#1
|
||||
|
||||
Enorm roeten bij NZ-blok met 3F-nokjes
Helleu,
Ik heb dus een Golf II 1.3i met NZ-motor: Ik heb er een 3F-nokkenas uit een Polo ingelegd waardoor deze nu van 55 naar ongeveer 75pk is gegaan. Ik hoorde van meerdere kanten dat je dan de benzinedruk moet verhogen dus 1) ik heb de drukregelaar volgens instructies 2mm naar binnen gedraaid in de bankschroef. Gevolg: zwarte rook, benzinewalmen en -geur uit de uitlaat --> te rijk dus 2) andere drukregelaar gepakt: 1 halve slag in bankschroef naar binnen gedraaid Gevolg: nog steeds hetzelfde: te rijk lopen/zwarte roetwolken, soms hevig schokken tijdens rijden en vervolgens enorme zwarte pluim achter de auto. 3) een standaard NZ-benzinedrukregelaar er weer ingezet Gevolg: nog steeds roken, inhouden, te rijk lopen, etc.. Hoe kan dit toch? Bougiekabels zijn net een klein jaartje oud, verdelerkap + rotor ook zoiets. Bougies zitten er nog geen 5000 km in, ze waren wel zwart (logisch: liep te rijk) dus ik heb ze ff schoongemaakt. Ontstekingshuis is al een keer vervangen, alle vacuumslangetjes vervangen. Je zou denken dat een 3F-nokkenas vanwege de scherpere nokken meer inspuiting moet hebben, maar hij blijft te rijk lopen zelfs met de standaard benzinedrukregelaar van de NZ (of de verbranding is gewoon heel ruk) Het begint me zo langzamerhand een beetje te frustreren zo Thanks luitjes! hoi Boaz |
#2
|
||||
|
||||
daar heb je de Nz man voor nodig....serge!!!
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#3
|
|||
|
|||
Voor het wisselen liep ie goed?
Dan heb je vast iets anders over het hoofd gezien... Bougiekabels goed aangesloten? Onsteking op tijd? PS. 75pk is iets te optimistisch denk ik, 3F heeft ook nog hogere compressie en modernere inspuiting. Maar het zal zeker wat vermogen opleveren (als het goed loopt)
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#4
|
||||
|
||||
Ja kheb Serge al eens gemaild maar heb toen nix teruggehoord..
Enne 75 pk.. nouja het gaat de goede kant op Check Hij loopt op alle 4 de cilinders Ontsteking hebben we op tijd gezet n.a.v. het nokje in de poelie. Zou die voor een 3F-nok compleet anders zitten ten opzichte van de NZ? |
#5
|
|||
|
|||
Nee, als je tenminste de krukaspoelie bedoelt. Krukas-nokkenas timing is ook goed?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#6
|
|||
|
|||
Ik wil dit ook gaan doen met m'n daily. de ontsteking moet je afstellen op 5 graden met los getrokken vacuumslang als ik het goed heb.
heb je verder nog veranderingen gedaan aan het blok? waar heb je de nokkenas uit gehaald? Merk je er wat van? |
#7
|
||||
|
||||
Thanks voor de reacties. Ik heb van Serge begrepen dat ie 10 graden bdp moet staan, dus dat gaan we volgende week doen (eerder helaas geen tijd )
Verder is het al een stuk minder nu ik al bijna een hele tank met injectorcleaner rij.. Na het opnieuw op tijd stellen dus een update |
#8
|
||||
|
||||
Nou, kheb er een andere LMM erin gezet: het begon leuk, maar tis nog steeds ruk Roet en schokt nog steeds..
Kan het miss de lambdasensor zijn? dat die gewoon heel smerig is geworden door een 1000-en km's te rijden met teveel inspuiting? |
#9
|
|||
|
|||
Maar de ontsteking staat nu goed? en hoeveel graden staat ie nu? Lambda sonde zou wel kunnen. Ik heb er nog wel 1 liggen voor je. 15 euro mag je wel hebben. tel nr 06-52305844
|
#10
|
||||
|
||||
als ze bij een NZ de drukregellaar in draaien zetten ze toch ook een ander kristal in de computer of hoeft dat niet altijd?
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Bij veelste veel inspuiting komt er onverbrande benzine in je uitlaat, daar gaat je lambdasonde direct van kapot. -> vervangen dus
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard - Build to go, not to show - |
#12
|
||||
|
||||
@vwfreak: ik heb je gesmst, ik bel je morgen wel ff, zit middenin een verhuizing dus ben doodop
@mauser: het kristalletje is voor zover ik weet alleen voor het verleggen van het max. toerental, heeft niets met de inspuiting zelf te maken @morninglight, thanks man, dat wist ik niet. Ik neem hem over van vwfreak en hoop dan van het gezeik af te zijn.. Ik snap ook niet waarom niemand hier eerder op is gekomen zeg.. loop al 6 maanden allerlei monteurs af enzo.. |
#13
|
|||
|
|||
Stekker van de lambdasonde al eens losgetrokken?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#14
|
||||
|
||||
kristalletje verlegt je rev max en verkort dus ook de puls duur van je inspuiting !!!!!!!!!
__________________
kopbewerking ,pm |
#15
|
||||
|
||||
@Dennis: nee nog niet, zal ik ook ff proberen
toch maar even vaart zetten achter het erin solderen dan.. thanks Serge! |
#16
|
||||
|
||||
en al resultaat geboekt?
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#17
|
||||
|
||||
het ligt ff stil nu. boaz is druk bezig met het betrekken van zijn nieuwe woning en alles wat daar bij komt kijken..
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects. ||Corrado G60|| |
#18
|
||||
|
||||
Nadat Lexo het kristalletje er voor me had ingesoldeerd, was het nog steeds ruk
Lambdasensor doorgemeten en die was ook goed, maarrrr... het is eindelijk opgelost!!! De temperatuursensor die het motormanagement aanstuurt (ofzoiets) was naar de klote.. gaf 4,8ohm aan ipv 2,5ohm bij koude motor en 0,2 ohm bij een warme motor. Dat donkerblauwe geval met 2-aderige stekker rechts voorop de kop. Omdat de sensor aangaf dat het blok ong -30 graden was spoot ie zoveel benzine in... Pfff...eindelijk weer 1 op 12 rijden ipv 1 op 8 de laatste maanden Iedereen bedankt voor de hulp en tips!!! gr Boaz |
#19
|
|||
|
|||
maar nu brand mij de vraag nog...
heb je nu een beetje merkbaar resultaat behaald met die nokkenas? |
#20
|
||||
|
||||
zeker wel!
de standaard NZ doet boven de 4000 toeren vrij weinig. Met 3F-nok accelereert ie ook boven de 4000 veel beter. 0-100tijden werden met 3,5 seconde verbeterd en we gaan voor meeeeer |