#1
|
|||
|
|||
Zeil/ coastting mode - motor uit tijdens rijden
Goedenavond,
Sinds enkele weken trots eigenaar van een 131 pk 1.5 TSI BlueMotion Golf 7.5 met DSG automaat. Dit specifieke model heeft de zogenoemde zeilfunctie. Bij subtiel gas los en warme motor geeft het display enkel nog een D zonder nummer en schakelt de motor uit om zo uit te rollen. Om weer te starten: * Gas geven. * Stevig remmen. * Stuur flipper links bedienen. Op provinciale wegen is hier prima mee te rijden, echter in de stad waar je nogal veel met het gaspedaal 'lift' kan dit best irritant worden als de motor continu stilvalt en herstart wordt. Indien de situatie het toelaat: abrupt gas los, of kort gas geven en dan lossen voorkomt de zeilfunctie. De auto blijft in versnelling en remt 'normaal' op de motor. Of de DSG in S - sport stand. Dan is de zeilfunctie niet actief. Echter prefereer ik de normale D over S vanwege het ontspannen en comfortabele schakelen. Gezien de S stand de zeilfunctie laat varen, wat zijn de mogelijkheden dit ook bij D helemaal eruit te halen? Mijn wagen biedt niet te optie via het infotainment systeem een bepaalde motor modus te kiezen wat ik zo hier en daar al gelezen heb. Zijn er forumleden welke deze zeilfunctie ook niet konden appreciëren en dit succesvol hebben (laten) uitzetten? Dank voor uw tijd en fijne avond. |
#2
|
||||
|
||||
TVS Engineering kan dit aan of uitzetten voor je.
https://tvsengineering.com/nl/performance/dsg-software/ Halverwege de pagina staat: “Modellen met af fabriek coasting functies kunnen voor vrijwel elke DSG worden in- of uitgeschakeld.”
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2 2018 Skoda Superb Combi 1.5 TSI Sportline |
#3
|
|||
|
|||
Dankjewel Rick, goed om te weten dat het vrij eenvoudig aan te passen is.
Fijne avond! |
#4
|
|||
|
|||
Sander ik heb dezelfde wagen .Duitse invoer .zeilfunktie 1500 Blu motion. Benzine
Was 1 j oud en heb hem inmiddels 2 j totaal dus 3 j oud. De zeilfunktie was wel een 6 mnd wennen. En inderdaad was vervelend telkens uit te vallen , vooral in de stad . Maar geef jezelf een half jaar de tijd . Het terug aanslaan door gas te geven is mijn inziens overbodig .Je hoeft enkel je gaspedaal aan te raken .Dus eigenlijk gemakkelijk. Maar zoals je zegt in de stad , ja ik ben het gewoon toch even de S stand en gewoon weer je gas aan te raken. Deze S stand is theorie . Als je rustig rijdt in de S stand draait hij niet meer toeren .En verbruikt hij zeker niet meer benzine . Dus , ik zou zeggen probeer het even en periode . Ik zal nooit een wagen laten tunen .Fabrieksistellingen zijn bestudeerd door tal van Ingenieurs en gevolgd doot testen enz.; Trouwens enkele maanden nog gelezen dat de zeilfunktie niet kan uitgeschakeld worden .Dit is eigen aan deze wagen . Men betald er trouwens minder rijbelasting voor .althans hier in Belgie . |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Redelijk na dato maar toch nog gezien Autosportief Dank voor uw reactie. Ik had inmiddels de complete start/stop uitgeschakeld op de Golf middels de voltage truuk met OBD2. (Hierbij wordt de drempelwaarde voor accu voltage verhoogd van 7.8v naar 12.1v om zo het systeem te misleiden dat de wagen niet gereed is om zichzelf te herstarten, hiermee wordt engine off coasting ook onmogelijk gemaakt, de motor zal altijd stationair blijven waar S/S zou activeren ) Toevallig dit weekend de boel weer even terug naar originele waarden gezet om het nog eens kans te geven met op zaterdag en zondag een identieke rit met dezelfde punten van (stationair) coasten, verkeerslichten, snelweg afritten etc. En dit was slechts een rit van 30 min over een kleine 20km steeds vanaf koude start. 18.4 km/L vs 20 km/L Het heeft dus zeker wel een potentieel en ik ben nu voor iedere route de beste aanpak aan het bepalen. Normale S/S uitzetten bij rotondes of dorp waarbij korte stops erbij horen, en zicht is op een snelle voortzetting van de rit: en enkel bij verkeerslichten aanzetten, meer gebruik maken van S of M wanneer er met het pedaal gespeeld wordt in drukker verkeer en de zeilfunctie vooruit 'plannen' in situaties waar een lange uitloop en uitgeschakelde motor tot aan het verkeerslicht voordeel opleveren. |
#6
|
|||
|
|||
In de normale D-modus wordt de zeilfunctie automatisch geactiveerd wanneer je subtiel het gas loslaat en de motor warm is. Het gebruik van de S-stand (sportmodus) is inderdaad een optie om de zeilfunctie te vermijden, maar je geeft aan dat je de voorkeur geeft aan de normale D-modus vanwege het ontspannen en comfortabele schakelen.
|