Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-01-2006, 20:44
Wim_pie Wim_pie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 202
Send a message via MSN to Wim_pie
Default wat voor olie in 2.0 16v

luitjes ik heb een vraag

ik heb sindskort een 2.0 16v
maar laatst olie + filter laten verversen
en nu begint hij te roken
ik ben terug gegaan naar het bedrijf en hun hebben er 15W40 ingegooit


volgens mij is dit toch veels te dik ?

even rond gebeld en ze adviseren mij 5W40

wat gebruiken jullie of wat is het beste olie ?
__________________
The Return of the legend !!

<<<<V-Dub Team Haaglanden !!>>>>
Reply With Quote
  #2  
Old 15-01-2006, 20:50
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

in mijn 1.8 16v zit 10W40, ik wou juist 15W40 gaan proberen ivm olieverbruik (waar ik nu last van heb). maar 10W40 lijkt me een goede keus, is mij gewoon goed bevallen. ff afwachten wat de andere denken
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #3  
Old 15-01-2006, 20:52
Wim_pie Wim_pie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 202
Send a message via MSN to Wim_pie
Default

nou ik had nooit ergens last van totdat die zaak 15W40 erin gegooit hebt
sindsdien rookt tie als ik wegtrek en als hij warm is

het schijnt te dik te zijn voor een 16v

net een vriend van me aan de telefoon en die zegt het ook
__________________
The Return of the legend !!

<<<<V-Dub Team Haaglanden !!>>>>
Reply With Quote
  #4  
Old 15-01-2006, 20:58
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Kroon-oil raadt 5w40 vol syntheet aan. Maar volgens mij is een goede 10w40 halfsyntheet ook een goede basis voor zo'n motor. Ik verkoop het tenminste wel voor zulke auto's
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #5  
Old 15-01-2006, 21:31
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

wat ik gebruik is voor elke motor is 10W40 half syntheet bevalt goed
Reply With Quote
  #6  
Old 15-01-2006, 21:38
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Rookt ie echt uit de uitlaat?? Hebben ze niet per ongeluk een guts olie over je blok/spruitstuk geknoeid?
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #7  
Old 15-01-2006, 22:02
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Ik gebruik al jaren Castrol GTX 10W40 voor in de 16v. Ik meen dat 15W40 inderdaad niet kan i.v.m. de hydrostoters.
Als ik het wel heb, staat de 15 voor de eigenschappen van de koude olie, en de 40 voor de eigenschappen van warme olie. En aangezien hele dikke olie niet overal tussenkomt is het slechter bij een koude motor, bijvoorbeeld in de winter.
MAAR ik kan het ook helemaal mis hebben
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #8  
Old 16-01-2006, 09:05
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

15W40 is wel te gebruiken voor jouw motor maar is wat aan de dikke kant voor ons klimaat. Vandaar dat de meeste tegenwoordig 10w40 of 5w30 gebruikt.

Roken en olieverbruik met dikkere olie lijkt me niet door de dikkere olie komen. Dit zal echt een andere oorzaak hebben of zat er al langer in. Bij roken uit de uitlaat moet er namelijk olie uit de motor in de cilinderruimte komen om mee te verbranden. Hoe dikker de olie, hoe minder olie langs de zuiger kan kruipen. Ik ben bang dat je verder moet zoeken naar je rookprobleem.
Reply With Quote
  #9  
Old 16-01-2006, 15:09
Wim_pie Wim_pie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 202
Send a message via MSN to Wim_pie
Default

ja wat je zegt leek mij ook al zo abby
maar ja hoor van melige mensen dat het juist daardoor kan komen

ik heb vandaag nieuwe olie + filter gehaald en ik zie wel wat er gebeurd

koude moter doet hij het niet
en ook niet altijd als hij warm is
maar hij heb geen vermogenverlies
__________________
The Return of the legend !!

<<<<V-Dub Team Haaglanden !!>>>>
Reply With Quote
  #10  
Old 16-01-2006, 15:52
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,669
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Als ik me niet vergis is 15W40 de voorgeschreven viscositeit voor een 16V (sowieso de 1.8's). Ik gebruik zelf, met volle tevredenheid overigens, half-synthetische 10W40 in mijn 'oudere' motoren, behalve bij de VR6.
Verder ben ik het met het verhaal van Cabby eens.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #11  
Old 16-01-2006, 16:24
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Ik dacht dat Fred wel eens een heel verhaal verteld heeft over olie... In mijn vraagbaak staat dat er motorolie van VW-norm 505 00 of 500 00 in moet. Dit zijn nogal wat mogelijkheden.

lube selector, links onderaan toont voor zowel de mk2 als mk3 GTi 16v:
Merk : VOLKSWAGEN (VAG)
Model: Golf GTi, -16V
Motor: Benzine

Aanbeveling:
Eerste aanbeveling: Protection 15W-40
Tweede aanbeveling: Performance 10W-40

Dusz, om terug te komen op de eerste post: nee, dat zal niet de oorzaak van het roken zijn.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v

Last edited by Zestienkleppen : 16-01-2006 at 16:31.
Reply With Quote
  #12  
Old 16-01-2006, 18:18
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Zit er niet gewoon wat teveel olie in je blok?
Mijn 16V rookte ook, totdat hij halverwege tussen de min en max was op de peilstok, toen was het over. (nu is heel mijn 16V over, maar toch.... )
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
  #13  
Old 20-10-2007, 20:18
golfmonster golfmonster is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 115
Send a message via MSN to golfmonster
Default

kijk uit om met olie te gaan kloote
ik heb er 10w60 in gedaan kroon olie racing olie specaail voor hoog tourige motoren en voor turbo motoren en wat gebeurt er blok naar de donder
oli is te dik voor een PL of KR 16v gewoon de
10w40 houden das gewoon het beste voor het motortje
Reply With Quote
  #14  
Old 21-10-2007, 09:47
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Vroegâh werd er 15w40 aangeraden voor de KR motoren. Vandaag de dag met nieuwe olieën wordt er zelfs 5w30 door Kroon geadviseerd en als alternatief 5w40 of 10w40. Zelf rij ik op het moment met 15w40, maar als ik ga verversen gaat er wel weer 10w40 in. Verder geen problemen trouwens met die 15w40 ook niet met koude motor.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum