Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-11-2007, 09:23
blomdegekste's Avatar
blomdegekste blomdegekste is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 368
Default Tekst en uitleg gevraagd voor verlagen van polo 86 c

Goedendag,

Nou heb ik een paar vragen..Wil me polootje gaan verlagen met een setje veren die ik laatst gekocht heb!!!!!!
Maar nou kwam ik erachter dat een polo 86 c uit 92 niet net zoals een golf 1,2,3 enz teverlagen is....Omdat het fussee enz aan de veerpoot vast zit!!!!!
Nu mijn vraag wat moet ik pcies allemaal loshalen?????
Kwam vd week al met het eerste probleem de stuurstang die aan de schokbreker vastzit krijg ik die bout niet van los
Wie kan me helpen met wat tekst en uitleg

Alvast bedankt....
__________________
ALS JE WIL DAT DROMEN UITKOMEN, MOET JE WAKKER WORDEN!!!!!!!!


Reply With Quote
  #2  
Old 01-11-2007, 09:53
-BartVR6-'s Avatar
-BartVR6- -BartVR6- is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 111
Send a message via MSN to -BartVR6-
Default

aandrijfasmoer los, wielbouten los, opkrikken, wiel eraf en dan begint het pas

fusee kogel van de stuurstang moet eruit.. (kan aardig vast zitten en denk om de rubber) dan moet de onderste fusee eruit waar de draagarm en de stabi opzit.. Ik maak het meestal helemaal los zodat de spanning eraf is.. Het is iets meer werk met in elkaar zetten maar vind het persoonlijk makkelijker..

Dan kan je de poot boven onder de kap los schroeven en hem van de aandrijfas af halen..

Dan heb je de poot in je handen en klem je hem tussen de bankschoef.. veerspanner op de veer draaien, vervelende schroefje los tikken dan kan je de schotel + veer eraf halen..

Dan zit er op de poot een dop, daar kan je een grote waterpomptang/pijpentang opzetten en los schroeven.. als de dop los is kan je de schokbreker eruit pakken..

Korte uitleg ik hoop dat je hier wat mee kan
__________________
Owned: Polo Mk1 .Under construction.
Polo Gt Daily
Reply With Quote
  #3  
Old 01-11-2007, 09:54
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Even in het kort:

Die moer van de stuurstang moet echt los. Desnoods de moer splijten ofzo.

Onderaan het fusee zit een bout en een moer die, die moeten ook los. Dan kun je het fusee van de daagarm scheiden. Meestal moet daar nog even een schroevendraaier in de sleuf worden gewrikt om de boel los te krijgen.

Verder moet de moer van de aandrijfas los en de moer boven in de motorruimte.

*Edit, net te laat*
__________________
WWW.MIVW.NL

Last edited by Jurgen Santana : 01-11-2007 at 15:06.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-11-2007, 10:58
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Even in het kort:

Die moer van de stuurstang moet echt los. Desnoods de moer splijten ofzo.



Met een (speciale) klem zet je de boel vast: meestal wil de moer wel los, maar draait de bout (kogel) mee. Bij een niet verlaagde polo kan je linksvoor (met een beetje geluk) de luchtsleutel d'r op krijgen voor het losdraaien. Rechtsvoor heb je net iets minder ruimte (door de accubak).
Quote:
Onderaan het fusee zit een bout en een moer die, die moeten ook los. Dan kun je het fusee van de daagarm scheiden. Meestal moet daar nog even een schroevendraaier in de sleuf worden gewrikt om de boel los te krijgen.

Foei! Gietijzer: Geen schroevendraaier d'r tussen en wrikken maar!!

(maar zonder schroevendraaier lukt t mij ook niet )
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #5  
Old 01-11-2007, 11:03
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

balk op de draagarm en eruit duwen terwijl de bovenste moer nog vast zit werkt het beste.

voor de stuurstang een kogeltrekker halen scheelt je een beschadigde stuurstang en een hoop werk.

voor de gegroefde dop bovenop zijn speciale doppen te krijgen (zal weer eens een zwikkie bestellen binnenkort)
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #6  
Old 01-11-2007, 12:06
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Tip:

spuit alle moeren/bouten flink in met WD40/ IMAL, een dag of 2 voordat je er aan begint. Dan is alles redelijk losgeweekt.

Ik heb de vorige keer ook mijn hele stabi losgemaakt, om fuseekogel uit de veerpoot te krijgen.
Ook maak ik altijd de remklauwen los van de veerpoot, dat gaat het makkelijkst als je ook de (vaak roestige) beschermkap losmaakt. Deze zit met 3 m6 boutjes vast, die vaak erg vast zitten en waarvan de kop makkelijk 'doldraait'.
Hier ook : inspuiten met Imal van tevoren.

Het is idd een stuk lastiger dan het verlagen van een golf, vooral omdat er altijd wel 1 bout/moer niet los wil.



