, latere types hadden gewoon een gedeelde olie met de bak (gietijzeren variant) De nog latere types met alu verdeelbak hou ik niet zo van want deze zijn zwakker dan de oudere gietijzeren.