#1
|
|||
|
|||
apk vraagje
hallo allemaal,
ik moet binnenkort voor de apk met mn passat vr6 maar nu weet ik van te voren al een punt wat een probleem gaat worden. er zit een katvervanger onder dus de uitlaatgas test gaat ie niet halen; is daar een "trucje" voor zodat ie het wel haalt? wie o wie weet hier meer van? alvast bedankt |
#2
|
||||
|
||||
De co test is niet het enige voor de apk.
Vanaf bouwjaar 1993 moet er een katalysator onder de auto zitten. Weet niet of het gewoon een rechte pijp is of eentje die eruit ziet als een katalysator.
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#3
|
|||
|
|||
tis een een rechte pijp
|
#4
|
||||
|
||||
Dan zul je er toch echt een echte kat eronder moeten hangen.
Is toch een werkje van niks.
__________________
MK 1 gti 83 (project) |
#5
|
|||
|
|||
kan het zowiezo niet zelf doen, heb er geen plek voor, de vraag is ook of een ori kat aan een spaghettispruitstuk past.
maar zijn het dus fabeltjes dat je het tijdelijk kan oplossen voor de apk dmv een slangetje af te sluiten oid? |
#6
|
||||
|
||||
Van welk bouwjaar is de passat?
Ouder dan '93 = mits emissie goed is haal je de gastest Nieuwer dan '93 = sowieso afkeur, er moet een katalysator onder zitten.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#7
|
|||
|
|||
hijs van voor 93 dus de katvervanger kan blijven zitten, nu die emissie nog . . .
|
#8
|
||||
|
||||
kijk, zijn we weer 1 stapje verder. Had een hele hoop ge-emmer gescheeld als dit in post#1 gestaan had.
Het hoeft niet zo te zijn dat je zonder kat een te hoge uitstoot hebt. Als je motor netjes loopt, ontsteking etc. allemaal OK is en netjes afgesteld, dan zou je er zonder kat nog best door kunnen komen. Een truc met een slangetje heb ik nog nooit van gehoord. Je kan ook naar een APK boer die niet te moeilijk doet en geen CO meet Een katalysator aansluiten op een spaghettispruitstuk? Geen idee of dat mogelijk is.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#9
|
||||
|
||||
Heb je een U9 op het kentekenbewijs staan?
Zo ja, dan moet je een CO van < 0.5% hebben. Oftewel bijna niet mogelijk zonder kat.
__________________
MK 1 gti 83 (project) |
#10
|
|||
|
|||
dat slangetje waar het over schijnt te gaan is het luchtslangetje die naar de brandstofdrukklep toe gaat. als je die er af haalt zou ie valse lucht moeten trekken wat de meting gunstig beinvloed.
|
#11
|
||||
|
||||
Met een penlite batterijtje 1.5volt
Even een kleine uitleg: lambdameetbereik is in voltage 0 tot 1 volt. Daarbij is 0 volt arm en 1 volt rijk Wanneer je dus een batterij van 1.5 volt op de signaaldraad die naar de computer gaat aansluit (+ op signaaldraad - aan massa voertuig)krijgt de computer een signaal (1.5 volt) dat de auto te rijk loopt . Hierdoor probeert de computer de inspuiting bij te regelen zodat er weer een normale lamdawaarde gemeten word. De lambdawaarde blijft echter continu 1.5 volt omdat deze de signaaldraad op de batterij is aangesloten. Gevolg is dus dat de injectie steeds minder benzine inspuit en dus de co waarde daalt en dat wil je juist voor de apk Deze oplossing word vaak gebruikt wanneer de lamdasonde defect is of het uitlaatspruitstuk gescheurd. Verberg het batterijtje wel goed. De meeste steekproefcontroleurs vinden dit geen leuke oplossing. Succes Gr Jan. PS: GA HIER NIET MEE RIJDEN MAAR GEBRUIK HET ALLEEN VOOR DE KEURING |
#12
|
||||
|
||||
Gebruik dit alleen als laatste redmiddel
|
#13
|
||||
|
||||
VR6 haalt de eis meestal wel zonder kat als de lambdasonde goed werkt.
Je kan idd een vacuumslangetje lostrekken of de lambdasonde loskoppelen, gewoon even ter plekke controleren. Als het kan idd een beetje verstoppen voor een evt. stekkproefcontroleur ookal mogen ze er niets van zeggen.....het zijn nou eenmaal vaak zeurpieten...
__________________
Groeten, Jeroen. |