Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-03-2008, 09:16
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default 50cc 1-cilinder opfokken

Hallo,

Een maatje van mij heeft voor een project een 50 cc motorblok gekregen om te tunen.
Het is een 4-takt motortje.

Hij vroeg zich af wat hij allemaal kon doen om dit blokje een beetje op te peppen. Hij mag helaas geen turbo gebruiken.

Nu is de vraag, wat is handig voor hem om te doen?

-Andere zuiger
-Andere kleppen
-Andere nokkenas
-Kop laten flowen

Zijn dat misschien dingen die bruikbaar zijn en/of zijn er andere dingen die hij in overweging kan nemen?

Alvast bedankt, ook namens mijn maatje.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-03-2008, 09:39
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

There's no substitute for cubic inches! Of mag de cylinderinhoud niet vergroot worden?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #3  
Old 07-03-2008, 09:46
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

Compressie verhogen?
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #4  
Old 07-03-2008, 10:23
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

gebruik honda spul!

-peervormige kruk, of in elk geval verlicht.
-hoge compressie zuiger uit een ss50
-kleppen doe je niets aan, hooguit prof laten flowen, 22mm zal wel de max zijn op 50cc..
-wat scherpere nok, uit een C70 of S65.
-vooral je ontsteking is leuk, eentje die lekker vervroegt, liefst een ND (nippon denso)

ik haalde met mijn 90kg 84kmph op 50cc viertakt.

succes ermee, ik blijf t topic wel een beetje volgen
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #5  
Old 07-03-2008, 10:56
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Poorten uitvrezen, andere carb.

Inderdaad ontsteking, ik ben er ook eens mee bezig geweest, ding van ons stond op een testbank. Kon je mooi de hele tijd zien wat elke verandering voor invloed had.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-03-2008, 11:03
OuwePolo OuwePolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 29
Default

Ja, honda blokjes idd, daar zijn veel gegevens van te vinden op internet ook.

De simpelste manier is idd een hogedrukzuiger (met extra plaatje tussen cilinder en zuiger), scherpe nokkenas, grotere carb (19mm is groot zat voor 50cc, keihin is veelgebruikt, maar mikuni's met een korter spruitstuk is ook heel leuk) en dan de ontsteking veranderen. Het beste (lichtste en best af te stellen) is een CDI ontsteking. Als je geen wisselstroom nodig hebt voor verlichting enzo, kan je het hele vliegwiel vervangen door een hall of optische sensor, dat scheelt al gauw een kilo aan je krukas. Koppeling hoef je niet aan te komen, tenzij je hem lichter wil. Krukas afdraaien kan ook nog, en spelen met lange/korte slag krukassen, maar dan speel je ook met de cilinderinhoud.
Reply With Quote
  #7  
Old 07-03-2008, 11:06
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

ik heb eventueel nog wel een Daytona koppeling icm met honda 5bak voor je
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #8  
Old 07-03-2008, 11:41
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,030
Default

Geheelde krukas voor een beter cartervulling. Zorgt voor meer koppel in het lage toerengebied.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-03-2008, 11:56
OuwePolo OuwePolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 29
Default

geheelde? wasda, ik neem aan dat het niets met illegale dingen te maken heeft? en is dat dan niet alleen voor 2-takt blokjes?
Reply With Quote
  #10  
Old 07-03-2008, 12:14
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Tis een 4 takt Steef
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #11  
Old 07-03-2008, 12:14
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,858
Default

Quote:
Originally Posted by Dexter
Hallo,

Een maatje van mij heeft voor een project een 50 cc motorblok gekregen om te tunen.
Het is een 4-takt motortje.

Hij vroeg zich af wat hij allemaal kon doen om dit blokje een beetje op te peppen. Hij mag helaas geen turbo gebruiken.

Nu is de vraag, wat is handig voor hem om te doen?

-Andere zuiger
-Andere kleppen
-Andere nokkenas
-Kop laten flowen

Zijn dat misschien dingen die bruikbaar zijn en/of zijn er andere dingen die hij in overweging kan nemen?

Alvast bedankt, ook namens mijn maatje.


HTS-er in Arnhem?
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 07-03-2008, 12:44
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,030
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Tis een 4 takt Steef


Klopt. Heb er overheen gelezen.

Dacht nog aan mijn scootertijdperk.
Reply With Quote
  #13  
Old 07-03-2008, 13:40
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
HTS-er in Arnhem?


Precies, dat dacht ik ook.
Ik zit zelf in het eerste jaar in Arnhem, en we zijn er precies op dit moment mee bezig.

Welke klas zit die maat van je?

Wat wil ie trouwens bereiken? Vermogen? Koppel? Wil ie een racer maken die maar een race mee hoeft te gaan of een blokje voor dagelijks gebruik?
Dat zijn dingen waar wij namelijk ook tussen hebben moeten kiezen.

We zijn zelf voor een laag toerig blok gegaan met een hoog koppel, voor dagelijks gebruik.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #14  
Old 07-03-2008, 13:49
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Ik zal eens vragen of die HTS doet in Arnhem, dat weet ik niet eens hehehehe.

In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties, denk dat hij er zeker wat aan zal hebben.

Het is toevallig volgens mij nog een honda-blok ook.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #15  
Old 07-03-2008, 13:51
OuwePolo OuwePolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 29
Default

dan moet je iig geen race-nokkenas hebben, die geven alleen vermogen op hoge toeren. mijn oude honda deed ook zo'n 80-90 km/u met 50cc, maar dan moest je wel veel toeren maken en das niet echt fijn rijden, meer koppel is veel fijner eigenlijk, weinig scooters die je bijhouden als je uit een bocht komt.
Reply With Quote
  #16  
Old 07-03-2008, 14:10
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Net wat ik zei, heb ik me ook eens mee bezig gehouden, 1x raden welke opleiding ik doe...
Reply With Quote
  #17  
Old 07-03-2008, 14:11
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Dexter
Ik zal eens vragen of die HTS doet in Arnhem, dat weet ik niet eens hehehehe.

In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties, denk dat hij er zeker wat aan zal hebben.

Het is toevallig volgens mij nog een honda-blok ook.


Dan ga ik er van uit dat ie inderdaad de HTS in Arnhem doet. Bij ons is het ook een Honda blokje.

We gaan voor de onze waarschijnlijk vooral het inlaattraject aanpassen (verlengen) en de slag vergroten. In- en uitlaat worden misschien ook vergroot als het toegestaan is.
Misschien dat we nog voor een stompere nokkenas gaan.

Als je dus veel vermogen bij hoge toeren wil doe je dus simpelweg het omgekeerde.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #18  
Old 07-03-2008, 14:11
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Quote:
Originally Posted by OuwePolo
dan moet je iig geen race-nokkenas hebben, die geven alleen vermogen op hoge toeren. mijn oude honda deed ook zo'n 80-90 km/u met 50cc, maar dan moest je wel veel toeren maken en das niet echt fijn rijden, meer koppel is veel fijner eigenlijk, weinig scooters die je bijhouden als je uit een bocht komt.


Mijn ouwe scooter wel denk ik




NK Brommersprint 2002, hoogste geeindigd met een straatscooter, 8e geloof ik.
Reply With Quote
  #19  
Old 07-03-2008, 14:12
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Net wat ik zei, heb ik me ook eens mee bezig gehouden, 1x raden welke opleiding ik doe...


Geeeeeeeen idee.

Zit je nog steeds in de mediatheek aan de andere kant van de gang?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #20  
Old 07-03-2008, 20:03
Geert_Sneek Geert_Sneek is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 157
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
Mijn ouwe scooter wel denk ik




NK Brommersprint 2002, hoogste geeindigd met een straatscooter, 8e geloof ik.


Kom je met dat ding wel een bocht door dan?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum