Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-11-2007, 00:22
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default Inbouw 16v in ex-1300.

Sommigen hebben het al gezien, anderen niet, maar ik wil in de witte Golf een KR inbouwen. Omdat ik onder andere van smallblock naar bigblock ga, en van nieuw naar oud blok, zal ik op het een en ander moeten letten.

Ik heb de search al geprobeerd, maar nog niet echt iets zinnigs gevonden hierover, buiten ellenlange topics die in 25 pagina's ergens het antwoord hebben staan op een deel van een van mijn vragen. Dus daarom maak ik hier even een lijstje met vragen zodat alles wat duidelijker bij elkaar staat.

De auto:
- Golf 2
- bj 1992
- 1300cc
- Nieuwe kabelboom
- Geen toerenteller
- Geen mfa
- Blok naar voren gekanteld


De motor:
- KR uit 1986
- Oude kabelboom dus
- Met toerenteller
- Met mfa (oude schakelaars)
- Blok naar achteren gekanteld


Waar moet ik op letten?
-01- Wat is er qua electronica anders tussen een nieuw 1.3 blok en een oud model KR?
-02- Wat is er anders qua motorsteunen? Ik weet van Ruben dat er bijvoorbeeld een gasveer op de KR zit tegen het kantelen van het blok. Meer info hierover is welkom.
-03- Wat moet ik aanpassen om de nieuwe schakelaars passend te maken op het oude model blok? Kan ik bijvoorbeeld gewoon een nieuw model kabelboom op dit blok aansluiten?
-04- Wat moet ik voor de brandstofvoorziening aanpassen? Is het het eenvoudigst gewoon de tank van een KR onder de auto te zetten met inwendige pomp in plaats van de tank die er nu onder zit?
-05- Is de bodem van de auto bij een 1.3 gelijk aan die van een KR? Dit voor de uitlaat, omdat een 1.3 blok andersom gemonteerd zit dan een KR, namelijk met de uitlaat aan de voorkant van het blok. Dit zou voor een andere loop van de uitlaatlijn kunnen zorgen waardoor een normale KR uitlaat niet past. Kans is klein, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
-06- Wat moet ik van een KR overnemen om de 16v remmen aan te kunnen sluiten? Zijn de fusees anders? De aandrijfassen zijn op het moment namelijk het enige dat ik van de aandrijving heb overgenomen.


Verdere info:
-07- Wat zou ik het beste kunnen vervangen van slijtage onderhevige delen? Distributieriem en dergelijke.
-08 Wat moet ik buiten de remmen aanpassen om de auto met 16v op kenteken te krijgen? En komt ie dan als Golf Function met 139pk of 16v op kenteken of als Golf gti? Dit voornamelijk in verband met de verzekering.
-09- Is het aan te raden de huidige bak er aan te houden of is het verstandiger om een andere bak aan te sluiten? Ik geef niet zo ontzettend veel om top snelheid, meer om acceleratie. Ik heb verschillende dingen over een 8v bak gehoord.
-10- Kan ik een 16v achteras gewoon onder de auto schroeven? Of moet ik daar nog wat aan veranderen?

Als iemand nog aanvullende tips heeft zijn deze meer dan welkom. De vorige keer zat ik me groen en geel te ergeren toen nadat alles goed was gegaan bij de ombouw van 1.6 naar 1.8i de assen niet bleken te passen en de hele zooi weer uit elkaar kon.


Alvast bedankt allemaal.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale

Last edited by breadfan83 : 03-11-2007 at 17:31.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-11-2007, 00:23
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Post gereserveerd voor samenvatting van de volgende posts.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 01-11-2007, 00:53
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Misschien even wat nummers voor de vragen zetten, dat beantwoord het een en ander makkelijker!

1. Andre 180016VKR heeft een 91er KR. Ik weet dat hij nog foto's voor je moet maken. Zal als ik hem morgen spreek eens helpen herinneren. Hij heeft dus een nieuw type zekeringkast (als ik me niet vergis). Als het goed is kan je een nieuw type kabelboom zo aan je oud type blok aansluiten. Maar hiervoor moet ik eigenlijk even bij Andre onder de kap kijken.

6. Bij mijn weten zijn alleen de G60 fusees anders. Maar je zult ook andere lagers moeten monteren als je dikker assen plaatst. Of is er maar 1 type lager voor de Mk2 1.3-1.8 16V?

7. Distri riem zou ik zeker vervangen, je hebt de tijd. Dus doe dat alles gelijk goed!

8. Je auto is geen GTI, bij de ombouw van Edward naar G60 werd ook gezegd Golf met 117kW. Bij de jouwe zullen ze ook wel zeggen dat het Golf met 103kW word. Maar dat ligt net aan de persoon die de RDW keuring uitvoert wat ik zoal gemerkt heb. Hajee eens om hulp vragen!

9. Huidige bak -> 2Y bak? Als je die erachter hebt zitten is het versterken van het diff. door bouten te monteren volgens mij het makkelijkste. Als je een ACD (GTI 8V) bak monteert heb je een langere 5e versnelling maar die bak past niet zomaar. Je vliegwiel, koppeling & drukgroep zullen dan ook vervangen moeten worden.

10. Ja dat past, alleen je zit met de last afhankelijke remdrukverdeler. Die moet ook bevestigd worden.


Verder, je hebt er toch ook het subframe bij gekocht?
Reply With Quote
  #4  
Old 01-11-2007, 01:47
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Misschien even wat nummers voor de vragen zetten, dat beantwoord het een en ander makkelijker!


Komt in orde.

Quote:
Originally Posted by RubenD
1. Andre 180016VKR heeft een 91er KR. Ik weet dat hij nog foto's voor je moet maken. Zal als ik hem morgen spreek eens helpen herinneren. Hij heeft dus een nieuw type zekeringkast (als ik me niet vergis). Als het goed is kan je een nieuw type kabelboom zo aan je oud type blok aansluiten. Maar hiervoor moet ik eigenlijk even bij Andre onder de kap kijken.


En past die van een KR dan alleen, of kan ik die van een PL ook er op zetten?
Verder weet ik dat Ron van hier op het forum kabelbomen op maat maakt. Heeft iemand hier al ervaring mee met een KR? Zo weet ik namelijk zeker dat ik geen kabels er tussen heb zitten die er niet tussen horen.

Quote:
Originally Posted by RubenD
6. Bij mijn weten zijn alleen de G60 fusees anders. Maar je zult ook andere lagers moeten monteren als je dikker assen plaatst. Of is er maar 1 type lager voor de Mk2 1.3-1.8 16V?


Volgens mij zijn de assen tot 66kW gelijk, vanaf 66kW zijn ze dikker. Dan zou ik dus alleen andere lagers in de fusees moeten zetten. Scheelt weer wat geld. Als het goed is heb ik nog een paar fusees van een 1.8i en van een 8v GTI liggen.

Quote:
Originally Posted by RubenD
7. Distri riem zou ik zeker vervangen, je hebt de tijd. Dus doe dat alles gelijk goed!


De riem vervang ik ook. De verkoper kon me niks zeggen over wanneer dit gedaan was, en aangezien ik toch plan het blok uit elkaar te halen zal de riem er naderhand sowieso op moeten worden gezet. Dan dus beter gelijk een nieuwe.

Quote:
Originally Posted by RubenD
8. Je auto is geen GTI, bij de ombouw van Edward naar G60 werd ook gezegd Golf met 117kW. Bij de jouwe zullen ze ook wel zeggen dat het Golf met 103kW word. Maar dat ligt net aan de persoon die de RDW keuring uitvoert wat ik zoal gemerkt heb. Hajee eens om hulp vragen!


Ok, dan ga ik eens bij de verzekering navragen wat dit voor mijn premie gaat doen. Voor GTI hebben ze in ieder geval overal vaste prijzen, maar een Function met 139pk zal ook voor hun even rekenen worden.

Quote:
Originally Posted by RubenD
9. Huidige bak -> 2Y bak? Als je die erachter hebt zitten is het versterken van het diff. door bouten te monteren volgens mij het makkelijkste. Als je een ACD (GTI 8V) bak monteert heb je een langere 5e versnelling maar die bak past niet zomaar. Je vliegwiel, koppeling & drukgroep zullen dan ook vervangen moeten worden.


Ik zou zo niet weten wat er voor bak achter zit. Waar zou ik dit kunnen zien? Zit er ergens een nummer of code op de bak net als bij de motor? En waar moet ik dan zoeken? Op het moment kan ik nog helemaal niks van de bak aflezen omdat die bedenkt is in een flinke laag jakkes, prut en zooi.

Quote:
Originally Posted by RubenD
10. Ja dat past, alleen je zit met de last afhankelijke remdrukverdeler. Die moet ook bevestigd worden.


Zijn daar bevestigingspunten voor? Want dat probleem had ik ook toen ik de 1.8i in de 1.6 zette. Er moest toen een of ander onderdeel voor de injectie (volgens mij) onder de auto worden gezet, en dit zat er bij de 1.6 niet. De bevestigingspunten zaten er in dat geval toen ook niet.

Quote:
Originally Posted by RubenD
Verder, je hebt er toch ook het subframe bij gekocht?


Subframe heb ik wel. Daar ga ik binnenkort al eens mee aan de slag om het schoon te maken, te s churen en nieuw te spuiten. Zo gauw de financiën dit tenminste toelaten...
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #5  
Old 10-11-2007, 16:15
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Nog even een vraagje erbij: waar kan ik het beste terecht voor een revisie van mijn blok? Ik heb tot nu toe alleen nog contact gehad met FCG. Van klantvriendelijkheid of zijn prijzen moet ie het niet hebben, maar hij is wel eerlijk en direct. Verder heb ik nog niks slechts over hem gehoord.

Maar omdat ik er niet direct haast bij heb, en student ben, kijk ik toch liever nog even rond voor ik beslis. Dus als iemand tips heeft over waar ik het beste heen kan gaan zie ik ze graag hier.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #6  
Old 11-11-2007, 14:10
Chr-ome Weber's Avatar
Chr-ome Weber Chr-ome Weber is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 896
Default

gewoon die hele computer sjit eraf gooien en webers erop
__________________
Golf 1 1980 1.6 gti webers.
Golf 2 1984 1.6 automatic.
Golf 2 1987 2.8 vr6.
Passat 1978 1.6 automatic.
Passat 1998 1.8T variant.

www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 12-11-2007, 19:37
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by green_vw_weber
gewoon die hele computer sjit eraf gooien en webers erop


Voor de RDW wil ik hem zo snel en makkelijk mogelijkgekeurd hebben. Gewoon met zo veel mogelijk origineel dus.

Daarna gaat inderdaad de elektro zooi er uit. Hoe snel dit gebeurt bepaalt de portemonnee.

Er komen geen Wieberts in trouwens.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #8  
Old 11-12-2007, 07:20
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

Alleen technische keuring volstaat niet: hij moet opnieuw gewogen worden voor wegenbelasting en houdt rekening met een geluidstest twv 350eu als je naar de RDW gaat. Ik zat binnen 40% vermogenstoename maar moest er wel aan geloven.
Reply With Quote
  #9  
Old 11-12-2007, 08:59
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

dus al met al kom je uit op een ombouw met minimale kosten van 2000 euro.....en voor dat geld heb je een hele mooie orginele 16v gti .
Reply With Quote
  #10  
Old 11-12-2007, 09:02
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

waarschijnlijk wel.

Anders kom je ook in wegmisbruikers...
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #11  
Old 11-12-2007, 09:44
dutchblade dutchblade is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 287
Default

Quote:
Originally Posted by Edward
Alleen technische keuring volstaat niet: hij moet opnieuw gewogen worden voor wegenbelasting en houdt rekening met een geluidstest twv 350eu als je naar de RDW gaat. Ik zat binnen 40% vermogenstoename maar moest er wel aan geloven.


Maar er is toch een typegoedkeuring voor een golf 2 16v? dan moet de rest van de auto ( remmen ed.) daaran voldoen en dan ben je klaar...
Dat kan bij de lokale RDW voor 55 euro...

Maar ik denk dat bv Hajee daar het laatste woord ik kan geven...
Reply With Quote
  #12  
Old 11-12-2007, 09:56
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Denk Edje ook wel, hij heeft deze weg ook al eens bewandeld. Heeft toch nog wat moeite en knaken gekost om de wagen omgekeurd te krijgen.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #13  
Old 11-12-2007, 10:14
dutchblade dutchblade is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 287
Default

oh, ik noemde hajee omdat ik van hem wist dat hij bij de RDW werkt...
Reply With Quote
  #14  
Old 11-12-2007, 10:18
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Chris, heb je een complete donor 16v gekocht of alleen de motor + wat losse onderdelen? Als je een goeie donor hebt kun je zo alles overzetten lijkt me
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #15  
Old 11-12-2007, 10:23
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Alleen complete motor + subframe.
Is nog een pokke werk geweest om die op de plaats te krijgen.

Achteras is zowiezo nog vereist.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #16  
Old 11-12-2007, 20:18
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Pff, wat een werk ik zou dus echt wel gewoon een originele 16v kopen. Maar goed, je moet het zelf weten.
Reply With Quote
  #17  
Old 11-12-2007, 20:58
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

De bakcode staat onderop de bak, zo dicht mogelijk bij het carter.
Reply With Quote
  #18  
Old 11-12-2007, 21:40
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,371
Send a message via MSN to Menace
Default

Zoals al meer gezegd, btje onbegonnen en onzinnig werk om te doen, koop dan gewoon een complete auto en zet deze te koop, scheelt echt n boel tijd geld en onnodige stress...
__________________
Golf 2 GTI 16V (86)

Passat 35i 1800i CL sedan

13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met...

Ascension is the mother of all mockups
Reply With Quote
  #19  
Old 03-01-2008, 20:00
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Altijd dat ge****, lijkt wel een RDW forum hier.
Ik heb binnenkort nog wel een goede ACD bak te koop.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum