#1
|
||||
|
||||
HELP: schijven achter vervangen
Nou vandaag maar begonnen met deze onderdelen te vervangen:
Dus alles aan de achteras loshalen, velgen eraf, klauw los halen. Blokken eruit. Naafkapje e.d. eruit halen en toen de schijf. Maar dat ging niet. De ankerplaat moest ook los. Maar ik krijg er geen beweging in! Dus wat nu? Hopelijk heeft iemand tips!!! |
#2
|
||||
|
||||
Die centrale dop moet eraf, dan je wiellager eruit halen en dan zou je schijf ook los moeten zitten.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6 Proud owner, since '97 |
#3
|
||||
|
||||
de 2 inbusbouten moet je gewoon los kunnen draaien.
dat zal wel met een inbusdop moeten, als je er geen beweging in krijgt. voor de wiellagers zou ik toch eerst nieuwe kopen, omdat ze toch meestal redelijk oud zullen zijn. ik hoop wel dat je weet waar je aan begint, want de lagers zul je ook weer afmoeten stellen. gr ruud |
#4
|
|||
|
|||
een goede inbussleutel nemen en verlengen
dan de remzadelgelijding weg nemen en de schijf kan eraf en gelijk een paar nieuwe lagers er in en een opfrisbeurt geven aan de remklauw[handremmechaniek] heb ik ook onlangs gedaan en dat was echt nodig |
#5
|
||||
|
||||
Schijf eraf halen:
Tik je naafkappie eraf en dan zul je een kroonmoer (een kapje) zien waar een splitpen door zit. Die haal je eruit. Draai dan de moer los (dop 21). En je kunt je schijf eraf halen. Pas op voor de voorste lager, die valt er dan meestal uit, evenals de centrale ring. Nieuwe lagers monteren: Koop gewoon een nieuwe set achterwiellagers omdat je de lagerschaaltjes altijd (of bijna altijd) zult beschadigen bij het eruit tikken uit de ouwde naaf. Zorg even dat je van een van de naven beide lagerschaaltjes verwijderd. Let op dat je de nieuwe lagers eerst invet. Dus pak een beste klodder vet op je hand en draai met de lager in je hand tot het er binnen in zit. Dan pak je de nieuwe schijf/naaf en leg je een van de lagerschalen erin. Dan pak je de oude lagerschaal, leg je erboven op, en tik je (3-6-9-12) deze eerst zo ver totdat hij binnen de naaf valt. Dan pak je een dop die net zo groot is als de lagerschaal, of je legt de oude lager erin en tikt met een kleiner dopje door tot de nieuwe lagerschaal tegen de aanslag zit. Zo doe je dat dus ook met de andere lager, en dan tik je als laatste de keerring erin. Lager speling afstellen: Zet je schijf met nieuwe lagers er weer op (zorg van tevoren dat je astap goed schoon is). Druk dan je buitenste lager erin en zet de ring ervoor. Draai de moer erop en draai deze met de hand aan. Probeer met een schroevendraaier of de ring nog beweegbaar is. Dan is het goed. Een andere wijze is dat je het handvast draait, en dan weer een kwart slag los. Zet dan je kroonmoertje/kapje er weer op en druk de nieuwe splitpen erin. Zet ten slotte het naafkapje er weer op. Tik deze met een dop die net zo groot is als de rand, of met een schroevendraaier elke 90 graden in het rond dus op 3 6 9 12 uur. Ten slotte, succes! Last edited by Moroder : 04-06-2006 at 23:36. |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
De remklauw drager moet er echt af, anders heb je nieteens voldoende ruimte om de schijf van de astap af te halen...daar schijnt bij hem het probleem te zitten dat die niet los willen |
#7
|
||||
|
||||
Gewoon een gasbrander erop zetten. Anders sloop je die bouten
|
#8
|
||||
|
||||
@ Fred, dat klopt. Ik krijg er geen beweging in. Maar als ik alles afslijp weet ik niet of dat echt opschiet. Dus ik ga deze week maar met lucht proberen bij mij op het werk. En anders heb ik echt een dik probleem. Die bouten zijn ook nog conisch zag ik in de VW onderdelenbijbel.
Mijn nieuwe schijven hebben ook niet echt een conisch vlak voor die buitenste lagers. Hoe zit dat? En nieuwe wiellagers is dus ook niet overbodig. Hmm ook maar bestellen dan. |
#9
|
||||
|
||||
Bouten zitten geborgd met Loctite,warm maken is het makkelijkst.Ik heb zelf deze bouten eruit gedraaid met een pijptang,eerst de onderste,en daarna de bovenste,ging gemakkelijker,kun je de houder mee draaien.
Binnenkant van de buitenring van het lager is konisch de behuizing niet. Last edited by tempel : 05-06-2006 at 18:17. |
#10
|
||||
|
||||
Als je de lagers zo afsteld zijn ze na 100km weer rot.
Met de hand vast is niet vast genoeg, ivm al het nieuwe vet wat er tussen zit. Gewoon met de sleutel aandraaien, dan is de speling eruit. Losdraaien, en dan weer met de hand/sleutel vastzetten. Je moet de schijf draaien, deze mag niet zwaarder lopen dan wanneer je nog niet hebt aangedraaid. Oftewel: aandraaien totdat hij zwaar loopt en dan een klein stukje terug. |
#11
|
||||
|
||||
Zo te horen heb je geen idee waar je aan begonnen bent, maar zoals altijd zijn er wel weer andere mensen die je goede tips geven. HEET stoken van de gaten waar de bouten in vast zitten, lukt dit niet stook dan de bouten zelf heet. Ik heb auto's gedemonteerd die 20 jaar buiten in het gras stil gestaan hadden, dus dan leer je wel dingen los krijgen die niet los willen. Luchtsleutel doet niks, gereedschap verlengen en anders stoken bij het leven, succes.
En je lagerschaal moet je los tikken uit je oude schijf (voorzichtig!!) en in de nieuwe schijf persen.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#12
|
||||
|
||||
In de eerst plaats heb ik dit topic gemaakt omdat ik dacht dat die 4 boutjes misschien geborgt waren. Voordat ik de achteras naar zijn grootje help leek mij hier vragen handiger. Heeft ook tot goede antwoorden geleid!
Dit is voor mij inderdaad de eerste keer, ik wil alles zelf niet omdat ik geen geld heb ofzo. Maar omdat het een leerschool is voor mij. Ik doe namelijk de HTS-Autotechniek. En daar krijg je helemaal geen praktijk (naja 10 uur per jaar zonder zwarte vingers te krijgen). Als ik in de toekomst iets moet ontwerpen/doorontwikkelen moet ik wel weten dat een monteur er altijd nog bij kan komen. En niet zoals met de V6 espace de hele motor eruit moet als de distri.riem vervangen moet worden. En ik zit natuurlijk op het forum om tips te krijgen. Mijn gereedschap is niet echt geweldig helaas. Dat merk ik wel weer, kracht * arm regel he. Als dit gedaan is ga ik ook niks meer investeren wat niet nodig is, alleen onderhoud. Verder sparen voor zaken zoals een gereedschap kar, kost nogal wat. Nog tips? 1500 zit je zo aan. Of kan iemand goedkoper iets voor mij regelen? Brug nieuw uit Shanghai via marktplaats.nl 1400 euro. Mooi ding voor de hobbyist. Maargoed die kan ik nog niet kwijt. Nou ik ga het samen met een vriend van me nog eens proberen, is een monteur. Dus dat komt wel goed, duurt soms helaas zo lang voordat de auto weer kan rijden... En waarom zie ik in ETOS alleen bij de trommel het lager staan (kun je zelfs als set samen met trommel bestellen) en bij de schijfvariant helemaal geen lager Maar iig bedankt voor alle hulp. |