#1
|
||||
|
||||
Hoe snel is een oude VW buggy? Project! 56K warning, veel foto's!
Ik weet dat sommige van de heren hier op dit forum een buggy een oud achterhaald ding vinden. Ok, de techniek is dan wel zeer ouderwets, maar toch heb ik een topic aangemaakt van mijn project voor degene die het wel leuk vinden. Ps. dit topic heb ik ook gepost op buggyboys.be,dus als je daar een trouwe lezer ben, dan hoef je dit niet meer te lezen!
Dit is dus mijn buggy: Ja, een oude Vw buggy, niks bijzonders best wel traag (hoewel hij wel sneller weg is bij een stoplicht dan een Astra GSI of Vw GTI MkI/II). Wat zijn de plannen: -17 inch lichtmetalo's -luchtgekoelde motor vervangen voor een watergekoelde (GTi motor 8V later met turbo erop) -Sidepods maken -Verlagen -Verlichting aanpakken (led achterlichten andere koplampen) -Drachten legal maken (rolkooi erin dus) -Leuk kleurtje geven -Neon (lekker fout, maar gewoon doen!) -Audio (beetje, niet teveel) -Body totaal aanpakken Zoiets dus voor de sidepods (skirts) Achterlichten: Rolkooitje zoals dit: Interieur een beetje pimpen: Wheeliebar is eigenlijk ook wel noodzakelijk, alleen ga ik deze alleen gebruiken bij sprints: Waarom??? Hierom: http://www.youtube.com/watch?v=jrmrHgTgrVg Maar goed, eerst maar es de buggy van het weekend demonteren, zodat ik echt kan gaan beginnen. Eerst de motor er maar es uit: De donor, een gereviseerde FR motor. De kop is iets bewerkt, poorten zijn geflowd en een scherpere nokkenas en een volledige elektronische ontsteking erin zorgen ervoor dat deze motor 98 PK heeft ipv de standaard 85 PK. Later komt hier nog een turbo erop, maar dat is voor latere zorg. Nu hoor ik jullie denken, dat gaat toch nooit passen???? Natuurlijk wel, daarvoor is er een pasplaat gemaakt: Deze pasplaat 'past' op de keverbak aan de ene zijde en aan de andere zijde aan de FR motor: Nu is het een beetje link om zo'n relatief zware motor aan alleen 4 bouten van de keverbak te hangen, ook al heeft de pasplaat een gefreesde opstaande rand die exact in de keverbak valt. Daarom ga ik het motorbeschermrek niet alleen gebruiken als bscherming, maar ook als extra ophangpunt voor de FR motor: Zo eerst maar es kijken naar de velgen die onder de buggy komen, of je vind ze hartstikke mooi (zoals ik) of je vind ze spuuglelijk: Oftewel de Dotz Brands Hatch: Natuurlijk gaat de buggy omlaag, de bodem zal zo'n beetje op 6 cm boven de straat gaan hangen. Dit dmv een verlaagde vooras en dropped spindels. Vandaag alvast een paar dingen aangeschaft, ik hoop dat ik morgen echt kan gaan beginnen... Een paar nieuwe kuipjes: Uiteraard een nieuwe koppelingsset, is een drukgroep en plaat van een bus: Aangezien mijn startmotor de laatste tijd ook al kuren vertoonden deze ook maar nieuw. Ik heb gelijk maar gekozen voor een High Torque startmotor: Aangezien het motortje iets meer pk's gaat geven dan de standaard kever motor en ik mijn buggy tzt voor dragraces wil gaan gebruiken ff iets 'zwaardere' versnelligsbaksteunen gekocht. Comfort zal dan wel heel erg ver te zoeken zijn als deze jongens onder de buggy zijn gemonteerd. :roll: Ff de nieuwe stoelen passen: Zoals te zien is zijn deze stoelen een stuk lager dan de oude kuipjes... Komt goed uit want ik wil juist de lage look en daarbij horen geen hoge stoelen! Ff de pasplaat passen: Ff mijn versnellingsbak aanpakken... Die moet steviger vast komen te zitten, dus eerst maar de standaard beugel demonteren: Let op de rubber blokken onderaan de bak, deze komen te vervallen: Kon het niet laten, gelijk maar ff mijn nieuwe high-torque startmotor gemonteerd: Nu verder met de bak zelf. Aangezien de bak 1 geheel moet gaan vormen met het chassis (dus geeeeen comfort meer, alle motor trillingen gaan zeer voelbaar worden!) komt er nog een beugel over de bak zelf welke weer vastgemaakt wordt aan de chassis vork: Nog ff een nieuwe druklager gemonteerd voor de koppeling: Nog ff M8 draad in het vliegwiel tappen met mijn tapper de luxe... :roll: |
#2
|
||||
|
||||
Ik heb toch maar besloten heel de buggy te gaan restaureren, dus ik ga de bug helemaal demonteren....
