#1
|
|||
|
|||
Elek. kabels dynamo vervangen
De kabels van o.a. de dynamo naar de accu hebben hun beste tijd wel gehad. Ook andere kabels naar de dynamo zijn niet meer 100% in orde, met spanningsval tot gevolg.
Waar kan ik deze het beste mee vervangen? Zijn er betere oplossingen voor de aansluitingen, die niet corroderen?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#2
|
|||
|
|||
Quote:
Aansluitingen die open en bloot liggen corroderen altijd, maar je kunt het corroderen opzich wel vertragen, door simpel de contactplekken in te smeren met zuurvrij vaseline. Uiteraard eerst goed schoonmaken etc |
#3
|
|||
|
|||
Da's een goede tip, Fred. Merci.
Verder heb ik ook al nieuwe accupoolklemmen gevonden, nu nog op zoek naar wat hele dikke kabel, waarvan de isolatie niet smelt in de motorruimte.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#4
|
|||
|
|||
ik zou zeggen ga eens langs bij de betere audio boer..
de voedingskabels voor je ice smelten niet.. en is en vele maten te krijgen van dik tot ongelovelijk dik
__________________
MK II 16v |
#5
|
|||
|
|||
Als je de blote kabel soldeert dan corroderen ze ook niet meer!!!!!!
Maar dat moet je wel bij een schoone kabel doen anders lukt het solderen niet. |
#6
|
|||
|
|||
Ik wou het zowiezo al solderen, dus dat helpt mooi mee. Ik vroeg me trouwens af of iedereen een blote kabel van z'n accu naar de chassisbalk heeft lopen, die vervolgens geisoleerd naar de versnellingsbak gaat...
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#7
|
|||
|
|||
Even een aanvullende vraag;
Ik ben op zoek gegaan naar een vervanging voor het draadoog wat aan de versnellingsbak zit, maar kan hier geen goede voor vinden. Draadogen met een gat van 12-13mm zijn dun gezaaid lijkt het. De VW-dealer en de mij bekende automateriaalzaken hebben me niet kunnen helpen. Wie heeft er tips?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#8
|
|||
|
|||
Quote:
vrachtautogarage is wat groter als een personenauto dus miss. de spullen ook |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Gewoon aankloppen bij een electro technisch bedrijf, die gebruiken dat soort dingen ook .. |
#10
|
|||
|
|||
Ik heb als + kabel een 35mm2 gebruikt. Dit is dik zat. Maar dit heb ik gedaan omdat mijn accu nu achterin zit. Als laadstroom van de dynamo heb ik 8mm2 geluidskabel gebruikt. werkt perfect. laadt 14,1V volt achterin op de accu. En het kleine kabeltje op de dynamo heb ik vervangen door een 2,5mm2 kabel. ALs + punt onder de kap heb ik de startmotor. Er loopt 1 dikke kabel naar achter en de rest van de + en zitten op de startmotor. En als massa heb ik achterin zo'n gevlochten strip vanaf de accu en gemonteert op een van de gaten van de achtergordels. En een 35mm2 kabel vanaf het blok naar het chassis. Wel voor het monteren de lengte bepalen, eindstukjes bloot maken, vertinnen, oogje er overheen en het oogje weer vast vertinnen. Zo gaat het nooit meer los en dus ook geen kortsluiting
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Fred, ik ga via de leveranciers van mijn werk eens op zoek, hopenlijk levert dat wat op. Is het nog handig om koper o.i.d. te gebruiken of is vertinnen voldoende?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#12
|
||||
|
||||
is dat vertinnen van het draad niet teveel van het goede? Heeft tin niet een nadelige invloed op de weerstand?
|
#13
|
|||
|
|||
tin heeft nagenoeg dezelfde geleidingseigenschappen als koper..
en idd de elektrotechnische zaken hebben dat soort schoentjes en aansluitmateriaal wel.. maar om weer ff op de BETERE audioboer terug te komen ook die heeft dat materiaal wel...
__________________
MK II 16v |
#14
|
||||
|
||||
Bij de lokale autoradioboer moet toch wel een draadoog voor dikke draad te halen zijn? Hier bij de ACR dealer heb ik 25mm² draad voor accu - naar carosserie en accu - naar bak met de bijpassende ogen gehaald, voor B+ dynamo naar accu heb ik 10mm² gebruikt.
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard - Build to go, not to show - |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Als je dat doet weet je wel zeker of het nooit weer los gaat en dat is wel zo prettig voor een dikke + kabel. |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
inderdaad maar nu valt een ACR dealer ook onder de betere audioboer natuurlijk
__________________
MK II 16v |
#17
|
|||
|
|||
Quote:
Misschien ga ik de boor er maar eens bijpakken.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Nee hoor, als je weet waar het over gaat is het allemaal duidelijk....het is redelijk gebruikelijk namelijk dat het gat van het oog afhankelijk is van de kabel die er aan komt...hoe dikker de kabel des te groter het oog dus..... Maar ze zijn er wel degelijk, tot 12 mm (oog diameter) metrisch....groter worden het inch maten..oplopend |
#19
|
|||
|
|||
Ja, zo moeten er inderdaad zijn, want er zit er nu een op. Die heb ik nu maar een 2de leven gegeven. Alles ziet er weer pico bello uit mannen, bedankt!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#20
|
|||
|
|||
De mijne moeten binnenkort ook vervangen worden, we hebben een gecorrodeerd stuk kabel van de dynamo naar de accu afgeknipt en nu is deze dus net wat te kort en staat ie onder druk. Heb het nu maar even opgelost met wat pattex powertape.
Hij is al een keertje losgeschoten wat me een lege accu opleverde (eerst viel mijn radio uit, daarna schakelde ie over naar stadslicht (?) en ongeveer 200 meter van huis viel mijn Golfje compleet stil.) En ik me maar afvragen wat het dimmende accu-lampje was, als ik de toeren wat hoger hield ging ie uit. Maar dat zal me dus nooit meer gebeuren !! Maar even een vraagje ernaast, ik heb een Golf 2 1.3i uit 91 met wat audio. Nu zal de accu niet zo hard bijladen wanneer ik de muziek harder zet, is het mogelijk dat ik een zwaardere dynamo er in zet of geeft dit te veel weerstand op de snaren? Of moet je hier ook een zwaardere accu voor hebben (ik heb een accu met standaard waarden voor een 1.3, ik meen 45Ah oid) Last edited by Toewan : 07-05-2006 at 11:27. |