Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-10-2006, 22:45
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default 16V start zwaar bagger en houdt in, wat nu?

Hallo allemaal,

Eerst even de specs:
- 1987
- 16V KR
- 2e blok, tellerbak staat op 2700xx, blok iets van 200xxx ofzo
- wilde nokkenassen
- afgedraaid vliegwiel
- spaghetti RVS uitlaatspruitstuk
- dikke inlaatbuizen
- Powerrohr (zo'n dikke buis voor je gasklep)


Sinds een paar weken, 3 week, loopt mijn karretje niet lekker.

Even een kort verhaaltje. Sinds ik de wagen heb, iets meer als een jaar is er altijd al een probleem geweest met de warme start. Ik ben er sinds kort achter dat dit aan de koude start injector/klep ligt. Deze lijkt namelijk in te spuiten bij warme start. Als ik de motor op temperatuur heb. En vervolgens uitschakel en start wil hij alleen aanslaan als dat binnen 10 minuten ofzo is. Heb ik langer gewacht moet de kap open en de koude start injector/klep stekker eraf. Dat is die blauwe stekker:


Wat zit hier nu precies achter wat ik moet vervangen zodat hij ook gewoon warm wil starten? Ik snap het elektrische schema ervan niet helemaal.

24 Augustus was de wagen voor de tweede keer opgegaan voor de APK. Alles goed, behalve de CO. Deze stond op 2,5% en mocht maar 1,5% zijn. Er is toen alleen aan de stationair toerental knop gedraaid om de boel te knijpen, zodat hij door de APK kwam. Toen schommelde hij als een gek (rond de 2000 tpm).

Daarna is zonder te meten die schroef weer terug gedraaid naar ongeveer 1100-1150 tpm voor stationair. De staat van de bougies weet ik niet maar die zijn niet gek uit. De vorige waren iets bruin maar wel droog. Dus hij staat ietsje rijk. Soms heb ik het idee dat de stationair stelschroef nu uit zichzelf verdraaid. Waardoor het stationair toerental verandert.

Maargoed verder met het bagger starten. 3 weken geleden moest ik even een auto voorbij omdat daarna de weg van 2 naar 1 baan ging. De auto hielt alleen opeens in. Plofjes hoorde ik. Denk van onverbrande benzine. Was me nog niet eerder opgevallen.

Beetje aangekeken, er is geen staat op te maken. Enige wat ik weet: Hij start bagger. Soms slaat hij naar 3 keer aan (dat deed hij altijd voor het gezeik) maar de meeste van de keren duur het verrekte lang, zolang dat de startmotor er mee ophoud en dat dan 2-3 keer achter elkaar. Vreselijk lang.

Laatst had ik een stukkie gereden, starte ik de wagen, duurde even. Maar viel mij op dat hij bijna een keer zo snel ronddraaide als toen ik starte om naar het tankstation te gaan. Dus ik vraag mij af, loopt de accu leeg, is de accu slecht? Of heb ik en lekstroom ergens? Wilde met mijn cheap-ass multimeter de Amperes meten. Het is een 65Ah accu dus daar was ik wel benieuwd naar. Maar die multimeter gaat niet verder als 200mA De dynamo is zeker weten goed. Is het aan te raden om een druppel lader te kopen? Morgen ga ik maar gelijk startkabels kopen. Kan ik niet beter een andere accu kopen? Ik gebruik de wagen zo: Vrijdag van Arnhem naar Raalte. Daar soms 1/2 keer heen een weer naar moeders/vaders ligt eraan waar ik ben (ouders gescheiden) en op zondag aaf weer terug naar Arnhem. Auto staat dan de hele tijd stil en vrijdag weer naar Raalte. Daarnaast meetings en onderdelen ophalen.

Maargoed de auto storterd dus, onregelmatig. Soms onderin soms bovenin. Vrijdag bij volgas accelereren ging hij inhouden bij de 5500-6000 tpm.

Wat kan dit allemaal zijn? Ik heb geen bougiesleutel dus die moet ik gaan kopen. Welke maat is dat? En moet een lange dop zijn neem ik aan. Startkabels komen dus ook en een druppellader als dat nodig is.

Ik had dit weekend willen controleren of de bougiekabels doorsloegen, maar hij wilde niet aanslaan Ik moest dus met de trein naar Arnhem en kan dit weekend pas weer kijken wat het probleem kan zijn.

Maar wie klinkt dit bekend in de oren? Ik heb dus meerdere vragen. Maar ook heb ik de search gebruikt maar dat verheldere helaas niet echt veel:
http://www.volksforum.com/forum/sho...=start+probleem
http://www.volksforum.com/forum/sho...=start+probleem
http://www.volksforum.com/forum/sho...=start+probleem
http://www.volksforum.com/forum/sho...=start+probleem

En laatst deed ik mijn kap dicht, moet nogal hard, komt door die gasdempers ipv steunstang. Moet ietsje anders gemonteerd worden maargoed. Toen deden mijn dimlichten en ruitenwissers het niet meer. Kap nog een keer open en hard dicht. Probleem opgelost. Is dit een draadbreukje ergens of?

1. Hoe kan ik het probleem met de warme start oplossen, gaat het om een sensor vervangen of module vervangen?

2. Wat kan er stuk zijn, bougies, bougiekabels, rotor, bobine? Hoe kan ik dat zien?

3. Heeft iemand een duidelijk schema van hoe de complete ontsteking werkt. Heb daar niet echt veel kaas van gegeten?

4. Draadbreukje of wat anders vanwege kap dicht doen en geen dimlicht/wissers meer.

5. Wat een voor een accu is goed voor mij "rijgedrag"?

6. Is er iemand in de omgeving Raalte of Arnhem die met mij mee wil kijken!?

Bedankt voor alle hulp!

Last edited by RubenD : 29-10-2006 at 23:23.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-10-2006, 23:29
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

als je motor tijdens het starten gewoon goed draait wat betreft toerental, dan is er met de startstroom niets aan de hand, een accu krijg wel elke keer dat je start een opdoffer, en zeker als de motor niet wil starten, de platen kunnen dan krom trekken en het plaatmateriaal wordt broos en valt uit de accu. dat kan het einde van de accu betekenen.
Ook het doorstarten totdat hij ermee ophoudt... dat klinkt absoluut niet gezond. als richtlijn zou ik aan houden, 30 seconden starten 60 rust, anders verbrand je startmotor.
de startstroom ligt waarschijnlijk in de buurt van de 90 ampere, dus die kun je met je normale meters niet meten, een stroomtang of hele dure shuntmeter kunnen je daarbij helpen, maar het zal je niets leren.

Het grote probleem..
Ik zou proberen de bougies eruit te halen en waarschijnlijk te vervangen (elke bouwmarkt heeft bougie sleutel voor onder de 10 euro, het is trouwens sleutelmaat 21 maar een bougiesleutel werkt velen malen beter) je hebt een grote kans dat je motor zo rijk heeft gelopen dat je bougies gewoon verrot zijn, dat zou dan nieuwe kopen worden, en dan kijken of de motor toch goed afgesteld kan worden.
Haal ze er maar eerst een keer uit en kijk hoe ze eruit zien. als ze echt niet op koffie verkeerd maar veel donkerder zijn of zelfs zwart zijn ze waarschijnlijk vervuild door een overmaat aan benzine. als ze heel wit zijn of in een heel extreem geval gesmolten dan heeft de motor te weinig benzine gehad.

Als de bougies er perfect uitzien dan moet je er 1 uit de motor halen, aansluiten op de bougiekabel en op een metalen deel van de motor leggen zodat hij een aarde heeft, net alsof hij gemonteerd is en iemand anders laten starten, en kijken hoe de vonk eruit ziet, en of hij uberhaupt vonkt. Als hij niet vonkt dan is de ontsteking dood, dat kan bobine zijn, maar ook de signaal gever.

/edit, raak de bougies en de kabel niet aan tijdens het starten, je gaat er waarschijnlijk niet aan dood (tenzij je een peacemaker hebt) maar het is verschrikkelijk pijnlijk

ploffen in de uitlaat zou ook kunnen betekenen dat je ditributie versprongen is. maar dan heb je waarschijnlijk ook wel meet schade, het is misschien een goed idee je distributie riem uit te sluiten en hem te controleren hoe strak hij staat en hoe hij eruit ziet, als hij de slap stond, kan dat een verandering in je nokkenastiming hebben veroorzaakt, en als laatste daad kan hij een tand versprongen zijn, en dan loopt hij geheel niet meer of onmogelijk brak.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik ga maffen


mvg

db

Last edited by Dirtbag : 29-10-2006 at 23:31.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-10-2006, 00:22
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Die multimeter wilde ik gebruiken om te kijken hoeveel ampere er nog op de accu stond, niet voor stromen door de kabels.

Maar ik zal startkabels gaan halen en een bougiesleutel/dop -> ik heb een 16V en nog een bougiesleutel van mijn Puch. Die lijkt mij veel te kort, vanwege de inlaatbuizen. Of is er eentje die wel past? Neem aan dat ik beter een lange dop kan aanschaffen in maatje 21 of niet? En zal daarna testen met platenspuit en die bougies er 1 voor 1 uithalen.
Reply With Quote
  #4  
Old 30-10-2006, 08:00
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,669
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Schaf gewoon een bougiesleutel aan, die zijn normaal gezien lang genoeg en met een dop heb je ook nog kans dat ie in het gat blijft hangen.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #5  
Old 30-10-2006, 10:25
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Is goed, ga ik vandaag halen. Is zo'n druppellader nu wel wat of niet? Kan mijn auto tenslotte moeilijk bij een stopcontact parkeren.
Reply With Quote
  #6  
Old 30-10-2006, 10:38
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,669
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Het is zeker wel wat, maar lost dat je probleem op? En dan nog zal de druppellader ook op een stopcontact aangesloten moeten worden...