Vandaag een klein beginnentje gemaakt: Eerst de voorruit er maar af gehaald: Toen heb ik maar es onder het dashboard gekeken naar de 'dradenboom'. Man man man, wat een drama is dat zeg... Achteraf vind ik het niet zo raar dat mijn ruitewisser het soms niet deden en mijn startmotor soms dienst weigerde... Allemaal losse contacten en aan elkaar geknoopte draadjes... Kap eraf: Hier zit normaal gesproken de benzinetank, welke nagenoeg compleet doorgeroest is.... Vervangen dus! Maar goed, de tank rust hier op een zeer dun stukje polyester, ik ga dat verstevigen: Less is more! Gisteren kon ik weer via via een aangepaste (met carb.) 1800 motor op de kop tikken.... Scheelt zo'n 20 pk extra tov het andere blok. Daarom heb ik dit blok te koop staan, zie marktplaats. Maar goed dit is het andere blok dus: Eerst maar weer es verder met het kaal maken van de buggy, dus ff de bouten en moeren losmaken waardoor de badkuip gescheiden wordt van het chassis: Echt een badkuip dus!!!! Wat houden wij dan over??? Juist een stuk staal met een paar wielen: Zoals op deze foto's te zien is, is de bodemspeling nog aardig ruim, wordt dus tijd om het spul te laten zakken:verlagen dus!!!! :twisted: Verder wil ik ook de bak nog verder gaan verstevigen, maar ik ben nog aan het verzinnen hoe.... Vandaag een nieuw koppelings-setje voor de 1800cc waterkoker gehaald en deze gelijk ff gemonteerd: Koppelingsplaat ff centreren: En de drukgroep vast zetten: Ik had dus een nieuwe (verstevigde) versnellingsbaksteun gekocht, maar nu blijkt dus dat mijn motorkooi niet meer gaat passen: De motorkooi wil ik wel gaan gebruiken, enerzijds als bescherming van de motor en anderzijds als extra ophanging voor de motor... Rest dus niets anders dan het wegslijpen van stukjes metaal.... Nu ff de motor monteren, dus de motor in de takel en liften maar!! Dit is wel ff lastig, hier moet je een beetje rommelen om de vertanding van de prise-as netjes in de vertanding van de koppelingsplaat te laten vallen.... De motor hangt! En zoals te zien is kan de buggy echt een heeeel stuk omlaag omdat het laagste punt de onderkant van de achterschokdempers zijn en niet het motorcarter! Natuurlijk weer ff de motorkooi passen, kijken of deze lang genoeg is: Het lijkt allemaal te passen, ik moet wel de bovenste pijpen van de kooi wel iets verlengen, maar het past allemaal redelijk! Ik zit alleen nog met 1 vraagteken... Past mijn body wel over de motor heen, want dat gekke luchtfilter op de carb steekt redelijk uit. Ik heb namelijk weinig zin om in mijn body te gaan zagen... Maar goed, dat ga ik vanavond nog ff proberen, ik ga ervan uit dat het wel gewoon past aangezien de motorhoogte ook nu weer niet zo extreem veel hoger is dan de koeltunnel van een luchtgekoelde vw motor |
#3
|
||||
|
||||
leuk project!! ik begin die straatbuggy's steeds gaver te vinden...
|
#4
|
||||
|
||||
Ben normaal niet zo'n buggyfan, maar dit is wel erg stoer! Ben benieuwd hoe jouw project eruit komt te zien. Succes.
