Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-02-2007, 16:20
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default T2a ombouw naar 5x130

De meesten kennen allemaal wel de T2a waar we (5x130) 944 remmen onder hebben gezet.
Zaterdag was ein-de-lijk de achterkant aan de beurt, en die foto's wil ik jullie niet onthouden.

De reden waarom we alles van een T2b hebben gebruikt is de volgende .. de 5x205 trommels
hebben geen 'vlees' genoeg om daar een 5x130 steek in te boren, een 5x112 (T2b) flens en
trommel wel, en bijkomend voordeel is de circa 12mm bredere remvoering van de remschoenen.

Na demontage van de velg, trommel en remschoenen blijft en een bijna kale ankerplaat over.



De ankerplaat van een T2a is overigens hetzelfde als van een T2b, maar Scummie had nieuwe gehaald,
dus die hebben we gebruikt. Na het verwijderen van de wielremcilinder (zit door de ankerplaat vast op
het lagerhuis) kan de ankerplaat eraf. Daarna kan de astap verwijderd worden, en daar zit het grote
verschil in tov een T2b.

De astap met het kartonnetje is een NOS T2b as, de vette erachter een T2a as.



De aandrijfassen moeten hiervoor wel (in z'n geheel, dus ook aan de bakkant) gedemonteerd worden,
daar er anders geen ruimte is om de as te verwijderen.

Volgende wat gebeurt is, is het uitboren van het schroefdraad op het T2a lagerhuis, daar de nieuwe
wielremcilinder van achteren af wordt vastgezet door de ankerplaat heen.



Hier de wielremcilinder, met schroefdraad in de cilinder, ipv in de T2a astap



Daarna is het appeltje / eitje, want nu is het gewoon een kwestie van de T2b astap monteren, de wielremcilinder met ankerplaat.



De remschoenen en handremhevel zijn trouwens gewoon standaard T2b, de handremkabel is (en blijft) gewoon T2a.
Na de montage daarvan kan de T2b flens en trommel (maar nu met 5x130 steek) gemonteerd worden, en dan hoeft
alleen nog maar de velg -in dit geval een 5,5x15 met 195/50- geplaatst te worden.




Klaar !!!
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #2  
Old 21-02-2007, 19:59
VWJean's Avatar
VWJean VWJean is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,447
Default

Mooi werk Alain.

Je bent toch wel handig.

Succes en ik kom wel eens even buurten


ps. de velgen zijn nog steeds in bezit en bevallen goed.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-02-2007, 23:49
edje edje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 6
Default

hallo Alian,

dat verhaaltje van die voorremmen van de 944 voor t2a geldt dit ook voor een t2b???

[IMG]RetroVwMania_013[/IMG]
Reply With Quote
  #4  
Old 23-02-2007, 07:58
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by edje
dat verhaaltje van die voorremmen van de 944 voor t2a geldt dit ook voor een t2b???


Nee, helaas .. het kan wel, maar dan moet je T2a fuseestukken gebruiken daar de 944
remklauwadapterplaat alleen geschikt is voor bussen vanaf 1963 - 1970.

Voor de T2b hebben we een andere oplossing


Quote:
Originally Posted by Area51
Zo, Wolf z'n 77'tiger dubbel cabine is gisteravond van 944 naven/ schijven en Boxster remklauwen voorzien.





__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #5  
Old 23-02-2007, 10:25
infamous's Avatar
infamous infamous is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 155
Default

Ziet er weer goed uit. Je loopt echt voor met dit soort aanpassingen, naar mijn idee.
__________________
______________
Golf MK4 1.9TDI
T2b 1600
Golf MK1 Cabriolet 1.8
Polo 6N 1.9D
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum