#1
|
||||
|
||||
Motorisch probleem GX 1800 motor
Hallo!
Na lang zoeken naar fouten, waardoor de Golf zo slecht liep (3 poten), heb ik de cil.kop er maar weer afgepakt. Ik dacht aan een lekke klep (heb ze wel opnieuw ingeschuurd), maar na testen bleek dat eigenlijk niet zo te zijn (?????) Wat mij opviel, *Cilinder 1 werkt niet mee bij stationair (dus kabel eraf, en loopt net zo verder). *Bij het indraaien van de CO-schroef van carburateur 1 reageerde de motor niet. *Verbrandingruimte van cilinder 4 is pikzwart, terwijl de andere drie uitlaatkleppen nog mooi bruin zijn. Is..... dit dus nog een kwestie van een lekke klep, of moet ik denken aan ergere dingen (zuigerveer versleten e.d.)??? |
#2
|
||||
|
||||
Heb je eigenlijk al gereden met de auto of is het allemaal nog vers en nieuw enzo?
Ik kan me voorstellen dat er eventueel wat klepstoters leeg zijn en niet mee doen? Misschien toch ontsteking ergens niet in orde? Dat hij op de carb afstel schroeven niet of nauwelijks reageert kan ik me wat bij voorstellen als ie op 3 cylinders loopt, dan loopt het zo ruw dat je die fijnafstelling niet merkt.
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Auto heeft al meer dan 300km gedraaid. Motortje loopt op toeren wel mooi (stommeld nog wel mja). Maar ik kan nog geen 1300 Golf bijhouden met optrekken. Last edited by Moroder : 16-07-2006 at 22:39. |
#4
|
||||
|
||||
Staan de klepstoters juist te strak (raar, maar ok), leg de kop eens op zn kant (poorten naar boven, kleppen naar je toe, nokkenassen eruit) en giet alle poorten vol met remmenreiniger of benzine...lekt er wat?
Doe dat dan ook eens met de nokkenas erin, en herhaal deze check op verschillende standen van de nokkenas zodat je alle kleppen in gesloten positie hebt kunnen checken maar met nokkenas erin (dit zou verraden dat er ergens een stoter 'te strak' staat, wat in principe bij hydro niet kan, tenzij bijvoorbeeld een stoter vast loopt in zijn geleiding (wel eens gezien bij een WBX) of hij (erg) defect is). Als alles klopt zou ik toch eens naar je ontsteking kijken (bougies, kabels, rotor/verdeler, afstelling). De zuigerveren kun je maar lastig controleren zo, had je eigenlijk met de kop er op moeten doen (compressiecheck). Je kunt wat benzine bovenop de zuigers gieten (klein beetje) en kijken of dat belachelijk snel weg sijpelt. Deze benzine komt dan overigens in je olie maar verdampt zonder problemen (bij grote zuigermotoren van vliegtuigen wordt zelfs benzine inmenging toegepast voor de koude start!).
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Ontsteking heb ik met de lamp afgesteld. Bougies, kabels, roter en verdeler zijn allemaal nieuwe. Ook heb ik alles voor de zekerheid met andere omgewisseld. Stel dat de d-riem toch een tandje verkeerd stond, omdat ik miss niet helemaal helder ben geweest. Dan zou het apparaat ook bitter lopen denk ik? En de kleppen raken de zuigers niet ook al staan ze in de uiterste stand. Quote:
Gedaan, zaten allen op dezelfde compressie. Namelijk 13 bar. Mijn vader had et over een olieschraapveer, hij heeft dit namelijk een keer in de praktijk meegemaakt. Maar dan zou de motor olie verbuiken neem ik aan, en toch een goede compressie hebben. Ik denk dat ik de gok toch maar waag om de andere cilinderkop erop zet (gevlakt en gereviseerd)...... |