__________________
www.dub05.com |
#5
|
||||
|
||||
leuk projekt is dit zeg! ben erg benieuwd naar het eindresultaat. vooral doorgaan en blijven updaten dit topic he
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht) volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht) volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip) |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
helemaal te vet deze bug....
__________________
Dodge RAM 1500 |
#7
|
|||
|
|||
Idd blijven updaten, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Succes ermee !!
__________________
Golf2 gti vr6 edition blue Golf2 gti 20vt edition blue Golf6 gti R |
#8
|
||||
|
||||
Buggy's zijn zwaar cool . Gaaf project heb je, ben benieuwd hoe het uiteindelijk word!
__________________
'86 Jetta 1.6 TD '85 Golf 1.6 GTD '82 Bus D '67 1600A Limousine |
#9
|
||||
|
||||
Zojuist nog even de body op het chassis gepast en wat denken jullie??
Het past!!! 8) 8) De carburateur met luchtfilter zit gelukkig niet in de weg, dus ik hoef ook niet te gaan zagen! Het enige wat een probleem zou kunnen zijn, is de uitgang van het koelwater aan de kopse kant van de cilinderkop... Deze zit wel akelig dicht bij de body, maar misschien dat ik dat op kan lossen met een flexible koelwaterslang. Het blok hangt er op zich wel mooi in, en steekt ook niet al te veel uit aan de achterzijde van de body... Kortom ik ben tevreden! Nog een algeheel plaatje met mijn trouwe sleutelvriendin: |
#10
|
|||
|
|||
stoer man zo'n street buggy !!
gr. Martijn
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ) Golf 4 variant (tzt on air ) Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ) |
#11
|
||||
|
||||
Inderdaad een stoer ding jah!
__________________
Golf GTS '83 SOLD |
#12
|
|||
|
|||
Gaaf project!!! Erg fijne fotoreportage op deze manier, nu is me een en ander veel duidelijker geworden!!
Die pasplaten, kan je die zo ergens bestellen? En waarom niet gelijk een gti motor of zelfs 16v erin hangen dan? |
#13
|
||||
|
||||
een hele toffe wagen zeg
omgeving noord limburg toevallig? keep us posted!!! |
#14
|
||||
|
||||
Die grijze/antractiet kleurige ziet er wel dik uit
En zoals Mellyville zegt, waarom niet gelijk een 16v met webers oid |
#15
|
||||
|
||||
Een 16v of zoiets komt er wel later in, maar ik denk dat mijn bak dat niet zo leuk gaat vinden.... Plus en dat is het belangrijkste, een carb. motor is redelijk makkelijk te instaleren, zonder dat je met een ECU etc. moet gaan werken en/of die dradenzooi!
Dus eerst maar es dit aan de praat krijgen en dan kijken we volgend jaar wel weer verder! (het idee 'turbo' spookt ook nog iedere dag in mijn hoofd!) |
#16
|
||||
|
||||
Ben niet echt een buggy fan....maar als ik dit zie....zou ik er best wel in gezien willen worden....
__________________
1967 T2a Panelvan op 17" 'Fuchs' EXIT 1975 Golf LS 'Swallowtail' 20VT EXIT 2000 Audi TT Quattro 225pk op 19" Bentleys en air EXIT 2008 Audi A5 Coupe TFSI 210pk S-line 20"EXIT 1968 Chevrolet Camaro RS 327 V8 1992 Nissan 300ZX Twin Turbo |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
bak was idd het probleem, maar die 16V in stijn's type3 liep wel als de brandweer
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#18
|
||||
|
||||
16V loopt ook op twee draadjes hoor
Gaaf project in ieder geval! En makkelijk olie bijvullen zo
__________________
Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Ik ben nu ff aan het surfen op het Inet naar andere achterlichten... Ik denk toch dat ik maar zoiets ga monteren in de bug, de new beetle lichten:
of zoiets: Om toch een beetje in de vw sferen te blijven hangen... Maar ik weet het nog niet, moet er wel 'modern' uit gaan zien Maar goed als iemand hier op het forum nog andere platte (die dus niet een hoek omgaan voor bijvoorbeeld de knipperlichten) achterlichten weet dan hou ik mijn van harte aanbevolen! |
#20
|
||||
|
||||
Bizar zeg, die wheeliende buggies. zeer vet projectje, blijf m zeker volgen!
|