Trouwens, als je nog iemand zoekt die in Arnhem eens met je mee kan kijken, Oergolf (Sam) woont/studeert er en heeft zelf ook een 16V.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #7  
Old 30-10-2006, 10:50
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ik zat er trouwens ook aan te denken om alle kabels naar de startmotor en de massa kabel veel dikker te maken. Zou ik daar ook goed zo'n hele dikke 400 ampere startkabel voor kunnen gebruiken?
Reply With Quote
  #8  
Old 30-10-2006, 11:20
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Klopt, Sam ken ik wel hoor. Maar dan moet de Golf eerst naar Arnhem

Maar dat van die accu, kan dus ook goed wezen dat mijn accu aan zijn einde is. Wat is een goede vervangende accu? Minimaal 65Ah, liefst meer. Eentje die dus goed tegen mijn rijpatroon kan.
Reply With Quote
  #9  
Old 30-10-2006, 13:01
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,669
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

ALs je kabels wilt vervangen heb ik nog wel wat dikkers voor je liggen, gisteren van m'n 16V afgehaald (die in onderdelen te koop is). Foto kan ik je sturen.

Een 65Ah is normaal gezien sterk zat voor een 16V, ik heb er ook eentje in de VR6 zitten en die trek je niet zomaar leeg. Hoe oud is je accu?
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #10  
Old 30-10-2006, 14:13
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Stuur maar foto's dan! Mijn accu is een jaartje en paar maanden auto. Toen ik de auto kocht is er net een nieuwe accu in gekomen.

Maar eerst mijn auto een tijd geschorst geweest. Elke week een stukje laten draaien voor behoud. En daarna zoals boven beschreven 1-3x per week er mee rijden, voornamelijk snelweg. En in de weekenden buitenaf in boerengebied.

Maar ik denk door het velen starten de boel beschadigd is. Als dat niet zo is ga ik voor een lekstroom, kan dat met de rode en gele draad van de ISO-kabel van de radio te maken hebben?

Heb nu ook de startkabels en bougiedopsleutel gehaald:

Reply With Quote
  #11  
Old 30-10-2006, 14:19
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Je kan er wel een 90Amh accu in gooien maar je schiet er niets mee op omdat je dynamo maar 65Amh laad
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #12  
Old 30-10-2006, 14:20
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dat vroeg ik mij dus af, door langer te laden krijg je die 25Amh er dus niet bij op? Naja dan scheelt dat weer in de aanschafkosten mocht mijn accu dood zijn. Hopelijk is het iets met de bougies en anders met de kabels, waar kan ik die trouwens het beste halen?
Reply With Quote
  #13  
Old 30-10-2006, 14:30
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Bij de dealer, alleen schrik niet van de prijs ! 41€ incl. btw per stuk !

Ik heb anders nog wel een goede bobine, ontsteking etc etc.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka

Last edited by vwleusden : 30-10-2006 at 14:34.
Reply With Quote
  #14  
Old 30-10-2006, 14:41
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Daar was ik al bang voor, klotezooi.
Reply With Quote
  #15  
Old 30-10-2006, 15:29
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,669
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Zoals gezegd, ik heb een complete 16V voor afbraak staan. Bougiekabels en andere delen v/d ontsteking heb ik nog liggen en kan ik je vrij goeiekoop leveren.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #16  
Old 30-10-2006, 15:33
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Naja je hebt pb!
Reply With Quote
  #17  
Old 30-10-2006, 15:41
OakgreenVR6's Avatar
OakgreenVR6 OakgreenVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,669
Send a message via ICQ to OakgreenVR6 Send a message via MSN to OakgreenVR6
Default

Yahtzee!
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
Proud owner, since '97
Reply With Quote
  #18  
Old 31-10-2006, 18:07
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Yahtzee!


karwei heeft ook accu's in de aanbieding vanaf 35 euro ofzo. als je met goedkope meuk kan leven kun je er genoeg aan hebben (ik heb er vorig jaar 1 gekocht)

db
Reply With Quote
  #19  
Old 31-10-2006, 18:46
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Rij naar een profile toe en vraag of hun je accu kunnen meten die hebben daar een speciale tester voor dan weet je zeker of hij oke is of niet. Een te zware accu moet je er zeker niet leggen dat helpt het allemaal niet. Als je dan voor een goede accu wil gaan koop een gel accu maar die zitten wel wat hoger kwa prijs.

Zelf heb ik ook een druppellader en gebruik hem alleen als ik veel aan het sleutelen ben en ik veel met me accu moet werken, testen van elektra en dergelijke.

Het inhouden van je auto kan ook te maken hebben met je brandstofpomp, check deze zeker!
Reply With Quote
  #20  
Old 31-10-2006, 20:29
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Voor zover ik weet maakt mijn brandstofpomp geen gekke geluiden. Brandstoffilters moet ik eigenlijk wel eens vervangen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum