![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() He,
Ff een vraagje: Sinds 2 dagen blijft mijn radiator ventilator draaien als ik het contact uit zet. Dat gebeurde voorheen alleen als de auto echt warm was geworden. Maar nu zelfs na korte ritjes waarbij de olie niet eens op temperatuur komt, en de koelvloeistof temperatuur nauwelijks boden de 75 graden komt. Vandaag had ie vrolijk mijn accu leeg getrokken ![]() Zelf denk ik een kapotte sensor, die in de radiator zelf zit, of is het 1 van die andere? Wat denken jullie? tis van een MKIII golf gti 2.0 (2E). uit 93. Alle input is van harte welkom! Alvast bedankt. ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]() He, niemand verstand van golf III?
![]() Kan de hulp goed gebruiken! |
#3
|
||||
|
||||
![]() Humm sensoren kun je nameten met een multi-meter. Ik weet alleen niet hoeveel ohm weerstand de sensor dan bij koude en warme motor af moet geven...
Je kunt iig de bedrading checken of had je dit al gedaan? |
#4
|
||||
|
||||
![]() dus hij blijft constant draaien? dus gelijk als je gaat rijden?
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht) volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht) volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Quote:
He hallo, thanks for de reply! Nee niet als ik ga rijden, hij blijft te lang na draaien. Het contact is dan al uit. Het lijkt of "iets" de ventilator verteld dat de motor nog zo heet is dat hij gekoeld moet worden....met tot het gevolg dat hij zolang draait dat de accu het niet meer trekt.. bedrading ff snel na gekeken, morgen doormeten! Thanks! |
#6
|
||||
|
||||
![]() kan ook thermostaat zijn. draai hem eraf en test hem: gooi hem in een emmer warm water.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() ff naar de dealer geweest....
Het was dus de temperatuur zender in de radiator! Als je ooit eens tegen het zelfde aanloopt kan je hert zo checken:... 1.zet het contact uit. 2.kijk of de fan blijft draaien, bij mij bleef ie op de 2e stand hangen. 3.trek de stekker los die op de temperatuur zender zit. 4.stopt de ventilator dan is de zender kapot! Vond het niet echt logisch overkomen marru,...zo deden ze dat. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Dat de ventilator blijft draaien na het uitzetten van het contact is niet zo vreemd. Sterker nog: dat de ventilator aanslaat direct of kort na het uitschakelen van de motor is normaal. Door het stoppen van de waterpomp, hoopt er warmte op, en zal door de termo-syfon de warmte worden afgevoerd.
De test is op zich prima, maar dan wel bij koude of lauwe motor ![]() De schakelaar is overigens een SCHAKELAAR en geen potentiometer. 't is dus of OPEN of DICHT. (oneindige weerstand of 'close to zero').
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#9
|
||||
|
||||
![]() de radiator van m'n G60 slaat pas aan als ie heel warm is. Heb wel een paar keer gehad dat hij als hij al 10 minuten met de motor uitstaat, dat hij dan aanslaat.
Hoor je een pomp in de kofferbak ergens. En dan blijft ie zo 10 minuten, kwartier draaien. En dan gaat ie uit
__________________
'95 Golf III GTI 16v (ABF) |