#1
|
|||
|
|||
LED lampje temperatuurmeter blijft branden
Hoi,
Betreft een Golf 2 1600 platte diesel (code JP). Sinds een goede maand gebeurde het al wel eens dat het rode led-lampje in de temperatuurmeter op het dashboard bleef pinken. Daarmee bedoel ik gewoon na een koudstart bij koude motor, bleef het lampje gewoon rood flashen alsof het u wil vertellen dat de koelvloeistoftemperatuur te hoog zou zijn. En dat gewoon terwijl de motor koud is en de naald van de temperatuurmeter gewoon helemaal links staat. Indien ik dan na een paar kilometer even de motor afzet en weer opstartte; ging het lampje ook uit en bleef het ook uit, zoals het hoort dus. Echter sinds een goede week blijft het lampje constant rood pinken. - zowel bij opzetten contact - bij koudstart (bv. 6u 's ochtends) - zelfs na 100km lange rit blijft het branden Als ik nu de motor stilzet en weer opstart is het probleem er nog steeds. Het lampje begint gewoon weer te pinken. En dat alles terwijl de naald van de temperatuurmeter bij warme motor (bedrijfstemperatuur) gewoon mooi in het midden staat. Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn ? Kapotte sensor ? of ergens een slecht contact ? |
#2
|
||||
|
||||
Het betreft in dit geval meestal de sensor in het expansievat. Ik zou de volgende zaken controleren;
- Koelvloeistofniveau - kabelbreuk stekker sensor expansievat - Sensor expansievat
__________________
|
#3
|
|||
|
|||
Word je kachel warm? Zo niet is sowieso je kvs niveau te laag.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic Golf 2 Syncro 1.8 GU Atlas grijs (terug origineel) Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed |
#4
|
|||
|
|||
Hallo,
Ja de auto wordt perfect warm. In het begin van dit jaar (slechts 4.000 km geleden dankzij Corona) was dat niet het geval. Door een probleem met de terugslagkleppen op de chauffageunit. Ik heb die er toen vantussen gegooid en een nieuwe kachelunit gestoken, inclusief de koelvloeistof G11. Het expansievat zelf is niet vervangen, enkel de blauwe dop die er op zit heb ik wel nieuw gestoken. Het peil van de koelvloeistof staat steeds mooi in het midden van het expansievat. Maar die sensor die op het expansievat staat meet die niet gewoon de hoogte van het koelvloeistofpeil? En dus niet de temperatuur. Die wordt toch gemeten op die sensor met dat koperen peilbuisje dat in het alu thermostaathuis geschroefd wordt. Daar wordt normaal toch de temperatuur gemeten. Ik vind het zo raar dat hij al begint te blinken bij een volledig koude motor en ook blijft blinken als deze op bedrijfstemperatuur is en de naald mooi in het midden staat. Vanochtend was het de dag van de uitzondering. Vanochtend heeft het rode lampje in de temperatuurmeter in het dashboard geen enkele kik gegeven. En heeft het de hele rit van 100km lang geen enkele keer gebrand. |
#5
|
||||
|
||||
De sensor op het expansievat geeft inderdaad peil. Staat het koelvloeistof niveau in het midden van het vat of midden tussen min en max?
__________________
|
#6
|
|||
|
|||
Het peil staat circa midden tussen de peilpunten Min en Max op het reservoir.
Ik zeg circa omdat het plastik reservoir vrij vuil (bruin onranje) en ondoorzichtig is geworden. 8 maand geleden heb ik de Kachel vervangen en hierbij is heel het systeem goed gespoeld geweest (met soda). Daarna is alles opnieuw gevuld met koelvloeistof G11. Maar het plastik reservoir is wel wat vuil gebleven. Misschien zit daar gewoon het probleem. Vuil op de sensor. |
#7
|
||||
|
||||
Dat kan inderdaad. Je had het na het spoelen ook kunnen vullen met G12+. Mag er gewoon in als je alles leeg en schoon hebt.
Een nieuw reservoir kost niet veel en je motorruimte knapt er gelijk enorm van op.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#8
|
||||
|
||||
Is het nog een ovaal vat, die sensor in het midden is los vervangbaar, komt vaker voor dat deze stuk gaat. 15606 van Febi is het nr
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#9
|
|||
|
|||
Draai de sensor eens uit het vat en haal even het rubber van de sensor af. Daar achter kan de sensor gescheurd zijn doe trillingen en dan heb je zo'n dingen voor. Ik heb dit probleem gehad met mijn golf 1 cabrio, de sensor zelf kost tussen de 3 en 7 euro dacht ik.
|