#1
|
||||
|
||||
Extra accu / Inverter T4
Omdat ik t wiel al was uitgevonden, wilde ik hier ff checken of dit misschien ook al eens gedaan is, en of er nog praktische tips / sites bestaan die ik zo 1-2-3 niet vind.
In een bus (t4) wil ik een inverter (converter what ever) bouwen, om wat apparatuur tijdens de reis van 230 te voorzien. Het volgende had ik in gedachte: - extra (gel) accu onder passagiers of bestuurdersstoel - inverter onder bestuurders dan wel passagiersstoel - Dikke + kabel van standaard accu naar gel-accu met daarin een zekering (70 amp) en een relais (70 amp). - Gel accu direct aan massa schroeven (onder de stoel) - inverter op Gel accu aansluiten. Het relais wil ik laten aansturen door de dynamo: Blauwe draad? Zodat de 2 accu's met elkaar verbonden zijn als de dynamo draait. Starten (en gloeien) van de motor gebeurt dus gewoon met de normale accu, alleen tijdens een werkende dynamo is er contact tussen beide systemen er word de boel opgeladen. Tijdens de reis: - Accu + Gel accu + inverter aan elkaar gekoppeld. Voor/Na de reis: Als de motor uit is, is er geen verbinding tussen gel-accu / inverter met de rest van het systeem. De inverter kan dan direct op 230v worden aangesloten, en zo als UPS werken. De inverter werkt tevens als accu-lader: de gel-accu wordt zo actief geladen bij gebruik aan de 230v paal. Mijn vragen: - hoe sluit ik die blauwe draad t beste aan? (waar tak ik m af?) - waar voer ik de dikke draden vanaf de accu naar de gel-accu door? - maak ik nog ergens denk fouten? - Kan ik de 2e accu eventueel in de motorruimte kwijt, zodat ik geen gel-accu hoeft te kopen, maar met een normale accu afkan? (en zo ja: Waar?) Het is GEEN camper, maar ik kan me voorstellen dat campers standaard wel over een 2e accu beschikken. Waar staat die dan? en hoe is deze aangesloten? BTW: inverter is reedsch aangeschaft: DC-AC 1500W 230v met ingebouwde acculader.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#2
|
||||
|
||||
Ochja: Waar koop ik een gel-accu? (nieuw, met BTW bon )
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#3
|
|||
|
|||
U is helderziend?
Gisteren zijn er net een stel in de sleutelloods mee aan de slag gegaan, aansluiten van 2e accu via scheidingsrelais in een T4 Eigenlijk is het heel simpel, en idd zoals je beschrijft. - Blauwe draad (D+) zit aan de dynamo. Niet te missen. - Bij dit gevaarte (hobby-bob ombouw naar camper) hebben ze de + kabel vlakbij de originele accu door het schutbord laten lopen. Zit origineel een gat lijkt het. - Denk niet dat een 2e accu onder de kap past, in de laadruimte is vast wel een plek te vinden. - denk aan voldoende afzekering van de kabels op de juiste plekken. Zie:hiero voor een aansluitschema.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#4
|
||||
|
||||
je hebt ook automatisch schakelende scheidingsrelais'
wij bouwen bij ons op de zaak van deze systemen zekeren daar bij alles af op 130A Ik weet niet wat je aan wilt gaan sluiten op je 230, maar hou er rekening mee dat je converter hiervoor geschikt moet zijn. Meer Watt's is flink meer Euri's!!
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
Converter heeft ook heel wat euri's gekost
De bedoeling is, om 3 a 4 monitoren te laten warm draaien in de bus onderweg. Monitoren? Ja, maar dan anders: http://www.thermo.com/com/cda/produ...0120715,00.html Daar zit bijvoorbeeld een verwarmde kamer in, die dan mooi warm is bij aankomst. scheelt weer 1,5 uur wachttijd. Automatisch schakelende scheidingsrelais kan ook, maar t is dan weer niet ZO permanent: gebruik komt neer op 5 a 10 keer per maand.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|