Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-11-2006, 11:06
Astralogical Astralogical is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 8
Default Domme vraag

Tis een domme vraag maar wat tank ik het beste met men Golfke 1 1500 automatic van 1977 omdak iets gehoord had da sommige verschillend tanken

95 of 98 ?

greets
Reply With Quote
  #2  
Old 21-11-2006, 11:26
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,049
Default

domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Je kan gewoon Euro 95 tanken, 98 heeft geen nut met jou auto. Daarbij scheelt het nog geld ook
Reply With Quote
  #3  
Old 21-11-2006, 11:45
Dubweiser's Avatar
Dubweiser Dubweiser is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 578
Send a message via MSN to Dubweiser
Default

inderdaad gewoon 95 tanken.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-11-2006, 13:13
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

ik tank altijd euro 98 met m`n golfje....
Reply With Quote
  #5  
Old 21-11-2006, 13:28
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,049
Default

Quote:
Originally Posted by René
ik tank altijd euro 98 met m`n golfje....

waarom als ik vragen mag?
Reply With Quote
  #6  
Old 21-11-2006, 13:31
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
waarom als ik vragen mag?


Hij is René...


Met de mijne tankte ik ook altijd gewoon 95. Stond trouwens ook op het tankklepje, en het was veel goedkoper.
Toen nog 89 cent per liter!
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #7  
Old 21-11-2006, 13:38
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,049
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Hij is René...


Met de mijne tankte ik ook altijd gewoon 95. Stond trouwens ook op het tankklepje, en het was veel goedkoper.
Toen nog 89 cent per liter!


dat is dan wel een paar jaartjes geleden!
Reply With Quote
  #8  
Old 21-11-2006, 13:53
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
waarom als ik vragen mag?


heb me laten vertellen dat je met een hoger octaangehalte een betere en schonere verbranding krijgt en het tevens beter is voor je carburateur, omdat de euro 95 smerende toevoegingen heeft en hierdoor de boel sneller verstopt.

althans, dit is mij verteld...en een betere verbranding, dat wist ik wel..dus daar doe ik het voor hehe
Reply With Quote
  #9  
Old 21-11-2006, 15:00
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
dat is dan wel een paar jaartjes geleden!


Geloof 5 jaar geleden, net over de Belgische grens.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #10  
Old 21-11-2006, 15:18
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by René
heb me laten vertellen dat je met een hoger octaangehalte een betere en schonere verbranding krijgt en het tevens beter is voor je carburateur, omdat de euro 95 smerende toevoegingen heeft en hierdoor de boel sneller verstopt.

althans, dit is mij verteld...en een betere verbranding, dat wist ik wel..dus daar doe ik het voor hehe


Is je dit verteld door iemand die bij een benzine station werkt ofzo?

Het komt erop neer dat hoe klopvaster de benzine is (hoe hoger het octaan getal) hoe hoger de compressie kan zijn. er zijn en waren auto's die een motor hadden met een hogere compressie, als je daar euro 95 ingooit dan begint hij te kloppen (te vroeg onsteking) en dat zal op ten duur een kapotte motor opleveren.

Als je een euro 95 motor hebt kun je er natuurlijk 98 ingooien, maar je zult er als het goed is, niets van merken, alleen op je bankrekening merk je het.

Als je echter een moderne motor hebt met pingel/klop sensoren, regelt de motor automatische alles af op de grens. als je dan 98 tankt kun je wel vermogens winst krijgen.

als je zelf de compressie verhouding van de motor verhoogt kan het ook zijn dat je 98 moet gaan tanken.

euro 98 laat betere prestaties toe als de motor er voor ontworpen of ervoor is aangepast. maar voor de rest maakt het niets uit.

shell pura is een ander verhaal, maar dat is in nederland alsnog een euro 95 benzine.

meer info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid


mvg

db
Reply With Quote
  #11  
Old 21-11-2006, 16:04
Reaper Kustoms's Avatar
Reaper Kustoms Reaper Kustoms is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 629
Default

fout octaan tanken is slecht voor de motor. gewoon erin gooien wat de fabriek adviseert.
Reply With Quote
  #12  
Old 21-11-2006, 16:08
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,049
Default

Dirtbag je was me net voor

Daarbij hangt het erg van de Oliemaatschappij af wat de samenstelling is qua toegevoegde smeermiddelen en "reinigingsmiddelen"

Ik ben afgestudeerd op dit onderwerp en dan met name Shell V-Power. Daaruit bleek ook dat de verbranding van V-power (die zoveel beter zou verbranden) in vergelijking met Euro 95 maar een marginaal verbeterde prestatie geeft, nog niet meer als een procent. Oftewel, daar merk je helemaal niks van

Of Shell V-Power de motor ook beter reinigt (een ander voordeel van V-Power) dan Euro 95 hebben we toen helaas niet kunnen vergelijken.

Last edited by knarfmk1 : 21-11-2006 at 16:11.
Reply With Quote
  #13  
Old 21-11-2006, 16:10
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
... Stond trouwens ook op het tankklepje ...


__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #14  
Old 21-11-2006, 16:10
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

In mijn audi 50 moet ik wel, euro 98 tanken vanwege de HC motor met hogere compressie...
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #15  
Old 21-11-2006, 16:27
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83


golf 1 met een tankklepje?
Reply With Quote
  #16  
Old 21-11-2006, 16:30
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,802
Default

Quote:
Originally Posted by Astralogical
Tis een domme vraag maar wat tank ik het beste met men Golfke 1 1500 automatic van 1977 omdak iets gehoord had da sommige verschillend tanken

95 of 98 ?


Ik heb zelfs een keer met mijn 1500 Automatic bij mij over de grens in Duitsland euro 91 getankt, geen problemen mee gehad, dus euro 95 is altijd goed voor een JB motor!
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #17  
Old 21-11-2006, 17:47
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Quote:
Originally Posted by Type 17
Ik heb zelfs een keer met mijn 1500 Automatic bij mij over de grens in Duitsland euro 91 getankt, geen problemen mee gehad, dus euro 95 is altijd goed voor een JB motor!


Idd bij mijn 1500 Automatic zit er nog een sticker op de deurstijl waarop de bandenspanning e.d. staan en ook het minimum octaangehalte van 91
Reply With Quote
  #18  
Old 21-11-2006, 18:10
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by René
golf 1 met een tankklepje?


Daarom

Maar ik heb het toen wel ergens zien staan, want mijn pa geloofde nooit dat ik Euro 95 kon tanken en hij met zijn stomme nissan 98 moest hebben.
Het stond in ieder geval op de auto...
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #19  
Old 21-11-2006, 18:29
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

in griekenland kon je 102 tanken... gelijk de helft van de kop eraf vlakken..

voor de verschillende motoren staat het aanbevolen octaan op www.doppelwobber.de onder motore..
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #20  
Old 21-11-2006, 19:33
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
Dirtbag je was me net voor

Daarbij hangt het erg van de Oliemaatschappij af wat de samenstelling is qua toegevoegde smeermiddelen en "reinigingsmiddelen"

Ik ben afgestudeerd op dit onderwerp en dan met name Shell V-Power. Daaruit bleek ook dat de verbranding van V-power (die zoveel beter zou verbranden) in vergelijking met Euro 95 maar een marginaal verbeterde prestatie geeft, nog niet meer als een procent. Oftewel, daar merk je helemaal niks van

Of Shell V-Power de motor ook beter reinigt (een ander voordeel van V-Power) dan Euro 95 hebben we toen helaas niet kunnen vergelijken.


ach met v power heb ik ook nog ergere dingen gehoord, m'n broer had het in een [onnoembaar merk] gegooit, en daarna is er niets dan problemen geweest met het ding. ik heb toen die auto ook nog overgekocht en aan geknutselt en daarna ook nog 1,5 jaar in die auto gereden.. afgeleverd op de sloop.
voordat ik ermee kon rijden heb ik de cillinderkop eraf moeten halen en kleppen vervangen. 2 gebarsten kleppen. maar er was wel meer mis met het ding. ding was blijkbaar niet ontworpen voor een gebruiksduur langer dan 13 jaar en 160.000 km


db

Last edited by Dirtbag : 21-11-2006 at 19:34. Reason: /edit voute sgrijvweise
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum