#1
|
|||
|
|||
Een nieuwe motor voor de bus.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik misschien een nieuw blok kopen voor mijn T2. (zie mijn topic die bij algemeen staat/ is gezet)
Het gaat om een gewone 1600cc. Is het handig om alleen een motor te kopen met draaiend gedeelte? Waar ik dus nog (veel) onderdelen van mijn oude blok op moet zetten. Of is een compleet blok een beter idee? En wat zijn de prijzen voor deze blokken? Weet iemand ook adressen waar je 1600 blokken kan kopen? Nieuw compleet of draaiend gedeelte. En ja, ik heb Sjef al gebeld , maar ik wil graag alle opties weten voordat ik de grootste investering in mijn bus ga doen die ik ooit heb gedaan. Groet, Martin |
#2
|
||||
|
||||
Wacht dat je van een 1641 cc? Koste mij in 2004 1600,- euro. Er zit dan een andere nokkenas in wat iets meer vermogen oplevert. Ik heb dit via De Keverboet gedaan. Die bestelde het draaiende deel bij Paruzzi. Daarna hebben ze rest overgezet. Heb nog geen idee hoe het rijdt.Over een maand of 2 waarschijnlijk wel
__________________
If my Surfbus made you smile, return the favor...FLASH ME! |
#3
|
||||
|
||||
Een nieuw blok is nieuw, een revisieblok van Paruzzi niet. Klinkt logisch, maar heeft wel consequenties. Is alles van het Paruzziblok in orde? Je weet niet zéker hoe alles gedaan is.
De nieuwe blokken an Sjef schijnen (!) minder power te hebben dan originele, door de lagere compressie (komzuigers) Wat is er aan de hand met je huidige motor? Kun je die niet fixen? Jens
__________________
KCN regio Fryslân |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Het staat in de andere topic met de titel Dringend advies. Het blok lekt olie en dat komt door speling in de krukas. Reviseren kost bijna evenveel als een nieuw blok, heb ik me laten vertellen. Maar dan heb je nog wel steeds een oud blok, dus ik dacht dan kan ik net zo goed voor een nieuw blok gaan. Groet, Martin |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Hier heb ik ook aan zitten denken. Maar als alleen het draaiende gedeelte nieuw is en de rest wordt overgezet van mijn oude motor ben ik bang dat 1 van de oude delen het een keer begeeft. Dus dan beter alles nieuw, toch? Ook is mij vertelt dat als je een nieuw draaiende gedeelte neemt het beter is om ook een nieuwe carburateur en ontsteking erop te zetten. Dus dat komt er ook nog bij. En nieuwe kachelpotten moet ik zowieso hebben (ook weer €200). Wat is wijsheid? Groet, Martin |
#6
|
||||
|
||||
nieuwe motor
|
#7
|
||||
|
||||
ik zou bij hotrod gaan buurten... 1776 of gewoon een 1600. Voor bus of kever maakt wel wat uit ivm thermische belasting.
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER! Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! '72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L |
#8
|
|||
|
|||
Nu las ik ook weer dat complete blokken ook niet helemaal perfect zijn.
Ze hebben kleine in- en uitlaatkleppen, ruige zithoekafwerking (?), ruime stoter boring en een te lage compressieverhouding. Dus minder dan 50 pk. Klopt dit verhaal? Damn, ik weet het niet meer. Ik wil zo graag zekerheid hebben als ik zo'n grote investering ga doen. Zeker weten dat ik de komende jaren geen motorische problemen krijg. Maar volgens mij biedt geen 1 oplossing 100% zekerheid. Ik kijk nog even verder... |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Mail eens naar de Boxer, die heeft een aantal 2l motoren uit het leger liggen. Weinig kilometers en genoeg kracht!
__________________
The only thing we do is surf . . . |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb even op de site gekeken. Het gaat om 1800cc motoren. Die zie je niet vaak. Is dat een optie? Of toch gewoon bij 1600 houden? Volgens mij is het wel moeilijker om aan onderdelen te komen. Groet, Martin |
#11
|
|||
|
|||
Bij een 1800 kan je ook gelijk aan een andere versnellinsbak en voor de toekomst, onderdelen zijn schaars en 2 tot 3 maal zo duur als voor een 1600.
|
#12
|
|||
|
|||
Ik zou altijd gaan voor een trouwe 1600, gaan weinig stuk.
Heb je compressie gemeten? Een beetje lekkage maakt weinig uit. Je hoort over nieuwe motoren van P. Ook niet altijd pos. geluiden. Rij je er nog gewoon mee? Zit je op hete kolen o heb je de tijd? PB andrs ff |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Ja, ik heb al besloten dat het een 1600 moet blijven Nu nog kijken wat... |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Ik stel voor een 4-cilinder luchtgekoelde boxermotor.... die schijnen goed te zijn (bah wat flauw)
__________________
hoog (bn.) 1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Grapjas Ik bedoelde met "wat": complete motor of een draaiend gedeelte. Heb daar misschien suggesties voor? |
#16
|
||||
|
||||
Wil je hem zelf opbouwen ofzie?!
Want zal natuurlijk ook nog wel verschil maken in de prijs. Anders zou ik na een goeie inspectie van het carter enzo, nieuw draaiend gedeelte kopen en hem zelf opbouwen, dan kan je misschien hem gelijk ook nog wat upgraden naar een 1776cc!!! (Althans, dat is wat ik graag zou willen)
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#17
|
|||
|
|||
Quote:
Het geld wat ik heb wil ik niet besteden aan upgraden maar aan een nieuwe goede betrouwbare 1600 motor. Ik wil geen gereviseerd blok. Maar ik twijfel nog tussen een compleet nieuw blok of een nieuw draaiend gedeelte en de rest overzetten. Als ik niet een compleet blok koop, wil ik het opbouwen van het nieuwe draaiende gedeelte laten doen. Ik heb zelf geen tijd en ervaring. |
#18
|
||||
|
||||
Maar upgraden kan toch ook in de zin dat het betrouwbaarder wordt?!
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Volgens mij ook. Je kent de basis en houdt je originele motor. |
#20
|
|||
|
|||
Leg dan eens uit hoe je up-grade doet zodat het betrouwbaarder word?
Lijkt mij dat je een 1600 blok dat normaal al bekend staat als een koppenscheurder. Dat je dat niet betrouwbaarder maakt door er nog meer cylinder inhoud aan te geven. Is het niet zo dat je dan mogelijk nog meer warmte in het blok gaat brengen dus meer kans op problemen. Ben erg benieuwd wat je dan aan up-grade kan doen om het betrouwbaarder te maken. Meer vermogen lijkt mij niet autom langere levensduus toch? Sjef |