|
|||
|
|||
dynamo defect???
Hallo,
Hoe kan je aan een dynamo zen of hij defect is. anders dan de spanning meten. Als mn auto loopt heb ik maar 11,5 Volt , beetje weinig dacht ik zo. Ik heb de dynamo al uit elkaar gehaald maar kan weinig vinden. Alle diodes zijn heel, condensator,koolborstels zijn ook nog goed 4mm + Windingen defect? Kan mijn auto lopen zonder dynamo?? om hem weer naar de parkeerplaats te zetten. Het gaat om een mk1 EG motor bvd m |
|
||||
|
||||
Mwoa....hij kan wel lopen met een kapotte dynamo...dus zu hem er wel ff terug op zetten en dan overstarten. 11,5 V is idd te weinig. Normaal kan er weinig kapot gaan aan een dynamo dus waarschijnlijk moet je ff je spanningsregelaar en koolborstels vernieuwe (een geheel) en dan doet ie het weer als vanouds. Wel zou ik nog ff lager speling tjekken.
|
|
|||
|
|||
HMM, spanningsregelaar zei je he.
Zit dat in dat witte ding? waar de koolbortsel ook in zitten? (kun je die doormeten?) Lager heeft wel speling en heeft volgens mij ook rondgedraaid. ik zal eens kijken of ik die lagers op mn werk heb. Bij de witgoed afdeling thanks |
|
||||
|
||||
Jaja...dat ding met die witte pootjes en dat zwarte blokje erop. Idd waar de koolborstels aan vast zitten.
Als je die lagertjes op je werk kunt krijgen. Volgens mij wel. Zijn gewoon van die kleine skf krengen. Dan kost het je ook nog niks. Bosch spanningsregelaar +koolborstels liggen d8 ik rond de € 30. Kun je dacht ik niet doormeten. Windingen kun je wel doormeten he...Op weerstand ofzoiets dacht ik. Maar ben ook niet zo'n elekctroheld |
|
|||
|
|||
oke, gaan we spanningsregelaar vervangen.
maar eerste los slopen en kijken wat er inzit. thanks. |
|
||||
|
||||
kijk wel uit met rijden als de dynamo kapot is, want je lichten zullen steeds zwakker gaan branden; heb ik eens meegemaakt. en als het dan donker is, is dat niet zo fijn.
|
|
|||
|
|||
statorweerstand Bosch 45A 0.18-o.20ohm
statorweerstand Bosch 65A 0.10-0.11ohm rotorweerstand Bosch 45A 3.4-3.7ohm rotorweerstand Bosch 65A 2.8-3ohm --------------------------------------------------------- statorweerstand Motorola 45A 0.27-0.30ohm er is ook een type met een wijziging in de schakeling;hiervan zijn de 6 wikkelingsuiteinden 2 aan 2 samengesoldeerd stator van dit type is 0.09-o.11ohm rotorweerstand Motorola 45A 3.8-4ohm statorweerstand Motorola 65A 0.13-0.15ohm rotorweerstand Motorola 65A 3.8-4.2ohm kun je wat doormeten |
|
|||
|
|||
oke, de dynamo loopt weer.
de spannigsregelaar was defect. Ook het lagertjevervangen. Dynamo loopt wel tegen zijn einde aan. achterste schild vertoont slijtage en de sleepringen zijn errug in gesleten. Maar hij levert nog wel 45 A volgens de test bank ach ja het rijdt m |