|
||||
|
||||
Elektronisch gedoe -> 66% is opgelost!
Hallo,
Ik ben op zoek naar iemand die handig is met elektronica. Ik heb namelijk de volgende problemen: De toetert doet het niet [gemeten bij de toeter en op het stuur maar nergens staat stroom op volgens de meter]. Stadslicht LV doet het niet, krijgt zo goed als geen stroom [ik dacht zelf op LV gewoon aan RV te koppelen, wel zo makkelijk]. Als laatste heb ik nog een vreemd probleem, hier komt die: Er waren bij mij een aantal zekeringen stuk [3 stuks] die heb ik netjes vervangen en 1 daarvan was zekering nummer 3 [kentekenverlichting]. Mijn kentekenverlichting werkt nu weer, dolle pret dus, máár, als ik nu mijn dimmer van de dashbordverlichting naar zijn maximale stand draai dan hoor ik tik uit de zekeringenkast, en wat blijkt: zekering 3 dood. Als ik de dimmer ergens in het midden zet gaat alles goed, de kentekenverlichting blijft dan ook gewoon netjes branden, vreemd genoeg doet de dashbordverlichting helemaal niets. Nu dus de vreeg: wie heeft er oplossingen voor deze problemen, of [liever nog] wie wil mij even helpen? Iemand in Alkmaar/omgeving die handig is met stroom, dat zou heel fijn zijn. Alvast bedankt!
Batracer , leuke online racegame. Last edited by Dexter : 29-10-2007 at 14:36. Reason: Probleem deels opgelost! |
|
||||
|
||||
Controleer je massa eens
|
||||
|
||||
Controleer inderdaad de aansluitingen van de massakabel vanaf je accu eens (naar chassis en blok). Goed schoonmaken.
Controleer ook andere massapunten, zoals van je verlichting. De claxon heeft een vaste + en de - wordt geschakeld door je drukknop in het stuur. Controleer of een van de twee draden aan de claxon dus + heeft met ingeschakeld contact. Als dat er niet is, zit je probleem daar ergens. Als dat er wel is, haal dan de drukknop in het stuur er eens uit en meet of je op de stuurstang of de grote moer wel massa meet. Vaak heeft het stuurhuis zelf geen massa namelijk, en kun je dus ook niets doorschakelen. Oplossing: massadraad aan stuurhuis controleren.
|
||||
|
||||
Ben even bezig geweest.
Massa van blok/carros is goed, geen corrosie, ziet er allemaal netjes uit. Bij de accu kan die eventueel nog wat strakker gedraait, ik durfte niet te ver te draaien want hij bleef maar gaan. Buiten dat heb ik een kabeltje gevonden wat loshing, er zat een prachtig o-ringetje aan dus die heb ik vastgemaakt aan de bevestiging op de carroserie. Geen succes, niets werd daardoor verholpen, ik kreeg wel rookwolkjes in uit het dashbord. Niet goed dus. De lichtschakelaar is bij deze dood. Tevens ben ik door al me 10A fuses heen Ik heb nu geen tijd meer ik ga zo te werk [hopelijk haalt de wagen het zonder rookwolkjes uit het dash]. Hoe dan ook, als het even meezit gaan we morgen verder kijken. Ik snap er namelijk geen hol meer van.
|
||||
|
||||
claxon zelf niet gewoon kapot? even testen via directe + en - van je accu...
verlichting klinkt inderdaad als massa-probleem. als ik het goed heb (bij polo 6n en scirocco mk1 iig wel) zit achter je koplampen een massa-stekker op het frame. Die willen wel eens gaan klooien (door een kleine schade in het verleden bijv). Vage klachten als deze is eigenlijk altijd een massa-kwestie. succes!
|
||||
|
||||
De toetert krijgt helemaal geen stroom, of de toetert werkt zal ik even testen, ik heb he, laatst van de sloop geplukt. Ik had geen toetert meer.
Ik zal eens rondon de verlichting zoeken of ik ergens een massapunt kan vinden, hij heb RV wel schade gehad maar dat was alleen het zeischerm dus ik denk niet dat er wat te vinden valt. Hoe dan ook ik kijk wel even verder dan meld ik me wel weer en ik rij zaterdag nog wel even bij jelmer langs hopelijk kan die helpen.
|
||||
|
||||
Wat ik wel weet is dat bij de mk2's er wel eens een draad van de dashboard verlichting wil gaan doorbranden (een grijs blauwe draad) ,ik heb dit al bij meerdere mk2's gezien !
Dan krijg je automatisch kortsluiting en gaat je zekering eruit ,vaak is dan de isolatie doorgebrand en komt de draad tegen een massa aan ,zoals een metalen deel van je stuurkoom ,of nog erger een draad in je kabelboom . Ik heb daarom al eens een komplete kableboom moeten vervangen van een gti . Wat je claxon betreft ,zou ik eerst een kijken of die het überhaupt al doet ,en anders zoals stijn al zegt een massa draad aan je stuurhuis leggen ,dat was bij mijn jetta ook het probleem toen . Succes !
|
||||
|
||||
Quote:
Die blauw-grijze draad is volgens mij ook precies diegene van de dashbordverlichting. Ik haal zaterdag het complete dashbord er wel uit en ga alle kabeltjes eens goed langs. Ik vind ook diverse kabels in de auto die er helemaal niet in hoorden. Uiteindelijk bleek dat die allemaal dood liepen, zal wel gebruikt zijn voor audio achterin de auto.
|
|||
|
|||
Ik zit in Heerhugowaard en heb een draadjes tik....
Mail maar, ik ben eigen bedrijf in bekabeling en dergelijke begonnen.. Heb bij Automat Alkmaar gewerkt.. |
|
||||
|
||||
Kijk aan! goed nieuws
|
||||
|
||||
ja bij mij fikte die blauw grijze draad gewoon door begon gewoon flink te roken goed isoleren zeg maar
|
||||
|
||||
Quote:
Vreemd. Hoe dan ook, ik zal even kijken, ik haal het dashbord er wel weer uit en dan alle kabels even bloodleggen kijken of ik ergens wat kan vinden. Allemaal bedankt voor de informatie! @ BoraInMotion, bedankt voor je aanbod, ik kijk zaterdag zelf even of ik er uit kom en anders zal ik zeker gebruik maken van je hulp!
|
||||
|
||||
Laat je dan wel even weten of je iets hebt gevonden dan ?
We zijn altijd benieuwd wat eventueel de oorzaak is geweest !
|
||||
|
||||
Quote:
Jij heb pb! Ik heb een andere schakelaar en me dashbord op de achterbank Ooh, en wat de toetert betreft, hij heeft wel een goede massa dus dan zal die geen stroom krijgen maar daar moet ik nog even naar kijken of dat echt zo is. De toetert van stroom voorzien is niet zo'n probleem, aangezien die zo goed als naast de accu zit dus dat komt wel goed.
|
||||
|
||||
Voor diegene die het willen weten: ik heb inmiddels voor een deel van de problemen een oplossing.
Zekering 3 is dus niet alleen voor de kentekenverlichting maar ook voor o.a. tellerverlichting, aanstekerverlichting en nog een aantal dingetjes. Deze zekering is ook voor de sigarettenaanstekerverlichting, de + van die verlichting zat niet aangesloten maar is per ongeluk op de - aangesloten. Zo ontstond er dus een kortsluiting tussen de + voor de dimverlichting en de massa. Dit is dus opgelost. Nu blijft alleen de toetert nog over, na wat metingen ben ik er achter gekomen dat de toetert wel stroom krijgt, de stuurkolom een goed werkende massa is. Alleen de draad vanaf de toeter naar het stuur laat geen stroom door daar gaan we dus nog even naar kijken zodra we er tijd voor hebben.
|
||||
|
||||
langzaam maar zeker kom je er wel!!
|
||||
|
||||
dat je stadslicht het aan 1 kant niet doet kan ook worden veroorzaakt bij de massa in de kofferbak.(er van uitgaande dat bij de golf 2 ook massa in de koffer zit)
Dit heb ik gehad in de golf1. |
|
||||
|
||||
Quote:
Nopes, hij krijgt geen stroom. Of de massa wel goed is weet ik overgens niet maar aangezien de rest van de verlichting het wel goed doet denk ik dat het wel in orde is. Maar ik heb hier een 13 pagina lang elektronisch schema liggen dus ik kom er wel uit. Maar ik denk dat het gewoon het stadslichtje doorverbinden word met het andere stadslicht.