#1
|
|||
|
|||
golf 1 16v
Aangezien ik al een tijd bezig ben met mijn projectje wilde ik jullie ook mee laten genieten met mijn bezigheden
Nadat ik in een golf 1 16v had gezeten was ik compleet verkocht. Dit wilde ik dus ook. Dus eerst op zoek naar een golfje 1 Nu was het tijd geworden om een geschikt 16v blok te vinden met alle toebehoren er bij om hem in de golf 1 te bouwen Wie zoekt zal vinden.. en een paar kabeltjes.... Nou moest dus eerst de golf 1 motor uit de golf 1. Origineel zat er een golf 1 1.1 motor in. Dus moest ook 1 motor steun verlast worden. Maar later hier over meer. Deze motor moest er dus uit. ongeveer 2 uurtjes later... Als je goed kijkt kun je zien dat het oude blok uit de golf is.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail Last edited by steven16v : 07-09-2005 at 18:52. |
#2
|
|||
|
|||
Na een beetje informatie gezocht te hebben op internet en natuurlijk op dit forum :biggrin: kwam ik er achter dat er toch wel veel golfjes 1 met een 16v motor reden. Dus het was niet "echt" origineel meer.
Via een kameraad van mij kwam ik er achter dat er een leuke en toch wel originele manier was om toch nog een paar extra pk's uit het blok te peuteren. Je neemt een golf 3 diesel onderblok en krukas. Op de diesel krukas monteer je de 16v drijfstangen en zuigers. Door de langere slag van de diesel krukas kom je op een veel groter cilinderinhoud uit en een hoger koppel. Omdat ik al overmaat 16v zuigers had kwam ik ongeveer op een cilinder inhoud uit van iets minder als 2.1 Liter. Maar voor het zover is moest eerst de 16v uit elkaar. De oliepomp, die wordt later vervangen door de diesel oliepomp. De nokkenassen. Deze worden ook vervangen door andere exemplaren. In combinatie met een verstelbaar nokkentandwiel De zuigers en drijfstangen. De zuigers worden uitgewogen het zelfde wordt met de drijfstangen gedaan. De zuigers moesten nog aangepast worden, omdat de zuigers tegen de krukas aan kwam. De cilinderkop is maximaal geflowd en bewerkt. De verbrandingskamers zijn groter gemaakt voor een beter spoeling. De zittingen zijn geslepen, nieuwe klepgeleiders en klepsteel rubbers. De kop is gevlakt. En natuurlijk een nieuw nokkenastandriempje Het standaard onderblok De standaard krukas met de lagerschalen. De krukas wordt dus vervangen voor een exemplaar van een golf 3 diesel.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail Last edited by steven16v : 08-09-2005 at 15:21. |
#3
|
|||
|
|||
Omdat ik alle onderdelen toch uit elkaar had wilde ik het alles een mooi kleurtje geven.
Dus eerst werden alle onderdelen gestraald. Het inlaat spruitstuk. Deze wordt ook geflowd. Zodat de luchtstroom mooi overloopt in de cilinderkop. (dus geen gietbramen of iets dergelijks) De versnellingsbak De cilinderkop Hier is de cilinderkop klaar. Eerst alles goed ontvetten en daarna de onderdelen spuiten voor een mooi bling bling gehalte onder de kap. De lagers in de dynamo waren ook defect. Dus deze zijn ook gelijk vervangen. Ook zijn de koolborstels vervangen. Onder het motto, als je iets doet doe het dan goed. De startmotor. De waterpomp De versnellingsbak. En nog een keertje.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail Last edited by steven16v : 08-09-2005 at 15:19. |
#4
|
|||
|
|||
Wanneer kom je op de koffie, met je nieuwe motor? Zier er goed uit.
Zo mooi grijs was ie hier niet :p :biggrin: Last edited by gti-g60 girl : 02-09-2005 at 11:30. |
#5
|
|||
|
|||
Nu was het dus tijd geworden om een geschikt diesel onderblok te zoeken. Vaak is het zo met die blokken dat de krukaspoelie doorschiet op de krukas. Zodat de krukas beschadigd is. Dus ik kon maar geen geschikt blok vinden.
Op een gegeven moment was ik dus jarig. Zoals ieder ander 1 keer in het jaar. Kwamen een paar kameraden van mij aan met een hele grote doos. Dus ik zag de bui al hangen. Daar zal wel een 1 of anders stiptease uit komen. Maar gelukkig zat er voor mij een zeer belangrijk onderdeel in. Jawel, een AAZ diesel onderblok. Voor het gemak heb ik een bok gemaakt waar de motor in gehangen kan worden. Zo is het makkelijker om de onderdelen de demonteren en monteren. Aangezien de auto straks heel wat pk'tjes er bij krijgt. Moest de wegliggen en natuulijk ook de remmen aangepast worden. Achter werden een achteras gemonteerd van een scirocco 16v. Met golf 2 16v remschijven en klauwen. Voor kwamen er remmen onder van een scirocco 16v Onder de originele 1.1 remmen boven de scirocco 16v remmen Om de wegligging beter te krijgen zijn er stabilisator stangen geplaatst. De stang is gemaakt van RVS en is nadien gepolijst Ook komen er voor stabilisator stangen. Helaas hier nog geen foto's van. Om lekker te kunnen zitten heb ik een paar kuipstoelen gekocht. Ze zien er een beetje smerig uit op de foto maar in het echt zijn ze als nieuw. Een verstelbaar onderstel gemaakt. De auto was van binnen bruin bekleed. Dit vond ik niet mooi. Dus werd alles er uit gehaald. Ik heb vloerbedekking gehaald en alles van binnen bekleed met vloerbedekking. De deurpanelen zijn afkomstig van een gti. Hier nog ff een fototje van de kuipstoelen als ze in de auto zitten En van de achterkant. Zal morgen nog een paar foto's posten over de opbouw van het blok.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail Last edited by steven16v : 08-09-2005 at 17:31. |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Haha, komt goed. Moet eerst ff een nieuwe ontsteking hebben. Dus wie o wie?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#7
|
||||
|
||||
Rare vraag misschien : maar waarom niet meteen op carbs ? Ziet er zowiezo een stuk mooier uit en als het goed afgesteld is rijdt het nog lekkerder .
Voor de rest respect hoor : je pakt het goed aan p.s. Geen kooi erin ? |
#8
|
||||
|
||||
lekker project...
veel foto's werken helaas niet. maar wel op de originele injectie? hoe ga je dat werkend krijgen? zijn webers niet veel leuker in een golf 1? blijft je eigen keuze natuurlijk, maar wel een gaaf project, wordt wel weer een bommetje!
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Dat was ook eigenlijk mijn bedoeling. Maar ik wil dan wel 45 mm carbs hebben. En die zijn eigenlijk vrij zeldzaam en als je ze vind moet je ook meteen weer de hoofdprijs betalen. Misschien wordt het dan toch een setje 40 mm. Maar je hebt gelijk. Het ziet er een stuk mooier uit. Quote:
Hmm, das niet zo mooi. Ben zowiezo geen held in computers. Bij mij doen ze het wel.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#10
|
||||
|
||||
bij mij ook niet...
ff vraagje over het onderblok, en mijn redenering... je zet je oude zuigers en stangen er weer in, naja... een overmaat, je vlakt je onderblok weer helemaal af om op je goeie compressie te komen, dus hoe kan ie dan opeens meer inhoud hebben? Wat zie ik over het hoofd? de slag die ze nu maken ofzo? leuk project verder, het kleine aantal foto's wat ik kan zien ziet er goed uit!
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#11
|
|||
|
|||
De diesel krukas heeft een langere slag als van een gewone 16v. Dus daarom krijg je een grotere cilinderinhoud. Door die langere slag krijg je ook een veel hoger koppel onderin de toeren.
Het diesel onderblok is wel gevlakt maar toch is het blok nog een stuk hoger als van een gewone 16v. Kan misschien iemand die foto's fixen? Of zeggen wat ik fout heb gedaan? :o
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#12
|
|||
|
|||
Niemand weet waar het aan kan liggen wrom de foto's niet werken. Heb nog meer foto's, maar jah als ze niet werken dan hoef ik ze ook niet te plaatsen.
Dus iemand die het ff kan fixen of zo. Dan ben ik weer een gelukkig mens.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#13
|
||||
|
||||
Mooi project! Ziet er goed uit voor wat ik ervan kon zien! Succes ermee!
__________________
www.oliververheij.com Contact me for info & pricing about photoshoots! VW Fanatics! |
#14
|
||||
|
||||
vet project, heb ook wel eens aan zoiets zitten denken, maar ja heb de midelen nog niet zeg maar. succes er mee
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Hoe doe je dat BTW met je carterontluchting? Zit die bij een diesel ook op het onderblok?
__________________
www.oliververheij.com Contact me for info & pricing about photoshoots! VW Fanatics! |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Ja die zit ook op het dieselblok. Ik heb daar een flens voor gedraaid. En dan met een stukje buis naar een potje. Zodat daar de eventuele olie in valt. Als de foto's het deden dan kon ik je dat ff laten zien hoe ik het had gedaan. :o
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#17
|
||||
|
||||
fotos uploaden op www.imageshack.us
en dan de directe link naar het plaatje nemen... en die tussen [img][/img] zetten! dan heb je de plaatjes direct op het forum op de juiste grootte en geen gekloot met kleine fotos die je eerst aan moet klikken etc!
__________________
16 kleppen |
#18
|
|||
|
|||
Bedankt!
Heb de foto's ff bijgewerkt. Hoop dat nu iedereen ze wel kan zien. :biggrin:
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#19
|
||||
|
||||
Foto's doen het!
Mooi projectje Steven! Ben reuze benieuwd naar het eindresultaat!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Gelukkig Quote:
Anders ik wel.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |