#1
|
||||
|
||||
Koude start
Hay, ik heb 2 vraagjes, over m'n Jetta uit 1991, 1.6 benzine met carb:
Als ik mn auto start klinkt ie een seconde wat vreemt, de motor tikt een beetje, een soort ratel. Een vriend zei dat het misschien kwam omdat er even geen smering is door te dikke olie. En dat dunnere olie bij de koude start sneller voor smering zorgt. Er zit nu 15W40 in. Het geluid duurt maar een seconde, en komt bijna niet voor. Ik start hem ook vaak koud zonder bijgeluiden. Ook zijn de ruiten altijd beslagen en zelfs helemaal nat vanbinnen bij de start. Ik heb anticondens spul erop gespoten, maar dat helpt slechts een paar dagen. Er staat trouwens ook een vochtvreter in mn auto. Best irritant als je elke keer bij de start moet vegen met je sponsje. En er zit echt veel water op de ramen aan de binnenkant, de achterruitverwarming krijgt het ook niet weg. Na een stuk rijden is het uiteraard redelijk weg. tnx voor de replies! |
#2
|
||||
|
||||
dat geluid kan zijn dat je blok nog olie is aant persen richting je kleppen. door stilstand is de olie waar naar beneden gelopen en hebben ze dan geen smering en hoor je dus een beetje tikken, dit is normaal.
en bij dit koude weer hebben de oudere beestjes altijd wat meer moeite met starten en fatsoenlijk lopen . Condens probleempje vind ik toch wel raar, zet je je blazer wel eens een standje hoger. stand 2 is meestal toch wel voldoende om snel je condens op je ruiten te laten verdwijnen. Ramen eens goed schoonmaken en eens niets erop smeren.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One '10 Audi A4 B8 Avant |
#3
|
||||
|
||||
Over die condens, paar minuten voordat je op je bestemming aankomt de verwarming op koud zetten, of even een raampje open zodat de tempereatuur ongeveer hetzelfde als buiten is, warme lucht trekt veel vocht aan....
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
dat condens temperatuur heb ik nu ook maar van mij is het omdat de kachelradiator stuk is en de darmen liggen nu gewoon aan elkaar gekoppelt nu heb ik wel geen warme lucht dus word het een dikkere jas en een sjaal
en het tikken bij koude start is meestal zoals eric edition #1 dat de olie nog naar boven geperst word dat kan voor een groot deel verholpen worden door olie met een lagere viscositeit te gebruiken zoals half of full synthetische olie maar dan is de kans dat je olieverbruik hebt ook wel groter...
__________________
Don't cry burn your tyres and get high VW Golf MK2 GTD '90 te koop Subaru Impreza GTT MY97 |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Dat doe ik ook altijd, werkt heel goed
__________________
Driving: Scirocco GTX 16v 1986 Golf 7 1.6 TDI (Lease) Old Car: Golf 2 GTI 1984 Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped) Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005 |
#6
|
||||
|
||||
Hey, relaxt, ik zal het eens proberen. Het is overigens héél erg vochtig buiten hier. Echt dikke mist. Dat helpt natuurlijk ook niet maargoed. Dalijk kerstvakantie, tijd om lekker te klussen aan de Jetta.
|
#7
|
||||
|
||||
Kan ik trouwens foto's uploaden naar volksforum.com? Ik zie vaak bij plaatjes URL's als www.volksforum.com/albums/....
Of moet ik ze ergens anders op zetten en dan een link hier plaatsen (kost meer tijd, omslachtig)? grtzz |
#8
|
||||
|
||||
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=8486
hier heb je wel wat aan
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One '10 Audi A4 B8 Avant |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Je defecte kachel valt onder een stille garantie bij de volkswagen dealer! Had het ook met de mijne, dik rookgordijn binnen in de auto als ik de verwarming aan zette....werdt binnen een dag verholpen onder een stilzwijgende garantie van de VAG
__________________
VW Golf Country 1P 72kw Syncro |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
ik ging eigenlijk vandaag achter een andere kachelradiator gaan de kostprijs is maximum 25 euro maar ik zal me nu toch eerst eens informeren bij een vw dealer alvast bedankt voor de raad
__________________
Don't cry burn your tyres and get high VW Golf MK2 GTD '90 te koop Subaru Impreza GTT MY97 |
#11
|
|||
|
|||
Tikken bij de koude start is heel normaal bij een motor met hydraulische klepstoters...die moeten eerst vullen met olie om de juiste speling te verkrijgen...totdat ze gevuld zijn zullen ze dus iets *tikken*..
Kan géén kwaad mits het niet aanhoudt dat tikken |