Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-04-2007, 19:56
Reaper Kustoms's Avatar
Reaper Kustoms Reaper Kustoms is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 629
Default TDI 90pk/110pk Het verschil?

Weet misschien iemand het verschil tussen een TDI blok (uit de golf 3) met 90pk en 110pk?

Is er alleen sprake van een andere computer of is er ook verschil in de hardware van de motor-opzet.

Dus waar komen die extra pk's vandaan?

Alvast bedankt.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-04-2007, 20:18
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 363
Default

Zit meer dan alleen een andere ECU in bij de 110pk's
Basis verschil:
90 pk heeft een wastgate turbo (dus zonder schoepen verstelling)
de 110pk heeft een VTG/VNT of hoe je het ook maar wilt noemen, een turbo met variabele schoepen verstelling. Deze zou in principe in staat zijn om minder piekdrukken te geven en meer constante druk over een groter motortoerental bereik
Verstuivers zijn iets anders. de 110pk heeft namelijk verstuivers die hogere openings druk hebben. (betere verneveling, betere vermening dus ook in principe betere verbranding)
Ook zit er intern ook nog wel wat verschillen in het blok. lagers,zuigers enz enz)
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
Reply With Quote
  #3  
Old 10-04-2007, 20:21
Benji's Avatar
Benji Benji is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,327
Send a message via MSN to Benji
Default

Yep, zoals Gilex zegt, er zit redelijk wat verschil in.
Zou je met je 90pk wat meer vermogen willen, kan je 110pk verstuivers monteren. En eventueel een powerbox, of nog beter, een chip. Dan heb je mooi wat pk's meer!
__________________
T4 1.9TD(i)
Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #4  
Old 10-04-2007, 20:45
Sander Wa Oars's Avatar
Sander Wa Oars Sander Wa Oars is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 291
Send a message via MSN to Sander Wa Oars
Default

20 pk toch??!!



hahaha flauw Sander foei
Reply With Quote
  #5  
Old 10-04-2007, 20:49
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 363
Default

Chip en 110pk verstuivers levert meer op dan 20 pk :P
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
Reply With Quote
  #6  
Old 10-04-2007, 20:52
Sander Wa Oars's Avatar
Sander Wa Oars Sander Wa Oars is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 291
Send a message via MSN to Sander Wa Oars
Default

Quote:
Originally Posted by Gilex
Chip en 110pk verstuivers levert meer op dan 20 pk :P


ff off-topic vraagje maar wat kan je dan aan een 110 pk doen??
Reply With Quote
  #7  
Old 10-04-2007, 20:54
Benji's Avatar
Benji Benji is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,327
Send a message via MSN to Benji
Default

Die turbodruk kan je opschroeven. En daar kan natuurlijk ook een chip in, of een powerbox op.
Turbodruk van een 90pk kan je ook verhogen. Maar dan moet je al een metertje hebben en een bleedvalve.
__________________
T4 1.9TD(i)
Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #8  
Old 10-04-2007, 21:04
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 363
Default

Bij de 110 pk kan je ook andere verstuivers plaatsen bijv van een Transporter TDI (.207) en chip.
In beide gavallen kan je ook voor speciale "tunings verstuivers"gaan van bijv Fratelli of de PP 520 of 764
En in combinatie met ook bijvoorbeeld een aangepaste turbo, en pomp aanpassing (andere plunjer) kan je in de buurt van een 180pk uit komen met beide versies.
Hou wel rekening met een vliegwiel/koppeling die zullen het flink zwaar krijgen bij zulke vermogens toenames
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
Reply With Quote
  #9  
Old 10-04-2007, 21:06
Sander Wa Oars's Avatar
Sander Wa Oars Sander Wa Oars is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 291
Send a message via MSN to Sander Wa Oars
Default

180 klinkt goed

maar dat zal niet voor de kleine portomonee zijn
Reply With Quote
  #10  
Old 10-04-2007, 21:12
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 363
Default

Ik noem 180 als uitgangs punt, meer kan ook hoor, Ken er verschillende die uit een 90pk basisblok meer dan 200 halen. En ook uit de 110 pk meer dan 200pk.
Maar dan spreek je inderdaad over redelijk flinke bedragen idd

Wat ik nog niet genoemd heb wat dan eigenlijk ook zal moeten is aanpassingen aan het hele inlaattraject en de uitlaatlijn.
Golf 3 heeft namelijk maar een melkpakje als IC en zeker bij hoger vermogens is een goede FMIC aan te raden. En om de turbo ook vrij spel te geven een iets grotere uitlaatlijn diameter
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
Reply With Quote
  #11  
Old 11-04-2007, 13:50
Sander Wa Oars's Avatar
Sander Wa Oars Sander Wa Oars is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 291
Send a message via MSN to Sander Wa Oars
Default

maar een normaal blok kan je makkelijk even voorzien van andere verstuivers?

en wat is met alleen dat je vermogenstoename dan? (ongeveer)

of is het niet verstandig om alleen dit te doen?
Reply With Quote
  #12  
Old 11-04-2007, 16:06
Benji's Avatar
Benji Benji is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,327
Send a message via MSN to Benji
Default

Ik zou het laten doen. Je kan je oude dan inruilen voor ruilverstuivers. Heb je ook nog korting
Vermogenstoename ergens tussen de 10 tot 20pk denk ik.
Anders ga je eerst voor een powerbox. Lekker goedkoop, voor 100 euro heb je zo'n 20pk méér. En natuurlijk wat meer rook
__________________
T4 1.9TD(i)
Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #13  
Old 11-04-2007, 16:10
Sander Wa Oars's Avatar
Sander Wa Oars Sander Wa Oars is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 291
Send a message via MSN to Sander Wa Oars
Default

Quote:
Originally Posted by Benji
Ik zou het laten doen. Je kan je oude dan inruilen voor ruilverstuivers. Heb je ook nog korting
Vermogenstoename ergens tussen de 10 tot 20pk denk ik.
Anders ga je eerst voor een powerbox. Lekker goedkoop, voor 100 euro heb je zo'n 20pk méér. En natuurlijk wat meer rook



heb er al 1

geschakkeld dus kan kiezen 110 of +- 140
Reply With Quote
  #14  
Old 11-04-2007, 16:12
Benji's Avatar
Benji Benji is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,327
Send a message via MSN to Benji
Default

140pk? Jij hebt een 110pk blok zeker?
__________________
T4 1.9TD(i)
Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #15  
Old 11-04-2007, 16:14
Sander Wa Oars's Avatar
Sander Wa Oars Sander Wa Oars is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 291
Send a message via MSN to Sander Wa Oars
Default

Quote:
Originally Posted by Benji
140pk? Jij hebt een 110pk blok zeker?




jup
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum