#1
|
|||
|
|||
digifiz in een diesel... kan dit ?
zoals het topic al doet vermoeden......
ik heb nog een digifiz liggen en heb een diesel........ is dit mogelijk om in te bouwen ? zover als ik kan kijken zie ik alleen een prob met de toerenteller, en de verbruiksmeter zal het niet doen, maar dat boeit niet. is het mogelijk om de toerenteller zo te maken dat deze wel goed werkt of is dit ook geen prob ? dan zal alleen de toeren niet verder komen dan de 4duizend ofzo. maar zou ik op 1 of andere manier nog een inbouw prob tegen kunnen komen ?? wie o wie ? ik heb dus een toeren signaal die vanaf de dynamo komt.........
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan) Caddy mk1 1983 (daily) Passat variant 1981 (project) Audi 100 td 1987 (motor donor) Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto) |
#2
|
||||
|
||||
als ie het niet doet dan hou ik me aanbevolen he dat weet je :P. Groeten Jeroen
__________________
Nothing Beatz a F&I GTI driver >> 1 of the 200 << |
#3
|
||||
|
||||
Het kan maar vraag me niet hoe! :? Ik heb het eens werkend op een GTD gezien. :idea:
__________________
WWW.MIVW.NL |
#4
|
||||
|
||||
Kan wel, hier staat hoe je een "normale" toerenteller op een diesel aansluit: http://4crawler.cruiserpages.com/Diesel/CheapTricks/Tachometer/vwdslfaq.txt
|
#5
|
|||
|
|||
dit moet ik dan ff goed bestuderen, want hier gebruiken ze alleen een normale teller en niet een digifiz......
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan) Caddy mk1 1983 (daily) Passat variant 1981 (project) Audi 100 td 1987 (motor donor) Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto) |
#6
|
||||
|
||||
Klopt, maar het blijft een pulssignaal, dus ik neem aan dat een Digifiz hier ook mee overweg kan...
|
#7
|
|||
|
|||
dat zal best maar er moeten resistor's ingebouwd worden....
maar de eerste gti's haalde toch hun toeren signaal bij de dynamo weg en de latere bij de bobine ? want ik heb al een dynamo voor een diesel met een w uitgang. als ik die text zo lees + wat er voor de rest allemaal op staat moet je de weerstand in de w aansluiting verhogen op toch een goed toerental te verkrijgen. maar wat is de eenheid van het toeren signaal ? en dan bij de diesel en de gti... is dit 1 signaal op 1 omwenteling of gebeurt dit bij iedere vonk, en nu heb ik het dan wel over de benz, want als deze eenheid hetzelfde is als bij een diesel zou je de teller zo over kunnen zetten alleen komen je toeren niet tot het eind van de teller en het rode gebied komt dan niet meer overeen. ik weet niet of het zo ook klopt en ook dat het werkt,
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan) Caddy mk1 1983 (daily) Passat variant 1981 (project) Audi 100 td 1987 (motor donor) Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto) |
#8
|
||||
|
||||
Dit verhaal is om een toerenteller van een benzinemotor aan te sluiten op een dieseldynamo met W-aansluiting, omdat benzine- en dieseltoerentellers niet gelijk zijn..
Het signaal wat bij een bobine van een benzinemotor wegkomt geeft namelijk 2 pulsen per omwenteling. Ik denk dat en een dynamo met W-aansluiting maar 1 puls per omwenteling geeft, logisch gezien.. |
#9
|
|||
|
|||
maar in het verhaal staat dat bij de eerste test om te kijken of de toerenteller werkt op de dynamo dat de wijzer richting de 5000 gaat en bij sneller draaien dat ie dan raar gaat doen of gewoon strak in de hoek ligt......
ik ga als eerst gewoon het hele verhaal samenvatten en dan kijken wat de verschillen zijn tussen een benz toerenteller en een digifiz. zal wel een hoop uitzoeken worden voordat zoiets gaat werken en aangezien ik niet zo veel verstand heb van eletronica zal ik zoveel mogelijk die site aanhouden omdat de puls gelijk zal zijn bij een digifiz en een normale toerenteller en zodoende zou ik dus ook dezelfde weerstanden en resistors nodig hebben. dit zou ik dus bij de digifiz ook moeten doen ; step 3: modify the tach ******do exacly as explained ****** Unscrew the twoscrews that hold the metal plate on. This will make the metal plate loose. You dont need to remove the needle, just let the plate dangle on it, burt be careful not to damage the plate or the needle. now you can get to the circuit board. there are three (3) points of interest on your tach : #1 is where the blue wire connects on your circuit board. solder the 1.3k-1.8k resistr BETWEEN the BLUE wire and the the circuit board here. make sure the solder ends don't touch the othere traces, or the metal plate. Point #2 the trimpot. Replace this unit with your new 5k model. Take care to note how the old pot was in the circuit so that you can replace it properly. (the old one has too high a value / not enough precission for diesel setup.) Make sure it does not stick out of the side too far, and make sure the adjustable part is towards the side, for easy adjusting. point #3 is the resistor on the edge of the circuit board- it has a trace connecting it to one of the trimpot's leads. this resistor is wired in series with the trimpot. replace it with your 1k-5k resistor. (the old one once again has a value too high). when you are done put the PCB the plate and screws back how they used to be. en dan zijn dit de onderdelen die ik nodig heb ervoor; - the electronics : a 1/2 Watt 1.3K-1.8K resistor (you need a !/2w becuse it might see a little power) , a multi turn 5k ohm trimpot (for fine-tuning your vehicles rpm gauge), a 1/4 or m1/8 watt 1k-5k resistor ( these varances are needed due to altatude and location of you vehicle you my need to try them to find one that works for you best.) en als het dan aangesloten is zou het moeten werken.......
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan) Caddy mk1 1983 (daily) Passat variant 1981 (project) Audi 100 td 1987 (motor donor) Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto) |
#10
|
|||
|
|||
maar dan heb ik ook nog een vraagje:
ik heb ook een digifiz in m'n mkII 18i 8v gedrukt maar daar gaat de toerenteller ook als een gek heen en weer wat kan het probleem zijn. grtzz daniel |