#1
|
||||
|
||||
Vervangen van geperste brandstofleidingen Golf Mk2 & Golf Mk3
Iedereen met een Golf 2 of 3 is er denk wel bekend mee: De verroeste pershulzen en vergane brandstofslangen welke aan de plastic benzineleidingen zijn geperst. De brosse slangen vervangen is alleen mogelijk door de complete leiding nieuw te kopen (als die nieuw nog beschikbaar zijn, maar ook dan zijn deze 20 á 30 jaar oud.
Nou zijn deze leidingen best eenvoudig zelf te repareren zonder echt 'speciaal' gereedschap, daarvoor deze How-To. Wat heb je nodig: - Passende brandstofslang, in dit geval met een binnendiameter van Ø 8 [mm] en een buitendiameter van ca. Ø 14,5 [mm]. - Lage druk pershulzen welke om de gebruikte slang passen. Die van mij hebben een slangzijde binnendiameter van Ø14,5 [mm], een leidingzijde van Ø 9,3 en een lengte van 20 mm. - Persgereedschap, ik heb hiervoor een perstang van HBM (https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...mptang-4-70-mm2) waarvan ik de 70 mm² bekjes gebruik. - Dremel of ander slijpgereedschap waar een klein doorslijpschijfje op past. - WD40 Om te beginnen zal ik adviseren de complete leidingen van de auto te verwijderen. Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn om het met de leidingen aan de auto te doen, maar daar begin ik niet aan Eerste stap is het losslijpen van de oude pershuls. Doe dit heel voorzichtig, zodra het te warm wordt even stoppen anders smelt de leiding. Zorg dat je de kunststof leiding niet raakt, anders kun je de boel weggooien. Gewoon een paar keer inslijpen en kijken of je hem los kunt buigen. Als dit niet gaat nog iets verder inslijpen opnieuw proberen: Zodra de huls er ongeveer zo uit ziet zit je wel goed: Als deze er niet uit zichzelf afknapt, pak je twee combinatietangen en buig je 'm open. Daarna kun je hem van de leiding halen en weggooien; Nu kun je de oude slang eraf trekken en een nieuw stukje op maat snijden: Schuif nu eerst de pershuls over de kunststof leiding: En daarna het stukje nieuwe brandstoflang: Gebruik een beetje WD40 of dergelijk om alles er makkelijk op te laten glijden. Spuit dit ook op de binnenzijde van de pershuls en druk deze over de leiding. Zorg dat deze er helemaal overheen zit. Bij mijn type hulzen kun je dit zien door het gaatje aan het einde: Pak nu de perstang en monteer een passend persblokje. Voor mijn tang was dit het 70 mm² blokje. Zet de tang (indien mogelijk) vast in een bankschroef, dat werkt vele malen beter dan dat het allemaal los op tafel ligt: Pers nu de huls aan de slang. In mijn tang heb ik hem eerst 1 keer compleet dicht geperst, daarna weer geopend en de huls 1 vlak verder gedraaid en weer compleet dicht geperst. Zo krijg je een mooie strakke zeskant. Voor een andere perstang is dit natuurlijk anders. Hij moet gewoon goed vastzitten, niet te gek doen. Na het persen moet de leiding niet meer te draaien zijn. Zo simpel is het eigenlijk, het resultaat is een mooi nieuw stuk brandstofleiding met een mooie OEM look. Geen scala van slangenklemmen. |
#2
|
||||
|
||||
Had deze in je topic al gezien maar goede duidelijk uitleg. Zal dit ooit ook nog moeten doen. Thanks!
|
#3
|
||||
|
||||
Maakt ie ook echt die how-to, hulde
|
#4
|
||||
|
||||
Cool! Goed bezig!
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
Die krimptang is nu in de aanbieding voor € 29,99 bij HBM.
Normale prijs € 49,99 (zeggen ze)
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#6
|
||||
|
||||
nice! ziet er goed uit zo, en de kosten van een krimptang vallen zo te zien ook nog mee
daar heb je zeker geen volledig nieuwe leidingen of dash leidingen oid voor
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |