Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-03-2008, 18:47
caddy '85 caddy '85 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 366
Send a message via AIM to caddy '85 Send a message via MSN to caddy '85
Default kan ik een 1.6td (eco) ombouwen naar een 1.6gtd?

kan ik een 1.6td (eco) ombouwen naar een 1.6 gtd?
en wat moet ik allemaal omzetten?
-pomp
-inlaat?
-verstuivers?
-zuigerbodumkoeling?
enz.
mvrg niels
__________________
Caddy 1.6GTD 1985
Caddy 1.6D 1988 Sold
Golf 1.9TD 1994 Total los
Golf 1.9TDI 4 motion 2002
Reply With Quote
  #2  
Old 07-03-2008, 20:31
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Er zijn wel enkele verschillen tussen de 1V (ecodiesel) en de GTD motor ,maar er zijn verschillende GTD motoren !
De 70 pk (motorcode JR)
En de 80 pk (motorcode SB)

Het verschil is ; de 70 pk heeft een grotere turbo dan de 80 pk ,en heeft de maximale trekkracht boven de 3000 toeren (komt door de grotere turbo)

En de brandstofpomp en verstuivers zijn iets anders,waardoor de 80 pk versie iets mooier oppakt bijlage toeren ,en het koppel wat hoger is .

Wel is de turbogroote gelijk bij de 60(eco) en de 80 pk versie's
aleen is de 80 pk turbo watergekoeld !

Om van je eco een 'GTD' te maken zou je kunnen volstaan door er een andere brandstofpomp op te zetten met een "lda" pot ,dat is een laaddrukafhankelijke verijkingssysteem ,wat op je pomp gemonteerd zit .
Deze zorgt ervoor dat er meer brandstof vrij komt als de turbo op druk komt ,en dit heeft de eco pomp niet .
Daar is de turbo meer gemonteerd voor zuinigheid en een schonere motor (meer lucht ,en daardoor een schonere verbranding)

Maar ook kun je de eco diesel wel sneller maken ,dmv de roetstop in te gaan draaien ,dan krijg je ook een brandstofverrijking en dat is zeer zeker merkbaar !
(wel even het stationair toerental terugschroeven dan)
En de katalysator ,die er bij de eco tussen zit ,die moet je weglaten ,of de gehele voorpijp vervangen door een 70 pk voorpijp(is even dik als de 80 pk pijp)

Zuigerbodemkoeling hebben de meeste eco diesels al (al zijn er versie's die het niet hebben) Maar zolang je de turbodruk niet al te hoog zet ,en niet al te veel de pomp verrijkt is dit geen probleem)

Inlaat is bij de turbodiesel versie's gelijk.

Kortom wat je zou kunnen doen is ;

-Brandstofpomp vervangen door een 70 of 80 pk pomp (ivm de LDA pot)
-Uitlaat (kat ) veranderen ,misschien wat dikker maken (al is de diameter van de 70 en 80 pk gelijk aan de eco versie)
-Verstuivers van een 70/80 pk monteren
-eventueel intercooler monteren (zorg voor koudere inlaatlucht ,welke meer zuurstof bevat ,en weer zorgt voor meer brandbaar mengsel in de motor)

Hoop dat ik je hiermee wat wijzer heb gemaakt
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum