![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Tijdens de motorombouw blijkt wel dat de versnellingsbak aardig aan het eind van zijn latijn is. Er zit inwendig nogal wat speling in laten we maar zeggen.
Nu heb ik in een andere thread al een link gevonden met de verschillende versnellingsbakverhoudingen en codes. Welke bakken passen er eigenlijk onder, zonder overdreven aanpassingen? Zijn er ook bakken van Golf mk3 die passen? Een enigszins langere 5de versnelling zou ik geen nadeel vinden overigens. De opties die ik gevonden heb (naast gewoon een 2Y bak): ACD of AEN, deze komen qua versnellingsbakverhoudingen het dichtst in de buurt, waarbij de 5 dan een beetje langer is.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Last edited by Zestienkleppen : 17-05-2005 at 15:36. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Goeie vraag. Zijn er geen 6-bakken die er eventueel opkunnen?
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ik geloof het niet. Maar als het wel kan zijn ze vast een stuk duurder ![]() Wat ik ook niet helemaal begrijp van versnellingsbakverhoudingen is dat de AEN bak in de eerste tabel een 100 mm flens heeft en in de opdeling daaronder een 90 mm flens ![]()
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Last edited by Zestienkleppen : 17-05-2005 at 14:20. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dat kan hé, er zijn onder meerdere typen Golfies, dezelfde bak gebouwd, maar met verschillende flensen waar de aandrijfassen op vast zitten. Je kunt die flensen heel makkelijk overzetten....heb ik ook gedaan met een bak van een diesel...daar zaten ook 90 mm flensen op, en nu zitten er 100 mm flensen op...van een Gti ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Dan krijg je dus dit verhaal:
Quote:
Oftewel, er moet wel ruimte voor de 100mm zijn.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Das een kwestie van kijken als je voor een andere bak gaat. Maar de 020 bak is over algemeen qua bouw gelijk ongeacht de versnellingsverhoudingen. Ik denk dat ze hier eerder mee bedoelen dat er voldoende ruimt OM de flens heen moet zijn...maar aangezien de meeste Gti's 100 mm flensen hebben lijkt me dat geen probleem |
#7
|
||||
|
||||
![]() Derk, let je er wel op dat je de koppelingsplaat moet gebruiken die bij de bak hoort, dwz, 16V bak 16V koppeling, alle andere bakken 1.8 GTI koppelingsplaat. De priseas is dikker bij een 16V (2Y) bak.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ik had het inderdaad begrepen. Is lullig als ik met een nieuwe plaat voor 16v sta die er vervolgens niet op past. Bedankt.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Quote:
OOK bij de *gewone* Gti zijn er verschillende maten assen....aantal splines kan varieren, de diameter van de as... Kortom de plaat meenemen is het beste |
#10
|
||||
|
||||
![]() Om niet gelijk een nieuw topic te starten wil ik mijn probleem hier voorleggen.
Het volgende; Mijn versnellingsbak (2y) lekte langs de aandrijfassen. Nou, aandrijfassen los van de bak. Ook de flens op de bak kon makkelijk verwijdert worden. Nieuwe keeringen plaatsen. Alleen, hoe krijg ik die flenzen er weer op?? Speciaal gereedschap? Verder waren de flenzen flink aangetast door de oude keering (lichte groeven op de flens). Wat kan ik hier aan doen? Wat zou beter zijn? 2e hands of lichtjes opschuren?
__________________
The best way is a VW Golf S16 ![]() Last edited by oergolf : 18-11-2005 at 21:47. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Ik heb de flenzen er met een lijmklem weer op gezet. ff met een plaatje of een houtje zodat je de borgveer nog wel kan monteren.
Je kan proberen om de keerring iets dieper of minder diep te monteren, zodat hij niet afdicht op de plaats vd groef. maar als de groef erg diep is zou k er misschien maar andere opzetten... |
#12
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ok dat is best een handige tip ![]() ![]() Die keering kan iig niet dieper dan de originele. Maar is minder diep dan een oplossing? Ik heb namelijk 1 keering er al inzitten ![]() Maar lichtjes opschuren is geen oplossing?
__________________
The best way is a VW Golf S16 ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]() Quote:
ja... opschuren kan misschien ook wel maar als er echt een groef in zit zou ik dit niet als oplossing zien. Dan zou ik kijken voor een andere flens. |
#14
|
||||
|
||||
![]() je kunt de bak ook laten reviseren dit kan ik wel tegen een leuke prijs.
|