![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Beste forumleden,
Sinds vandaag ben ik weer in het bezit van een VW diesel sinds mijn vorige was gestolen in December. (Het betreft nu een Golf II 1.6TD ipv een Golf IV 1.9tDI dus ik heb enige achteruitgang geboekt ![]() Motortje loopt prima en het karretje rijdt lekker (verder is ie lekker vaal rood en op een aantal plekken bijgewerkt tegen roest). (Dit alles voor 700 euro..) Ben van plan binnenkort de riempjes / olie / filtertjes en dat soort dingetjes aan te pakken maar vroeg me als eerste af wat de normale watertemp van deze motoren is en hoe deze staat weergegeven op het intstrumentenpaneel. Bij mij komt tijdens rijden de watertemperatuur net boven de "niet meer koud" verdikking van het metertje uit. Van mijn andere auto's ben ik gewend dat deze ergens in het midden komt te staan wat dan ong. 90 graden is. Als ik de motor een tijdje laat lopen wanneer ik stil sta komt de temperatuur in de buurt van het midden van het metertje maar de fan slaat nog niet aan. (Is denk ik ook nog niet nodig.) Veel warmer werd ie vandaag niet... (De kachel is overigens wel warm.) Mijn conclusie was dat wellicht de thermostaat zijn beste tijd heeft gehad en open blijft staan. Iemand een idee hierover? Bedankt. Koen van Cuijck P.s. Ik verbaasde mij positief over de immense werkruimte rond het blok ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() De normale temperatuur is 'ongeveer in het midden'. Jouw TD blijft dus inderdaad te koud, het zou zoals je zelf al aangeeft een slechte thermostaat kunnen zijn, of zelfs de gehele afwezigheid daarvan.
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Dit had ik ook met mijn TD toen ik hem net kocht... toen bleef hij op +/- 25% staan, terwijl de motor wel goed warm werd, en hij verder ook nergens last van had.
Temperatuur-sensor vervangen en probleem opgelost. Nu staat ie netjes ietsjes rechts van het midden, op zo'n 55 a 60 %
__________________
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Mmmm, moet ik eens effe checken dan. Nadat ik de motor gestart had bleef de waterslang naar radiator koud de eerste minuut ofzo dus op zich is dat een goed teken. Och, zo duur is het ook niet, wellicht vervang ik beide
![]() Eerst maar eens de goede documentatie afwachten. Heb o.a. de Golf/Jetta diesel vraagbaak besteld. Zijn er nog andere boeken of knowhow die ik eigenlijk moet hebben / zien te krijgen? Zit dit type Golf nog in de part CD van Volkswagen trouwens? Koen |