Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 21-02-2007, 09:42
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head

Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default Oud kenteken bij invoer type 1 (`76) mogelijk?

Ik wil binnenkort een 1976 Golf op Nederlands kenteken laten zetten. Ik weet dat bij auto's van voor 1978 blauwe kenteken platen gevoerd mogen worden.

Maar als ik hem nu invoer krijg ik standaard het nieuwe kenteken. (11-TT-RR) en dat vind ik een beetje jammer voor zo'n oldie.

Volgens mij worden er oude kenteken hergebruikt door de RDW, maar wie kan mij vertellen hoe je een desbetreffend oud kenteken moet regelen?

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)

"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 09:43
dekilo's Avatar
dekilo dekilo is offline
No personal life

(Her)uitgifte oude kentekens

Voor geïmporteerde klassiekers kan men bij de RDW, Centrum voor voertuigtechniek en informatie een 'ouderwets' kenteken aanvragen, mits de datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen vóór 1973 ligt. Deze regeling is een aanvulling op de al langer bestaande mogelijkheid om historische voertuigen, die door het verlies van kentekenpapieren een recente nummerplaat bezitten, weer van het oorspronkelijke kenteken te voorzien. De behandeling van aanvragen voor beide regelingen verloopt via de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC), de organisatie die de belangen behartigt voor verenigingen van liefhebbers van historische voertuigen.

Voertuigen die vanwege hun historische waarde door liefhebbers in Nederland zijn geïmporteerd, krijgen van de RDW bij registratie een 'klassiek' kenteken uitgereikt. In overleg met de FEHAC heeft de RDW enkele speciale series 'ouderwetse' kentekens ter beschikking gesteld met name voor geïmporteerde klassiekers. Personenvoertuigen van voor 1978 krijgen bij de kentekenregistratie na invoer automatisch een 'ouderwets' kenteken. Bedrijfsvoertuigen krijgen na invoer bij kentekenregistratie een kenteken uit de serie BE-00-00 en motorrijwielen een kenteken uit de serie ZF-00-00. Voertuigen die voor die tijd zijn ingevoerd kunnen nu alsnog in aanmerking komen voor deze series 'ouderwetse kentekens', mits de datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen / bedrijfsvoertuigen vóór 1973 ligt. NB: De RDW hanteert de datum eerste toelating. Indien deze niet aangetoond kan worden, maar wel het bouwjaar, dan gaat de RDW uit van het bouwjaar.

Voertuigen die een recent kenteken hebben gekregen omdat daarvan ooit de papieren van het oorspronkelijke Nederlandse kenteken (geheel of gedeeltelijk) zijn zoekgeraakt houden dit nieuwe kenteken. Wel kunnen eigenaren van dergelijke voertuigen het oorspronkelijke kenteken van hun voertuig weer terug vragen. Is het originele nummer nog aanwezig in de bestanden van de RDW dan zal normaliter teruggave volgen. Wij adviseren u dit eerst bij de RDW na te vragen alvorens men de procedure opstart. (Inlichtingen bij de RDW: 0900-0739 (10 cent per minuut)).

Wilt u gebruik maken van één van deze regelingen, dan kunt u 60,- EURO overmaken op postbankrekening 1304483 t.n.v. de FEHAC te Maarsbergen. U krijgt dan een gewaarmerkt formulier (tevens bewijs van betaling) toegestuurd naar het adres dat op de stortings-/overschrijvingskaart vermeld staat. Met dit formulier kunt u de omwisseling van het kenteken bij de RDW aanvragen. Met de nieuwe kentekenpapieren wordt, indien het voertuig een geldige APK heeft, ook een nieuw APK-keuringsbewijs toegestuurd.

U kunt de omwisseling van een modern kenteken (met gele platen) naar een historisch kenteken ook rechtstreeks regelen bij de RDW. Dit kost u dan slechts 37,- EURO. U dient hiervoor een verzoek inclusief het complete kenteken (aangetekend) te versturen naar de RDW (Inlichtingen bij de RDW: 0900-0739 (10 cent per minuut)). Nadat u uw nieuwe kenteken heeft ontvangen kunt u de blauwe platen laten maken.

Vergeet ook niet het nieuwe kenteken door te geven aan uw verzekering!

Bron: RDW en FEHAC.

Last edited by dekilo : 21-02-2007 at 09:47.
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 11:57
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Kijk daar heb je wat aan!
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 12:17
Baldrimmer's Avatar
Baldrimmer Baldrimmer is offline
VW Guru

Nog een tipje : als je de RDW wil bellen zoek dan ff naar het nummer wat je vanuit het buitenland kan bellen . Hoef je niet naar een wat duurder 0900 nummer te bellen .
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 12:25
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline

Bedankt ik weet genoeg! Mooi een oud kenteken erop!

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi TT 2006 (UAE)

Reply With Quote
Old 21-02-2007, 12:29
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...

Send a message via MSN to Beetlefreak

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Maar als ik hem nu invoer krijg ik standaard het nieuwe kenteken. (11-TT-RR) en dat vind ik een beetje jammer voor zo'n oldie.

Dat is niet geheel waar! De eerste toelating van de golf is toch VOOR 01-01-1978??
Dan krijg je dus blauwe platen bij de invoering / registratie, desnoods even aankaarten bij de keuring.

Of mis ik iets?

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 12:45
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline

Klopt staat ook in het stuk tekst. Ik ga het sowieso bij de keuring melden met de tekst uit deze topic erbij!

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi TT 2006 (UAE)

Reply With Quote
Old 21-02-2007, 14:29
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore

Je kan dan inderdaad een kenteken met "YB" in het midden krijgen.
Wel een beetje raar, want de tweede letter een "B" was toendertijd voor grijskentekenvoertuigen...

Jens
Old 21-02-2007, 16:21
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...

Send a message via MSN to Beetlefreak

Quote:
Originally Posted by Zeend
Wel een beetje raar, want de tweede letter een "B" was toendertijd voor grijskentekenvoertuigen...

Alleen aan het begin!

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 18:30
Soumensch's Avatar
Soumensch Soumensch is offline
VW Fanatic

Als ik even wat anders mag vragen. Gaat over het kentekenbewijs. Ik heb namelijk madag mijn Golf laten keuren.. en nu wacht ik op mijn kentekenbewijs. Hoelang duurd dat ongeveer? ik kreeg vandaag wel mijn keuringsapport thuis gestuurd.. de envelop was al open. komt het kentekenbewijs later?? Of krijg je die als je je kentekenplaten gaat bestellen .. Lijkt mij trouwens niet.

Reply With Quote
Old 21-02-2007, 18:39
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

@da-brt..
auto's voor 1-1 1978 krijgen automatisch een kenteken met een"oude"reeks.. dus YB etc. hoef je niet eens aan te vragen gaat vanzelf.
@soumensch:
apk keuringsrapport wordt vanaf het keuringsstation verzonden, kenteken komt een dag later (of 2) vanuit veendam, waar de kentekens geprint worden.
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 21:04
Soumensch's Avatar
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by hajee
@da-brt..
auto's voor 1-1 1978 krijgen automatisch een kenteken met een"oude"reeks.. dus YB etc. hoef je niet eens aan te vragen gaat vanzelf.
@soumensch:
apk keuringsrapport wordt vanaf het keuringsstation verzonden, kenteken komt een dag later (of 2) vanuit veendam, waar de kentekens geprint worden.

Okee dankjewel! gelukkig dan is niets ergens uit mijn envelop gevallen.
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 21:52
Sjoes 85
Guest

Quote:
Originally Posted by Soumensch
Okee dankjewel! gelukkig dan is niets ergens uit mijn envelop gevallen.

ff offtopic: vette bak heb je! is dat inarisilver, dat kleurtje?

groeten Dennis
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 23:10
FolkertMk1's Avatar
FolkertMk1 FolkertMk1 is offline
VW Guru

en mijn golfje van 14 febr 1982 als ik die op kenteken zet is het daarbij dan ook mogelijk??
Reply With Quote
Old 21-02-2007, 23:14
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

nope na 1-1 '78 altijd nieuw nummer met verplichte gele platen
Reply With Quote
Old 23-02-2007, 07:42
Soumensch's Avatar
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sjoes 85
ff offtopic: vette bak heb je! is dat inarisilver, dat kleurtje?

groeten Dennis

Thnx Ja precies inarisilber
Reply With Quote
Old 23-02-2007, 08:17
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
Alleen aan het begin!

neenee, ik heb bv de NWM-doka gehad met 05-DB- en een schuifdakbus met FB in het midden. JW's T3's hebben zelfs SB in het midden.

Pas de reeks BB-01-DD is begonnen met de éérste letter een B. Blijkbaar is dit iets wat de FEHAC en het RDW zijn vergeten toen ze de YB serie voor klassieke personenauto's in gingen zetten.. eigenlijk had dat dus de YD serie moeten zijn

Jens

Posting Rules