#1
|
||||
|
||||
Ombouw dynamo wissel --> gelijk???
Hallo allemaal,
Ik heb een andere motor (1600cc, AS xxxx) in mijn bus gezet, omdat mijn originele het begeven heeft. Nu is de dynamo van mijn originele motor een gelijkspanning en die ik er nu onder heb gehangen een wissel. Mijn vraag: -Moet/kan ik een ombouwset kopen? Van wissel naar gelijk? -Kan ik op een of ander manier de bedrading aansluiten, zonder ombouw? -Moet ik de oude gelijkspanning dynamo toch monteren? Alvast bedankt.
__________________
1969 T2a Deluxe ( in restauratie ) Voor dagelijks gebruik Polo 2002 Highline TDI |
#2
|
||||
|
||||
Alles kan, maar een gelijkstroomdynamo laadt minder dan een wisselstroomdynamo. Verder heeft een wisselstroomdynamo een andere spanningsregelaar (meestal ingebouwd). Als je je bus terug wilt bouwen naar gelijkstroom, zul je dus een bij de dynamo passende spanningsregelaar moeten zoeken (amperage!), of misschien zit hij er nog in. Je bus had origineel namelijk een gelijkstroomdynamo.
Ik zou je adviseren je 'nieuwe' blok om te bouwen naar wisselstroom. Zo moeilijk is dat niet. - maak de V-snaar los - maak de band om de dynamo los - maak de twee boutjes van het koelhuis los - maak de vier bouten van de achterplaat van de dynamo los Nu kun je je koelhuis omhoog tillen. Als je nog een thermostaat geïnstalleerd hebt, kun je hem misschien net niet genoeg optillen. In dat geval moet je de thermostaat los maken. Deze zit onder cilinder 1-2. De wisselstroomdynamo heeft een andere steun dan de gelijkstroomdynamo. Kwestie van vier boutjes, en een nieuwe metalen pakking. Als je deze niet hebt kun je werken met vloeibare pakking, maar een nieuwe metalen werkt meestal toch wel het beste Dit alles gaat, zeker bij een bus, wel het beste als je de motor eruit hebt! Succes.. Jens |