#1
|
|||
|
|||
E10 benzine?
wat tanken jullie met de MK1?
__________________
Daily: Seat Tarraco FR PHEV Hobby: Golf 1 1.5 automaat 1980 |
#2
|
||||
|
||||
Indien mogelijk 98 of hoger octaan
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
wat gebeurt er precies bij het doorrijden op e10...
volgens e10check.nl kan alles het hebben op de fsi motoren dacht ik na. (stukje off-topic rij zelf met een 1.3nz in een golf 2, ik denk dat ik de gok namelijk neem. prijsverschil per liter tikt nogal aan momenteel, 1.60 voor euro95 of 1.86 voor euro98. 26 cent per liter -> 50L tank -> €13.- per tankbeurt gemiddeld druk ik er snel 3 tanken doorheen in de week, dus snel €50,- per week scheelt het mij... daar kan ik denk ik wel eens per jaar nieuwe slangen en rubbers voor leggen gok ik |
#4
|
|||
|
|||
Het ligt er ook heel erg aan wat voor blok je heb en waar je de auto voor gebruikt. De E10 kan in meer auto's dan men denkt maar ik heb een opgevoerd blokje en rij puur hobbymatig dus 98 it is
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |
#5
|
||||
|
||||
Zorg dat je in elk geval geen oude enkelwandige brandstofslangen meer gebruikt.
Die drogen graag uit en kunnen spontaan scheuren. (ook met E5 gebeurt dat) Dit is sowieso al vanwege de leeftijd. Na 25+ jaar zijn slangen sowieso langzaam aan vervanging toe. Carburateurs zijn sowieso no-go voor E10, E5 is daar al slecht voor. Sproeiers gaan dicht zitten, vooral bij weinig gebruik (Ethanol droogt op met groene aanslag als residu). Dit met prestatieproblemen en slecht lopen/rijden tot gevolg. Schuimrubber vlotters smelten gewoon weg en eventuele rubber afdichtingen kunnen er ook niet tegen. Bij bepaalde vlotternaalden/naaldzittingen zit er ook een beetje rubber. Kan zorgen voor een lekkende carburateur. En dan hebben we het nog niet over de rubber voetpakkingen gehad. Die kunnen dus ook aangetast worden. (maar ook daar telt de tand des tijds ook mee) Qua injectie kan het zijn dat bijvoorbeeld injectoren en componenten als brandstofpomp en brandstofrail er niet tegen kunnen. Maar dat is lastig te bepalen zonder het uitvoerig te testen. Rubberen afdichtingen (o ringen) kunnen wel problemen vertonen, maar ook dat is weer een combinatie van de tand des tijds samen met de E10. Rond de injectoren kun je ze sowieso vervangen. Brandstoffilters raken door het residu ook sneller verstopt. Maar aangezien dat toch al een vergeten kindje is, is het ook vaak een aanrader om die te vervangen. Het tast in bepaalde mate blijkbaar ook aluminium, koper en messing aan. Ik weet niet in hoeverre dat zo is, omdat tegenwoordig complete motoren van aluminium worden gebouwd... Bij een stalen benzinetank kun je ook nog eens problemen krijgen doordat ethanol zich liever met water mengt dan met benzine. En water is iets wat je sowieso liever niet in je tank hebt. Maar in een stalen tank zorgt het voor roestvorming. Denk dat het voor het meerendeel van de injectie systemen geldt: Rubberen delen vernieuwen En kijken hoe lang de rest het uit houdt... Heb nergens uitgebreide tests gevonden. Wel iemand die ermee bezig was bij zijn polo 86c met injectie (monopoint) maar daar heb ik niet veel meer van vernomen de laatste tijd. Maar tank liever 98 bij onze zuider of oosterburen als het even kan (voor de limburgers bij de wester of oosterburen ) Daar ist goedkoper dan hier in accijnsland.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Thanks voor de tip, dat doe ik al jaren hier net over de grens in Aken. Anyway, wat mijn oud Gölfke 1 betreft gooi ik in het vervolg ook daar 98 erin.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#7
|
||||
|
||||
98 aan €1.41
Mij hoor je niet klagen😃 |
#8
|
||||
|
||||
Dat moet dan zeker in België zijn, want voor die prijs krijgt men 98 zelfs niet bij de möfkes
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Hier in ons dorp (België) is dat inderdaad ongeveer de prijs voor 98. 95 zit iets lager, pak tussen 1.30 en 1.37 per liter. Hangt erg van de regio af hier in België. Diesel is hier duurder dan benzine. |
#10
|
||||
|
||||
Dat klopt. Oost Limburg (B)
Gelukkig ook maar... met 1 op 8 met de 1.8T is al dorstig genoeg |
#11
|
||||
|
||||
https://www.oliehandel.nl/product/e...bhoCsxMQAvD_BwE
Is dit ook een optie, toevoeging voor de benzine.... Ik ken het namelijk niet. 1 busje op 5 tanken, das nogal te doen. 98 is echt niet te doen over het hele jaar |
#12
|
||||
|
||||
Je kunt E5 en E10 ook mixen lees ik op div. forums
(je verlaagd dan ook je Ethanol gehalte) |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
BP Ultimate
__________________
BMW E30 325i Golf 7 highline business R |
#14
|
||||
|
||||
v-power
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#15
|
|||
|
|||
Ik tank 98, en kost hier inderdaad rond de 1,42.
Zou is moeten uitrekenen hoeveel men golfje verbruikt, maar dorstig is die wel. Op 200km is de bak al bijna leeg
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily Bmw 335i coupe=>>sold Golf gti 1600 82' =>>sold Audi RS Q3 2021 Golf gti 1800 82´ |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Ik doe dat af en toe bij mijn daily driver ('99er A3 8L). Als de tank daarvan vrij leeg is, en ik ga nog niet meteen naar D om te tanken, dan gooi ik hier ff een paar liter E10 Super 95 in zijn tank. Wat het Golfje 1 betreft, daar ga ik vanaf nu het beste Superplus (98 octaangehalte) tanken, maar daar zit dus ook 5 % ethanol in.....Ethanolvrije benzine is zover ik weet niet meer verkrijgbaar. Edit. dus wel nog verkrijgbaar, maar voor hoe lang https://www.bp.com/nl_nl/netherland...ductie-e10.html
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 Last edited by Der Typ Siebzehn : 08-12-2019 at 11:59. |
#17
|
|||
|
|||
Quote:
Doe ik er ook altijd in |
#18
|
||||
|
||||
Gezien dit een sticky is haal ik het topic toch maar even uit het stof. Ik heb dit toevallig laatst uitgezocht voor mijn MK1 en kwam op deze handige website met een complete tabel welke brandstoffen wel ethanolvrij ("E0") zijn:
https://vanderworp.org/nl/transport...e_pomp_geleverd Doe er je voordeel mee zou ik zeggen Om de vraag nog even te beantwoorden, ik tank BP Ultimate met de Golf.
__________________
- '79 Golf 1 MX 1.4 8v (AEX) |