#1
|
||||
|
||||
Garrett Turbo! Eindelijk foto's!!
Allo,
Ik kan aan een 2 Garrett turbo's komen. 2 problemen: ik ben een nitwit op het gebied van turbo's en ik kan niet direct gegevens vinden over deze 2 lieve schatjes :twisted: Mijn vragen bij deze: Waar kan ik gegevens vinden of wie kan me helpen bij de zoektocht naar gegevens? Ter info: Beide turbo's waren oorspronkelijk bedoeld BMW's. De ene turbo is een kleine waarvan we niet zeker weten of ie voor benzine of diesel is gemaakt. De tweede is een big boy en deze krijg ik geleverd met intercooler, mosselman spruitstuk en slangen. Deze is zeker gemaakt voor een benzinemotor, maar dan wel een 6-pack. Ik heb van beide turbo's veel nummers opgeschreven, dus vraag maar raak wat dat betreft Wie o wie en waar o waar :?: Alvast bedankt!! Groeten, Marnix. Last edited by MMgolfnut1 : 01-04-2004 at 20:54. |
#2
|
|||
|
|||
Geef mij die nummers maar even.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#3
|
||||
|
||||
Welke wil je? Er staan op verschillende plekken nummers?
__________________
www.dub05.com |
#4
|
|||
|
|||
Bv T3 etc. zet alles maar neer.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#5
|
||||
|
||||
Ik was ook al op zoek naar iets met T, maar helaas....
Het volgende heb ik gevonden bij de kleine turbo: A DH M4A\R85. Dit nummer staat op het onderdeel dat je bevestigd aan het spruitstuk. Controlenummer 683. Staat op een stickertje. 4 M53 .46 . Dit nummer staat op het kleine turbostuk. VNT 15 2248905 G 700447-4 5/N DHM0145. Dit staat op een afgefreesd vlakje op het kleine turbostuk. 700447-4. Stond naast de streepjescode. Het volgende heb ik gevonden bij de grote turbo: BCCI A/R 42 M27. Dit nummer staat op het kleine turbostuk. 430 099 29. Stickertje op koperen filter. A DSH GN 14 430148.11 . Dit nummer staat op het onderdeel dat je bevestigd aan het spruitstuk. 200312.0 WF0238W. Dit nummer staat op het merkplaatje. Succes en alvast bedankt!
__________________
www.dub05.com |
#6
|
|||
|
|||
Dat .46 geeft ongeveer de grote aan van het huis (compressor of turbine zijde) Dat is vrij klein bovendien staat er ook VNT15, dit betekent dat het een turbo is met variabele geometrie (van een turbodiesel zeker?) Vrijwel onbruikbaar. Die andere lijkt me ook nogal klein, alleen heb ik aan die andere cijfertjes niet zo veel. Heb je er niet een foto van?
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#7
|
||||
|
||||
Ik zal volgende week even een paar foto's maken en eea opmeten. Ik neem aan dat je de diameter van zowel in- als uitlaatgat wilt weten? Of moet ik iets anders opmeten?
__________________
www.dub05.com |
#8
|
||||
|
||||
Kijk, dit zijn nog eens interessante topics
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#9
|
||||
|
||||
Idd. Goeie leerschool voor mij hoop ik!
__________________
www.dub05.com |
#10
|
|||
|
|||
Die diameter hoef je niet per se te meten, eerder plaatjes van het typeplaatje en de turbo zelf met iets er naast ter vergelijking (bv een colablikje)
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#11
|
||||
|
||||
Ok, ga ik voor zorgen. Ik ben benieuwd!
__________________
www.dub05.com |
#12
|
||||
|
||||
Jammer dat de ene turbo een variabele geometrie heeft, daar heb je inderdaad niet zo heel veel aan.
Maar misschien zou je eens naar een kleine turbo kunnen kijken (zonder variabele geometrie). Als je namelijk 1 grote en 1 kleine turbo hebt en bij voorkeur een leuk dieselblok, dan zou je misschien eens kunnen gaan denken aan registerdrukvulling. Hierbij werkt de kleine turbo bij lage toerentallen (dus vrijwel geen turbogat) en de grote springt bij hogere toerentallen bij. Totdat de kleine turbo zijn pompgrens bereikt heeft, dan werkt de grote turbo alleen verder. |
#13
|
||||
|
||||
Waar blijven die foto's muylaert???
|
#14
|
|||
|
|||
Leuke topic inderdaad, lekker technische dingetjes. Waar kan ik een schema of info vinden over die registerdrukvulling? Daar zou ik graag iets over leren.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Dus misschien heb je er iets aan! En misschien kan iemand het even inscannen (ik heb helaas geen scanner) dan kan iedereen (die interesse heeft) het even zien. |
#16
|
||||
|
||||
Ok, ok het blijft een Opel, maar het gaat dan om de volgende Opel Vectra:
En zeg nou eerlijk, het lijkt me toch geen straf om in deze Opel te moeten rijden... :P |
#17
|
|||
|
|||
Prima auto van de zaak inderdaad. Leuk ook voor een dagje circuit. Bedankt voor de info GTD, ben er al wel wat wijzer van geworden.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#18
|
||||
|
||||
Wie wil er wat meer over de variabele geometrie vertellen?
__________________
www.dub05.com |
#19
|
||||
|
||||
Oh, foto's van de grotere turbo volgen een dezer dagen.
__________________
www.dub05.com |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Variable Turbine Geometry (VTG) Variable Turbine Geometry technology is mostly used in turbo diesel engines, but there is no evidence that it could not benefit petrol engine. It is said that (don't ask me why): turbine makes best use of exhaust gas flow if the latter hit the blades at right angle under low speed, and at narrow angle under high speed. Variable Turbine Geometry mechanism therefore varies the direction of the exhaust nozzle according to speed, thus improve the acceleration of turbine. Another Variable Turbine Geometry alters the cross-sectional area through which the exhaust gas flows, thus controls the amount of boost pressure. This is implemented by adjusting the position of guide vanes inside the turbocharger. At lower engine speeds, they restrict the flow and therefore increase boost pressure; at higher engine speeds they open wide and reduce the exhaust back-pressure. |