De achterkant:

Net als bij de golf zit de schokbreker met een bout door de achteras. Deze rot nog wel eens vast, en is dan met geen mogelijkheid los te krijgen van de achteras. Ik heb deze in 3 stukken moeten zagen, omdat de bout muurvast gerot zat in de rubbers van de schokbreker.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #7  
Old 01-11-2007, 12:43
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
balk op de draagarm en eruit duwen terwijl de bovenste moer nog vast zit werkt het beste.

voor de stuurstang een kogeltrekker halen scheelt je een beschadigde stuurstang en een hoop werk.

voor de gegroefde dop bovenop zijn speciale doppen te krijgen (zal weer eens een zwikkie bestellen binnenkort)




hier nog meer info

Voor de stuurstang/spoorstang-kogel gebruik ik altijd een poelietrekker.
Eerst om de kogel tegen de veerpoot te duwen om doordraaien van de kogel te voorkomen.
En daarna om de kogel uit de veerpoot te duwen.
Gaat perfect.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #8  
Old 01-11-2007, 14:31
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Ik gebruik hier een zware hamer voor , niet altijd met t gewenste effect goed hard tegen t huis slaan en hij komt wel los...

En voor de onderste fusee eruit te duwen gebruik ik een groot staal breekijzer, deels op de stabi en onder de carroserrie en hij komt er zo uit...
Maar waarom de beschermkap eraf halen voor de remmen?
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #9  
Old 01-11-2007, 14:44
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

kan ik er makkelijker bij. Is toch zo gedaan.
Heb een paar keer mijn klauwen open gehaald aan de scherpe randen.

Ik kreeg 1 van de 2 stuurkogels met een poulietrekker niet los. De andere kant wilde wel los, maar als het echt vast zit is een kogelsplitter de beste optie..
Hamer ben ik geen fan van, aangezien je niet veel ruimte hebt om te slaan. Daarbij kan je ook makkelijk je schroefdraad van de stuurkogel vernielen.

Ieder heeft dus zo zijn eigen manier!
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #10  
Old 01-11-2007, 17:26
mark2fpolo mark2fpolo is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 541
Default

Quote:
Originally Posted by -BartVR6-
aandrijfasmoer los, wielbouten los, opkrikken, wiel eraf en dan begint het pas

fusee kogel van de stuurstang moet eruit.. (kan aardig vast zitten en denk om de rubber) dan moet de onderste fusee eruit waar de draagarm en de stabi opzit.. Ik maak het meestal helemaal los zodat de spanning eraf is.. Het is iets meer werk met in elkaar zetten maar vind het persoonlijk makkelijker..

Dan kan je de poot boven onder de kap los schroeven en hem van de aandrijfas af halen..

Dan heb je de poot in je handen en klem je hem tussen de bankschoef.. veerspanner op de veer draaien, vervelende schroefje los tikken dan kan je de schotel + veer eraf halen..

Dan zit er op de poot een dop, daar kan je een grote waterpomptang/pijpentang opzetten en los schroeven.. als de dop los is kan je de schokbreker eruit pakken..

Korte uitleg ik hoop dat je hier wat mee kan


Die tekst heb je van mij gejat
Reply With Quote
  #11  
Old 01-11-2007, 17:48
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

'geleend' ..
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #12  
Old 01-11-2007, 18:33
-BartVR6-'s Avatar
-BartVR6- -BartVR6- is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 111
Send a message via MSN to -BartVR6-
Default

Hhaha jah niet gejat maar geleend.

En het blijkt dus dat het een duidelijke uitleg is . anders had ik hem niet geleend .\

Scheelt mij weer typen
__________________
Owned: Polo Mk1 .Under construction.
Polo Gt Daily
Reply With Quote
  #13  
Old 01-11-2007, 18:50
mark2fpolo mark2fpolo is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 541
Default

lenen mag.. €0.50 per tekst, is net zo duur als bij de bibliotheek :P
Reply With Quote
  #14  
Old 01-11-2007, 19:05
-BartVR6-'s Avatar
-BartVR6- -BartVR6- is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 111
Send a message via MSN to -BartVR6-
Default

Een flink lap tekst ruilen tegen een oud type voorfront voor je type 1??
__________________
Owned: Polo Mk1 .Under construction.
Polo Gt Daily
Reply With Quote
  #15  
Old 01-11-2007, 19:08
mark2fpolo mark2fpolo is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 541
Default

das een hele goeie deal!!!

heb je wat liggen dan??

pm me maar
Reply With Quote
  #16  
Old 01-11-2007, 20:51
BLEK's Avatar
BLEK BLEK is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 123
Default

Ik heb ook nog een setje veren (35mm) en korte dempers liggen voor onder de 92er steilhek..

Iemand zin in een "klusje'????
Reply With Quote
  #17  
Old 01-11-2007, 21:47
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

hoeveel 'tekst' schuift het )

is toch minimaal een halve dag werk, mits alles mee zit!
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #18  
Old 01-11-2007, 22:09
blomdegekste's Avatar
blomdegekste blomdegekste is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 368
Default

Iedereen heel erg bedankt voor de snelle reactie op mijn vraag!!!!

Ik denk dat ik met deze informatie toch wel een heel erg groot eind moet kunnen komen..........

mvrgr
__________________
ALS JE WIL DAT DROMEN UITKOMEN, MOET JE WAKKER WORDEN!!!!!!!!


Reply With Quote
  #19  
Old 02-11-2007, 16:55
Jorp's Avatar
Jorp Jorp is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 437
Default

Ik haal ook wel eens gewoon de complete stuurstang los bij het stuurhuis. Dat is een bout en moer losdraaien en de veerpoot incl stuurstang er onder vandaan halen.
Reply With Quote
  #20  
Old 02-11-2007, 17:20
mark2fpolo mark2fpolo is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 541
Default

Ik vind de stuur stang het minste werk eigenlijk... Die stabi + draagarm vind ik altijd zuur..

Maar na een aantal keer het gedaan te hebben komt de handigheid er lekker in..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum