Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-01-2006, 21:56
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default Ombouwvraagjes Golf/Jetta mk1 naar G60

Omdat ik in de (nabije) toekomst nog weleens een mk1 G60 wil gaan bouwen (om mijn G60 wagenpark verder uit te breiden) stel ik hier alvast maar een paar vragen. Ik heb nog nooit een mk1 gehad dus weet er eigenlijk weinig vanaf en ik denk dat hier de meeste kennis en ervaring over deze ombouw te vinden is!

Ik heb nog een hele hoop spul van corrado G60's liggen, omdat ik er twee gesloopt heb tijdens de opbouw van mijn eigen G60. De hoofdvraag is: als ik er nu een jetta mk1 bijkoop wat mis ik dan nog aan onderdelen die niet van een Corrado G60 afkomstig zijn?
Ik weet dat ik het beste een Jetta met achteroverhellende motor kan nemen dus minstens een 1.5 toch? Die motorsteunen passen op het blok en de bak van een G60 dacht ik? De grote problemen die ik denk dat dan nog opgelost moeten worden zijn:
- brandstofaanvoer, een mk1 1.5 heeft geen brandstofpomp neem ik aan?
- aandrijfassen, past een mengsel van 1.5 en G60 aandrijfassen/homokineten?
- remmen, de remklauwen van een G60 (voorkant) passen mbv speciale beugels geloof ik?
- elektra, pak je het beste de G60 zekeringkast of de kast van de mk1?

De rest van de ombouw is denk ik met de mk1 en Corrado onderdelen op te lossen of vergeet ik nog een hoop

Grtz ADG60
Reply With Quote
  #2  
Old 16-01-2006, 18:10
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default

Er zijn hier toch wel mensen die deze ombouw al gedaan hebben?
Reply With Quote
  #3  
Old 16-01-2006, 18:20
snellesjaak's Avatar
snellesjaak snellesjaak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 422
Default

Ik heb zelf geen g60 ombouw gedaan in een mk1, maar op de brandstofvraag kan ik je wellicht een antwoord geven.

Ik denk dat je het beste voor de brandstoftoevoer het systeem van een golf 1 gti kan overzetten. Geeft dit niet genoeg opbrengst dan zou volgens mij een brandstofpomp van een golf 2 16v wel voldoen.

Op de overige vragen kan ik je geen sluitend antwoord geven.

pb me anders ff dan geef ik je een telefoonnummer van iemand die dat wel weet.

in ieder geval succes met de ombouw.
Reply With Quote
  #4  
Old 16-01-2006, 18:23
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

chris is de eigenaar van een golf 1 g60...een hele nette zelfs
stuur hem anders een pm.. hij weet er alles van
Reply With Quote
  #5  
Old 16-01-2006, 18:51
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,034
Default

Quote:
Ik weet dat ik het beste een Jetta met achteroverhellende motor kan nemen dus minstens een 1.5 toch


Je kunt ook wel een 1.1 of een 1.3 nemen. Je moet dan alleen de motorsteun aan de distributie kant verlassen. Lees: puntlasjes uitboren en dan andersom een cm of 10 naar achter verplaatsen. De inkepingen zitten er al. Kan niet mis.

Quote:
Die motorsteunen passen op het blok en de bak van een G60 dacht ik


Als je motorsteunen gebruikt van een 1.5 of hoger dan passen die motorsteunen idd. Alleen de versnellingsbak steun moet je zelf maken. Je kunt ze ook gemodificeerd kopen.

Quote:
- brandstofaanvoer, een mk1 1.5 heeft geen brandstofpomp neem ik aan?


Je kunt het beste alles van een golf 1 gti er onder zetten. Dus ook tank en leidingen.
Je kunt ook de originele tank laten zitten. En dan een opvoerpomp plaatsen van bijv. een cabrio. Maar dan nog wel de benzinepomp onder de auto van een gti plaatsen.

Quote:
- aandrijfassen, past een mengsel van 1.5 en G60 aandrijfassen/homokineten?


Daar zijn meerdere oplossingen voor. Het makkelijkste is scirocco 16v aandrijfassen plaatsen. (het ligt er ook aan welke bak je gaat gebruiken)

Quote:
remmen, de remklauwen van een G60 (voorkant) passen mbv speciale beugels geloof ik?


Ja klopt inderdaad. Maar je moet dan wel minimaal 15inch wielen hebben. En sommige 14 inch zouden ook moeten passen
Je kunt ook hier weer een compleet remsysteem van een scirocco 16v pakken. Remt ook als een tit. Maar daar is nog wel moeilijk aan te komen.

Quote:
elektra, pak je het beste de G60 zekeringkast of de kast van de mk1?


Het beste is de zekeringkast gebruiken van de g60. Ook omdat daar al de relais schakeling in zit voor de benzinepomp. Het ligt er aan welke jetta je pakt. Maar als je 1 van de laatste types pakt dan kun je alle stekkers zo ompluggen. En dan gebruik je alleen de motorkabelboom van de g60.
(ron21 kan je daar het fijne van vertellen)

Quote:
De rest van de ombouw is denk ik met de mk1 en Corrado onderdelen op te lossen of vergeet ik nog een hoop


Dat was het wel zo ongeveer. Vergeet alleen niet de intercooler en de intercooler buizen. Dat melkpak van een corrado moet je niet gebruiken. Is veels te klein. Zoek er 1 van een sprinter of zoiets dergelijks. Reken er dan ook op dat je een andere bocht nodig hebt van de g-lader. Die zit normaal gesproken geleverd op de golf g60

Ben vast nog wel wat vergeten. En er leiden vele wegen naar Rome. Maar dit is er 1 van.

Suc6 met de ombouw. En zoals velen altijd zeggen. Veel foto's posten.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-01-2006, 19:44
snellesjaak's Avatar
snellesjaak snellesjaak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 422
Default

@steven16v, duidelijke uitleg! dacht er zelf ongeveer ook zo over, maar kon het niet hard maken.


Quote:
Dat was het wel zo ongeveer. Vergeet alleen niet de intercooler en de intercooler buizen. Dat melkpak van een corrado moet je niet gebruiken. Is veels te klein. Zoek er 1 van een sprinter of zoiets dergelijks. Reken er dan ook op dat je een andere bocht nodig hebt van de g-lader. Die zit normaal gesproken geleverd op de golf g60


Ik heb mij alleen laten vertellen dat een sprinter intercooler problemen kan geven wanneer je met meer druk gaat rijden. De plastic zijkappen zouden dan van de intercooler gaan uitzetten. (correct me if i'm wrong).
Het rijden met een intercooler van een golf g60 is een betere optie.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-01-2006, 19:52
MipMip's Avatar
MipMip MipMip is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 663
Default

Quote:
Originally Posted by snellesjaak
@steven16v, duidelijke uitleg! dacht er zelf ongeveer ook zo over, maar kon het niet hard maken.

Ik heb mij alleen laten vertellen dat een sprinter intercooler problemen kan geven wanneer je met meer druk gaat rijden. De plastic zijkappen zouden dan van de intercooler gaan uitzetten. (correct me if i'm wrong).
Het rijden met een intercooler van een golf g60 is een betere optie.



Die intercooler heb je ook met aluminium zijkappen, die kunnen meer druk aan. Een Golf G60 intercooler past niet zonder aanpassingen in een Golf 1 front. Is te hoog.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-01-2006, 20:03
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

De hoofdvraag is: als ik er nu een jetta mk1 bijkoop wat mis ik dan nog aan onderdelen die niet van een Corrado G60 afkomstig zijn?
Ik weet dat ik het beste een Jetta met achteroverhellende motor kan nemen dus minstens een 1.5 toch? Die motorsteunen passen op het blok en de bak van een G60 dacht ik?
wanneer je de 020 gebruikt kan je de steun gebruiken..maar max 190pk
wanneer je de 02a gebruikt moet je een steun maken..

De grote problemen die ik denk dat dan nog opgelost moeten worden zijn:
- brandstofaanvoer, een mk1 1.5 heeft geen brandstofpomp neem ik aan?
je kan de pomp van een golf 1 gti pakken of de vroege golfjes 2 gti 8v

- aandrijfassen, past een mengsel van 1.5 en G60 aandrijfassen/homokineten?
yup
- remmen, de remklauwen van een G60 (voorkant) passen mbv speciale beugels geloof ik?
yup
- elektra, pak je het beste de G60 zekeringkast of de kast van de mk1?
wat je zelf wil.. kast van een mk1 is vrij makkelijk

De rest van de ombouw is denk ik met de mk1 en Corrado onderdelen op te lossen of vergeet ik nog een hoop

uitlaatspruitstuk
intercoolerslangen
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #9  
Old 16-01-2006, 20:04
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by snellesjaak
@steven16v, duidelijke uitleg! dacht er zelf ongeveer ook zo over, maar kon het niet hard maken.




Ik heb mij alleen laten vertellen dat een sprinter intercooler problemen kan geven wanneer je met meer druk gaat rijden. De plastic zijkappen zouden dan van de intercooler gaan uitzetten. (correct me if i'm wrong).
Het rijden met een intercooler van een golf g60 is een betere optie.


onzin..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #10  
Old 16-01-2006, 20:05
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by René
chris is de eigenaar van een golf 1 g60...een hele nette zelfs
stuur hem anders een pm.. hij weet er alles van


en bedankt he... toen chris hulp nodig had wie was er toen..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #11  
Old 16-01-2006, 20:07
snellesjaak's Avatar
snellesjaak snellesjaak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 422
Default

Ook wel handig om van te voren te bedenken met welk soort schakeling je gaat rijden. Wordt het een stangenbak of een kabelbak. Dit i.v.m de nodige aanpassingen.

@mipmip, een intercooler van een golf g60 is idd te hoog. Met een beetje slijp en laswerk aan de intercooler is het goed op te lossen.
Reply With Quote
  #12  
Old 16-01-2006, 20:10
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

stangen of kabel.. stangen geen aanpassingen..
kabel ..steun aanpassen.. mechanische koppeling van een passat 2.0 8v.. doorvoer van de kabels door het schutbord of onderlangs.. verandering van schakeltoren...
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #13  
Old 16-01-2006, 20:14
snellesjaak's Avatar
snellesjaak snellesjaak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 422
Default

Quote:
onzin..


leg eens uit. Ben wel benieuwd naar jouw ervaring.
Reply With Quote
  #14  
Old 16-01-2006, 20:24
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

heb met 1.2 bar gereden met een sprinter.. met plastic eindcaps gaat het tot 1.8 bar prima.. daarboven.. klapt ie..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #15  
Old 16-01-2006, 20:25
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,034
Default

Quote:
Originally Posted by snellesjaak
leg eens uit. Ben wel benieuwd naar jouw ervaring.


Daar zit wel een kern van waarheid in. Maar dan moet je wel met een zeer hoge druk rijden willen die flensen het begeven.
Reply With Quote
  #16  
Old 16-01-2006, 20:28
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

idd en dat red je niet met een g60..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #17  
Old 16-01-2006, 20:28
snellesjaak's Avatar
snellesjaak snellesjaak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 422
Default

Quote:
heb met 1.2 bar gereden met een sprinter.. met plastic eindcaps gaat het tot 1.8 bar prima.. daarboven.. klapt ie..


ok, dat is duidelijk. Weer wat geleerd
Reply With Quote
  #18  
Old 16-01-2006, 21:24
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default

Kijk hier heb ik wat aan jongens ! Bedankt voor de reacties zover al! Ik ben nu aan het kijken of het met de aankoop van een mk1 en de onderdelen die ik nog heb liggen een beetje te doen is. Ik kan namelijk slecht tegen stil zitten en niks doen! Ik heb net een huis gekocht en een corrado opgeknapt dus het moet eigenlijk een low-budget project worden.

Voor het spruitstuk ga ik denk een supersprint 4-2-1 voor een 8v in een golf 1 halen, dan ben ik daar gelijk al vanaf. Wat betreft de intercooler heb ik nog een golf G60 IC liggen met de benodigde bocht, buizen en slangen dus dat is geen probleem dan. Moet hier veel aan aangepast worden om hem in het front te krijgen?

Past een G60 brandstofpomp in de tank van een mk1 (op carbs) of is er een andere pomp die er zonder problemen inpast? Of moet je perse de tank van een gti of pomp van een cabrio hebben?

@ Richard: ik wil de G60 bak gebruiken, dus kabelgeschakeld, ik dacht dat het 020 is. Hier past de baksteun dus zo op? Is een 02a bak zo anders dan? Ik dacht dat die hetzelfde huis hebben. De kabelschakeling is aan te passen heb ik al ergens gezien, dus dat zal wel lukken.... Welke delen van welke assen moeten dan samen gebruikt worden om op een G60 bak en in de mk1 naven (deze naven houd je toch, ook met G60 remmen voor) toch te passen?

Nog een extra vraag: passen de astappen voor schijfremmen zo op de mk1 achteras of geldt dit alleen voor een gti as?

Op dit moment ziet het er naar uit dat ik niet super veel extra nodig heb en denk ik dat ik eens op zoek moet naar een leuke jetta of golf .
Reply With Quote
  #19  
Old 17-01-2006, 09:59
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,034
Default

Quote:
Past een G60 brandstofpomp in de tank van een mk1 (op carbs) of is er een andere pomp die er zonder problemen inpast? Of moet je perse de tank van een gti of pomp van een cabrio hebben?


Die van een g60 past niet. Je moet er 1 nemen bijv. van een cabrio 1.8 of een andere golf 1 die er een opvoerpomp in heeft. Of gewoon de gti tank pakken.

Quote:
Nog een extra vraag: passen de astappen voor schijfremmen zo op de mk1 achteras of geldt dit alleen voor een gti as?


De astappen passen idd zo op de mk1. Maar dat is niet verstandig. Omdat een standaard achteras geen stabilisator op de achteras heeft. En een gti wel. Het mooiste is die van een scirocco 16v pakken. Die heeft een net iets dikkere stabilisatorstang.
Reply With Quote
  #20  
Old 17-01-2006, 10:47
G60RAY's Avatar
G60RAY G60RAY is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 545
Default

Quote:
Originally Posted by AD G60
@ Richard: ik wil de G60 bak gebruiken, dus kabelgeschakeld, ik dacht dat het 020 is. Hier past de baksteun dus zo op? Is een 02a bak zo anders dan? Ik dacht dat die hetzelfde huis hebben. De kabelschakeling is aan te passen heb ik al ergens gezien, dus dat zal wel lukken....


Standaard G60 bak is een 02A bak en geen 020
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum