Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 1 (kever '49->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-02-2006, 21:56
Miho's Avatar
Miho Miho is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 39
Default bekende kevers? (aankoop)

Hallo,

Ik ( eigenlijk mijn zus maar ik wil ook rijden natuurlijk) ben opzoek naar een kever.

Ben aan het zoeken naar een die dagelijks rijdbaar is en rond de 1500 euro.
Nu dacht ik dat een zo rond 1970 en meer wel een kever is voor dagelijks te rijden.

dus ik had er 2 gevonden die me wel wat leken namenlijk deze:
speurders

en ook nog deze:http://daan.developers.entiq.nl/kever/
Maar ik weet nog niet wat er bedoel word met :Met een beetje moeite binnen weer op de weg. dus dat moet ik eerst afwachten.

Nu vroeg ik mij dus af of iemand een van deze 2 kent en of er mischien iemand er een weet te staan.


alvast bedankt.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-02-2006, 14:41
aircooled's Avatar
aircooled aircooled is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 287
Send a message via MSN to aircooled
Default

hmm ik vind ze allebij wel interessant!
nette prijzen ook.
met klein beetje werk weer op de weg is natuurlijk wel een heel groot begrip.
de 1 is handiger dan de ander.
maar zo te zien zijn het geen verrotte hokken met een bult werk!
maar neem iemand mee die er verstand van heeft.
en haal die prijs nog wat naar beneden.
suc6 ermee
hang loose martijn
__________________
..:: Check mijn Aircooled Website voor dope sh*t ::..
Reply With Quote
  #3  
Old 24-02-2006, 14:26
Miho's Avatar
Miho Miho is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 39
Default

Met deze kevers is het dus wel te doen om dagelijks mee te rijden?
Reply With Quote
  #4  
Old 24-02-2006, 14:32
AntiAlfa's Avatar
AntiAlfa AntiAlfa is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 170
Default

Quote:
Originally Posted by Miho
Met deze kevers is het dus wel te doen om dagelijks mee te rijden?



Ligt er aan, sommige hebben geen (echte) blower/kachel, in 1970 reed de 6 volt Kever ook nog, dus extra ass. kun je dan niet aansluiten. Heeft hij b.v. achterruitvervarming. Als hij geen dagteller heeft, heeft hij waarschijnlijk een reserve benzinekraan bij het gaspendaal enz.
Zou dus wel de uitvoering checken.

Iemand nog meer tips

Succes.
__________________
Even voorstellen

Last edited by AntiAlfa : 24-02-2006 at 14:35.
Reply With Quote
  #5  
Old 24-02-2006, 14:59
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,387
Default

Quote:
Originally Posted by AntiAlfa
Ligt er aan, sommige hebben geen (echte) blower/kachel, in 1970 reed de 6 volt Kever ook nog, dus extra ass. kun je dan niet aansluiten. Heeft hij b.v. achterruitvervarming. Als hij geen dagteller heeft, heeft hij waarschijnlijk een reserve benzinekraan bij het gaspendaal enz.
Zou dus wel de uitvoering checken.

Iemand nog meer tips

Succes.


Uh.

een Kever heeft NOOIT een 'echte' blower/kachel. hooguit in sommige uitvoeringen een frisseluchtaanjager. Tochtruitjes werken echter perfect, en waren standaard vanaf februari 1953. De kachel van een Kever is zeer goed, mits de kokerbalken en andere aansluitingen nog goed zijn én er originele kachelpotten onder de auto zitten. Repro's geven een stuk minder warmte.

Een Kever is nooit standaard geleverd met een dagteller. Volgens mij hebben alle kevers met staande koplampen een benzinemeter in de km-teller geïntegreerd.

Veel 6V kevertjes zijn er niet meer. Vanaf '68 betreft dit alleen de spaarkever, de kever met beperkte hemelbekleding en één zonneklep. Sommigen bestelden hun kever nieuw al met 12V, veel andere kevers zijn omgebouwd. De kevers die jij laat zien, zijn beide 12V-uitvoeringen.

De tweede Kever (die rode met kenteken '73) vind ik een beetje vaag. De grote achterlichten zitten pas vanaf model '74 op de 1200-kevers, de knipperlichten-in-de-bumper pas vanaf model '75. Ik heb het idee dat er een 'klein' achterruit (zoals tot model '71 en van '79-'85) in zit. Ergo: er zou best eens een mexicaanse koets op een oudere bodem kunnen zitten (dit is legaal) of sprake kunnen zijn van een omkatter (en dat is illegaal)
Goed kijken of er niet met het chassisnummer gerommeld is!

Dagelijks met een Kever rijden is goed te doen, maar je moet er wel van houden. Met vorst een ruitenkrabber in de linkerhand, bij wind beide handen aan het stuur en niet fatsoenlijk kunnen inhalen zijn wel de grootste nadelen.


Jens
__________________
KCN regio Fryslân

Last edited by Zeend : 24-02-2006 at 15:07.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-02-2006, 15:18
Miho's Avatar
Miho Miho is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 39
Default

Dus de 2de zitten twijfels aan, of in iedergeval er is wat aan verbouwt.

en bij de 1ste staat dat er gelast moet worden in de kattenbak, moet je hiervoor inzet stukken kopen?
Of is het gewoon plaat op maat maken wat je erin kunt lassen.

Ja met rijdbaar voor dagelijks doel ik meer op dat je gewoon kunt schakelen maar ik denk dat deze kevers wel gesyncroniseerde versnellingen hebben of is dat ook niet altijd het geval?

En wat je zegt van met de krabber in de hand is toch ook wel een van de charmes van zo'n auto
Reply With Quote
  #7  
Old 24-02-2006, 15:31
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,387
Default

gesynchroniseerd...

Vanaf modeljaar '61 heeft een Kever een volledig gesynchroniseerde bak. Vaak wel wat versleten, dus met tandenpoetsen tussen drie en twee. Je moet de bak wat rustig behandelen en niet met 50 op de teller naar de één willen...

Kattebak is te fixen. Alles is te fixen. De kever heeft veel rotgevoelige delen, daar zijn sites genoeg over te vinden. Bekijk eens een paar en leer het zelf te zien. Ga eens bij een keverrijder (liefst een doorgewinterde DHZ-er) langs om't uit te checken!


Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 24-02-2006, 20:13
AntiAlfa's Avatar
AntiAlfa AntiAlfa is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 170
Default

Quote:
Originally Posted by Zeend
Uh.

een Kever heeft NOOIT een 'echte' blower/kachel. hooguit in sommige uitvoeringen een frisseluchtaanjager. Tochtruitjes werken echter perfect, en waren standaard vanaf februari 1953. De kachel van een Kever is zeer goed, mits de kokerbalken en andere aansluitingen nog goed zijn én er originele kachelpotten onder de auto zitten. Repro's geven een stuk minder warmte.

Een Kever is nooit standaard geleverd met een dagteller. Volgens mij hebben alle kevers met staande koplampen een benzinemeter in de km-teller geïntegreerd.

Veel 6V kevertjes zijn er niet meer. Vanaf '68 betreft dit alleen de spaarkever, de kever met beperkte hemelbekleding en één zonneklep. Sommigen bestelden hun kever nieuw al met 12V, veel andere kevers zijn omgebouwd. De kevers die jij laat zien, zijn beide 12V-uitvoeringen.

De tweede Kever (die rode met kenteken '73) vind ik een beetje vaag. De grote achterlichten zitten pas vanaf model '74 op de 1200-kevers, de knipperlichten-in-de-bumper pas vanaf model '75. Ik heb het idee dat er een 'klein' achterruit (zoals tot model '71 en van '79-'85) in zit. Ergo: er zou best eens een mexicaanse koets op een oudere bodem kunnen zitten (dit is legaal) of sprake kunnen zijn van een omkatter (en dat is illegaal)
Goed kijken of er niet met het chassisnummer gerommeld is!

Dagelijks met een Kever rijden is goed te doen, maar je moet er wel van houden. Met vorst een ruitenkrabber in de linkerhand, bij wind beide handen aan het stuur en niet fatsoenlijk kunnen inhalen zijn wel de grootste nadelen.


Jens


Met of zonder frisseluchtaanjager bedoelde ik idd.
Hij vroeg toch waar hij op moest letten, Hij zou dus evt. bij andere kevers moeten uitkijken dat het geen spaarkever is. (heb er zelf één en nog 6 volt )
Een spaarkever heeft ook staande koplampen maar geen tankmeter.

Maar in iedergeval is hij weer een paar tips verder, Vindt het wel leuk dat iemand hem echt als dagelijks vervoer gaat gebruiken.

Succes.

Fijne avond.
__________________
Even voorstellen
Reply With Quote
  #9  
Old 28-02-2006, 11:43
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Ik heb in mijn kever uit '71 een jaar lang dagelijks gereden (ongeveer 5500 km). Inderdaad als je goede kachelpotten en kokerbalken hebt is dat goed te doen in de winter en de tochtruitjes bevallen zo goed dat ik ze op mijn T2B ook wil hebben (en ik heb in mijn Kever geen frisselucht aanjager). Het enige is dat de mogelijkheid om bagage mee te nemen wat beperkt is in een Kever (1302 en 1303 hebben hier ietsiepietsie minder last van).
Ook is het een auto waar je best veel zelf aan kunt doe qua onderhoud en reparaties zonder veel kennis en de onderdelen zijn redelijk betaalbaar en erg makkelijk te vinden.
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag

Last edited by VWrijder : 28-02-2006 at 11:45.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum