#1
|
|||
|
|||
RDW en popnagels in dorpel: ervaringen???
Beste medeliefhebbers,
Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen. Het zit zo: in januari dit jaar hebben mijn vriend en ik een T2b aangeschaft. In september vorig jaar hebben we met de verkoper afgesproken dat hij wat laswerk zou verrichten. Toen waren we nog niet echt op de hoogte van methodes en dergelijke dus hebben we niet afgesproken hoe het werk uitgevoer zou worden (nu zouden we dat wel anders doen ). Nu blijkt een van de dorpels met popnagels te zijn vastgezet. De bus is, met de gepopnagelde dorpel, door de RDW in januari goedgekeurd dus we gingen er vanuit dat ook volgend jaar met de keuring dit geen probleem zou zijn. MAAR: we horen verschillende verhalen hierover. De een zegt dat het zeker weten afkeur is, de ander zegt van niet. Om een lang verhaal nog langer te maken: wat zijn jullie ervaringen hiermee?? Bij de RDW wordt ik niet veel wijzer .. de roestnorm die van toepassing is (voor wagens met een niet volledig dragend chassis) is redelijk onoverzichtelijk en erg technisch voor een niet-techneut. Het enige wat ik achterhaald heb, of achterhaald denk te hebben, is dat popnagels niet zijn toegestaan om roestschade te repareren die op zichzelf als afkeur is. De roest was niet zo erg dat het afkeur zou zijn (voordat het opgelapt is) maar bewijs dat maar is ... En kan dit veranderen in een jaar?? Kan de boel doorroesten waardoor het volgend jaar opeens wel afkeur is?? Kortom: een heleboel onduidelijkheden waarvan ik hoop dat er iemand iets kan oplossen. Misschien iemand met werkervaring bij APK of RDW?? Bedankt alvast! Froukje |
#2
|
|||
|
|||
Bedankt voor je snelle reactie. Wat je zegt is ook een van de dingen die ik hoor en als dat inderdaad waar is gaan we dus flink balen want de bus is na het oplappen net opnieuw gespoten en dat wordt natuurlijk verpest als er opnieuw gelast moet worden .
En als het waar is dan snap ik niet hoe de RDW de bus wel heeft kunnen goedkeuren?? Zouden we daar nog terecht kunnen met een klacht ofzo dan? Ik geloof dat ik Hajee een PB-tje hebt gestuurd een tijdje terug, maar daar heb ik nog niets op gehoord; misschien dat het nog lukt om te reageren Froukje |
#3
|
||||
|
||||
ten eerste even de reparatiemethodes voor roest;
onder deugdelijk lassen wordt verstaan: ten 1ste:kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over de omtrek(alleen voor plaatdelen, bij reparatie van een los chassis, moet dit 75% zijn) ten 2de:proplassen(gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm. en een onderlinge afstand van niet meer dan 2 cm. even het verhaal van de dorpel, als de roestschade aan de dorpel geen "afkeur"is(dwz, dat ie binnen de "2E" grens valt) kan het gewoon worden gerepareerd dmv popnagels, echter wordt het volledige reparatie-stuk dan wel aangemerkt als "roest schade" dus met andere woorden, een kleine roestschade welke geen afkeur is, mag je gewoon op een andere manier repareren. in het geval van de gepopnagelde dorpel, het zou inderdaad kunnen dat ertussendoor geglipt zou kunnen zijn, óf het is een deel zoals in het bovenstaande verhaal. echter als iets op die manier gerepareerd is, kan het heel goed zijn, dat het een jaar later wel afkeur is, zoals je vraagt. APK is een momentopname, op het moment van afmelden voldoet de auto aan de minimale veiligheidseisen, volgens het apk boek, en het is geen garantie voor de kwaliteit van eventuele gedane reparaties. mocht het zo zijn dat de dorpel verkeerd beoordeeld is, of ertussen door geglipt, dan is het jammer dat je daar niet direkt mee teruggekomen bent, denk niet dat er na een jaar nog veel aan gedaan kan worden. hopelijk is mn uitleg een beetje duidelijk zo. Last edited by hajee : 26-04-2006 at 21:25. |
#4
|
||||
|
||||
Is die bus door West Coast Customs opgeknapt?
|
#5
|
|||
|
|||
Beste Hajee,
Dank voor je reactie. Het deugelijk lassen is me duidelijk en voortaan gaan we hier dus super goed op letten (als het zo gedaan wordt is het in ieder geval oke) Als ik de rest van je verhaal goed begrijp hebben we mogelijk toch een probleem met die dorpel. Popnagelen mag dus wel, maar alleen als het een kleine schade betreft en als je ponagels gebruikt is het in ieder geval een slechte oplossing omdat het een jaar later afkeur kan zijn. Komt op mij over als een tijdelijk oplapactie dan .. klote zooi (pardon my french). Begrijp ik het trouwens goed dat nu het hele reperatiestuk als roestschade gezien wordt? Dan is het denk ik zeker weten afkeur, want de hele dorpel is zo en dan lijkt me dan meer dan 2E ... Kunnen we er nu nog wat mee richting RDW? Het is nu immers nog niet zo lang geleden (nog geen 4 maanden)? Al weet ik niet wat je hiermee bereikt: wellicht wordt de bus dan opeens afgekeurd en kunnen we er niet meer mee rijden? Maar aan de andere kant: misschien kunnen we dan nog iets richting verkoper ondernemen? Of is het handig om volgend jaar door dezelfde instantie de bus te laten keuren? Kun je hier nog een advies in geven of wordt ik dan te hebberig Dank zover in ieder geval! Froukje P.S. Toch wel erg balen, want hoe kunnen je dit allemaal als niet expert weten? Je denkt er toch niet aan bij de RDW aan te kloppen wanneer een bus is goedgekeurd |