#1
|
|||
|
|||
Keerring lek, maar welke
Hallo
Gisteren nog even naar de onderdelen boer geweest, maar die begreep niet welke keerring ik nodig heb. Zou iemand mij daarbij kunnen helpen. Ik heb dus een 1.3 uit 1991, met een NZ motor. Versnelingsbak heeft 5 versnellingen. Welke versnellingsbak ik precies heb, is mij niet duidelijk, maar volgens de onderdelen boer zou het een 085 type moeten zijn. Waar kan ik dat terug vinden? (gegevens sticker in de kofferbak)? Maar het belangrijkste, welk onderdeel nummer heeft de in de cirkel staande keerring? Alvast bedankt |
#2
|
||||
|
||||
Ik vrees dat je dat spul niet 1-2-3 bij de onderdelenboer gaat vinden, misschien wel bij een groothandel als je de maat opschrijft.
De VW nummers zijn: aandrijfflens keerring rechts: 084 409 189 B (48x62x7) aandrijfflens keerring links: 084 409 189 C (57x71x7) keerring ingaande schakelas: 085 301 227 (24x7) ?? lagerbusje achter bovenstaande keerring: 001 301 209
__________________
Quote:
|
#3
|
|||
|
|||
Voor het vervangen van de keerring, moet dan ook het lagerbusje vervangen worden?
De aandrijfflens is ook een klusje voor in de toekomst, daar zweet het nu een beetje, dus geen grootte lekkage. |
#4
|
||||
|
||||
Vaak is dat busje versleten waardoor er zoveel speling op de as komt dat de keerring zijn werk niet meer kan doen.
Controleer de afmetingen of onderdeelnummer van die keerring wel even, was niet echt duidelijk in EDGAR of ik de goede had.
__________________
Quote:
|
#5
|
|||
|
|||
Dat busje is ook simpel te vervangen?
|
#6
|
||||
|
||||
Geen idee, bij zo'n bak nog nooit gedaan.
__________________
Quote:
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
dat lijkt veel op hoe het er uitziet bij mijn AKW 4bak. Op zich is het makkelijk te doen. Je maakt de sckalepook los die aan de schakelstang zit zodat die zooi eraf kan. Ik geloof dat je de bakolie eruit moet halen, 100% zeker weet ik het niet Vervolgens maak je die as en omgeving brandschoon, je wilt namelijk geen zand/vuil in de bak brengen. je pakt een hamer en een beiteltje/grote schroevendraaier en tikt voorzichtig die gele bus met keering en al eraf, raak de schakelstang niet met hamer of beitel, want dan blijft hij eeuwig lekken. zodra het bronzen busje uit de bak is, kun je hem met de hand van de as afhalen. controleer of je as nog schoon is, smeer een beetje bakolie op de nieuwe bronzen bus en monteer hem, aantikken met een pijpsleutel of een radiator pijp wat je maar voorhanden hebt dat rond is en niets kapot maakt. het busje gaat er makkelijk in, dus je hoeft maar zachtjes te tikken. de keering maak je ook even vettig en monteer je op dezelfde manier. Schakelstang weer monteren, als het goed is hoef je hem niet af te stellen. olie er weer op en rijden. dat setje busje & keering kostte laatst ongeveer €25 voor mijn vernellingsbak. mvg db |
#8
|
|||
|
|||
Gewoon naar de dealer gaan
Scheelt niet zo veel op de onderdelen boer Anders als je de maaten hebt naar www.pehavo.nl Zit in Uden |
#9
|
|||
|
|||
Net terug van de VW-dealer. De man achter de balie was zeer vriendelijk en stelde zelfs even voor om te gaan kijken, nadat hij de onderdeel al tevoorschijn getoverd had.
Hij had het al snel gezien natuurlijk, maar vertelde ook dat de huidige keerring niet de goede was. Dus gaf hij het advies om eerst de keerring te vervangen. Mocht het dan niet opgelost zijn, dan kon ik gewoon terug komen voor een compleet setje. Het lager-busje heeft hij als monteur nog nooit hoeven te vervangen. Gelukkig gaf hij ook aan, dat als hij het mis had, er een nieuwe keerring voor een vrienden prijsje vertrekt zou worden. De keerring was 4.53 maar wel met korting (dealtje via werkgever). |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Hier had ik niet aangedacht. Super tip van je. Ook bij Stadegaard geweest, die konden hem bestellen, maar zou dan pas dinsdag binnen zijn. Toch fijn al die bedrijven hier |
#11
|
|||
|
|||
Ga meestal voor lagers ed naar pehavo den bosch
|
#12
|
|||
|
|||
Keerring is vanmorgen vervangen, gelijk een 1/2 liter versnellingsbak olie erin gedaan. Wat stinkt die troep zeg. Maar gelukkig was het totaal nog geen 30 min werk.
Alles goed droog gemaakt, en morgen weer eens onder de auto kruipen of alles droog is. Anders gaat ook het lager busje vervangen worden. |
#13
|
|||
|
|||
Als dat lagerbusje op is, merk je waarschijnlijk pas over een jaar ofzo dat de keering weer lek is. Dit omdat deze eerst even de tijd nodig heeft om uit te lubberen.
Natuurlijk kan ik het mis hebben, en dat hoop ik dan ook voor je db |
#14
|
||||
|
||||
Vervang je over een jaartje toch weer die keering.
Voor die 5euro
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Bestaat er nog een goedkopere hobby ????
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22 Porsche Macan ‘21 Transporter T6.1 ‘21 |
#16
|
|||
|
|||
Gister avond een stuk plastick onder de bak neer gelegd. Maar vanmorgen zat er weer een druppel. Vanmiddag maar 2 touwtjes spannen van de 2 mogelijke bronnen. Dan zal ik het vanavond wel weten welke het precies is.
Last edited by zuivere311 : 15-02-2008 at 20:14. |