#1
|
||||
|
||||
50cc 1-cilinder opfokken
Hallo,
Een maatje van mij heeft voor een project een 50 cc motorblok gekregen om te tunen. Het is een 4-takt motortje. Hij vroeg zich af wat hij allemaal kon doen om dit blokje een beetje op te peppen. Hij mag helaas geen turbo gebruiken. Nu is de vraag, wat is handig voor hem om te doen? -Andere zuiger -Andere kleppen -Andere nokkenas -Kop laten flowen Zijn dat misschien dingen die bruikbaar zijn en/of zijn er andere dingen die hij in overweging kan nemen? Alvast bedankt, ook namens mijn maatje.
__________________
Batracer , leuke online racegame. |
#2
|
||||
|
||||
There's no substitute for cubic inches! Of mag de cylinderinhoud niet vergroot worden?
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
Compressie verhogen?
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects. ||Corrado G60|| |
#4
|
||||
|
||||
gebruik honda spul!
-peervormige kruk, of in elk geval verlicht. -hoge compressie zuiger uit een ss50 -kleppen doe je niets aan, hooguit prof laten flowen, 22mm zal wel de max zijn op 50cc.. -wat scherpere nok, uit een C70 of S65. -vooral je ontsteking is leuk, eentje die lekker vervroegt, liefst een ND (nippon denso) ik haalde met mijn 90kg 84kmph op 50cc viertakt. succes ermee, ik blijf t topic wel een beetje volgen
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#5
|
||||
|
||||
Poorten uitvrezen, andere carb.
Inderdaad ontsteking, ik ben er ook eens mee bezig geweest, ding van ons stond op een testbank. Kon je mooi de hele tijd zien wat elke verandering voor invloed had. |
#6
|
|||
|
|||
Ja, honda blokjes idd, daar zijn veel gegevens van te vinden op internet ook.
De simpelste manier is idd een hogedrukzuiger (met extra plaatje tussen cilinder en zuiger), scherpe nokkenas, grotere carb (19mm is groot zat voor 50cc, keihin is veelgebruikt, maar mikuni's met een korter spruitstuk is ook heel leuk) en dan de ontsteking veranderen. Het beste (lichtste en best af te stellen) is een CDI ontsteking. Als je geen wisselstroom nodig hebt voor verlichting enzo, kan je het hele vliegwiel vervangen door een hall of optische sensor, dat scheelt al gauw een kilo aan je krukas. Koppeling hoef je niet aan te komen, tenzij je hem lichter wil. Krukas afdraaien kan ook nog, en spelen met lange/korte slag krukassen, maar dan speel je ook met de cilinderinhoud. |
#7
|
||||
|
||||
ik heb eventueel nog wel een Daytona koppeling icm met honda 5bak voor je
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#8
|
|||
|
|||
Geheelde krukas voor een beter cartervulling. Zorgt voor meer koppel in het lage toerengebied.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#9
|
|||
|
|||
geheelde? wasda, ik neem aan dat het niets met illegale dingen te maken heeft? en is dat dan niet alleen voor 2-takt blokjes?
|
#10
|
||||
|
||||
Tis een 4 takt Steef
__________________
Quote:
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
HTS-er in Arnhem?
__________________
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Klopt. Heb er overheen gelezen. Dacht nog aan mijn scootertijdperk.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Precies, dat dacht ik ook. Ik zit zelf in het eerste jaar in Arnhem, en we zijn er precies op dit moment mee bezig. Welke klas zit die maat van je? Wat wil ie trouwens bereiken? Vermogen? Koppel? Wil ie een racer maken die maar een race mee hoeft te gaan of een blokje voor dagelijks gebruik? Dat zijn dingen waar wij namelijk ook tussen hebben moeten kiezen. We zijn zelf voor een laag toerig blok gegaan met een hoog koppel, voor dagelijks gebruik.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#14
|
||||
|
||||
Ik zal eens vragen of die HTS doet in Arnhem, dat weet ik niet eens hehehehe.
In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties, denk dat hij er zeker wat aan zal hebben. Het is toevallig volgens mij nog een honda-blok ook.
__________________
Batracer , leuke online racegame. |
#15
|
|||
|
|||
dan moet je iig geen race-nokkenas hebben, die geven alleen vermogen op hoge toeren. mijn oude honda deed ook zo'n 80-90 km/u met 50cc, maar dan moest je wel veel toeren maken en das niet echt fijn rijden, meer koppel is veel fijner eigenlijk, weinig scooters die je bijhouden als je uit een bocht komt.
|
#16
|
||||
|
||||
Net wat ik zei, heb ik me ook eens mee bezig gehouden, 1x raden welke opleiding ik doe...
|
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Dan ga ik er van uit dat ie inderdaad de HTS in Arnhem doet. Bij ons is het ook een Honda blokje. We gaan voor de onze waarschijnlijk vooral het inlaattraject aanpassen (verlengen) en de slag vergroten. In- en uitlaat worden misschien ook vergroot als het toegestaan is. Misschien dat we nog voor een stompere nokkenas gaan. Als je dus veel vermogen bij hoge toeren wil doe je dus simpelweg het omgekeerde.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Mijn ouwe scooter wel denk ik NK Brommersprint 2002, hoogste geeindigd met een straatscooter, 8e geloof ik. |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Geeeeeeeen idee. Zit je nog steeds in de mediatheek aan de andere kant van de gang?
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Kom je met dat ding wel een bocht door dan? |