#1
|
|||
|
|||
Tik in regelapparaat/ECU en luchtfilterhuis ná verbreken contact
Goedenavond allemaal,
Sinds even heeft onze Jetta II een aparte kuur en we hopen dat iemand hier zijn licht er op kan laten schijnen! Zelf zijn we geen experts maar de Jetta biedt een mooie gelegenheid hier wat bekender mee te worden. Echter, dit probleem komen we zelf niet uit. Bij het verbreken van het contact begint er iets in het luchtfilterhuis te tikken. We merkten later op dat er ook een synchroon tikkend geluid uit het regelapparaat komt. Het luchtfilterhuis hebben we open gehad en daar heb ik het volgende filmpje van gemaakt: Ook hebben het circuit zo goed mogelijk nagelopen (niet gemeten bij gebrek aan meetapparatuur). De regelaar lijkt van binnen in orde, zo goed als nieuw. Ook alle roest van aarde aansluitingen verwijderd. Ook het losmaken van het contactblokje achter het slot en het ontkoppelen van de ontstekingsmodule veranderen niets. Ons vermoeden is dat het toch iets in de regelaar is maar voordat we een nieuwe aanschaffen, leggen we het probleem toch even hier aan jullie voor! Alle suggesties zijn welkom! Alvast heel erg bedankt en een fijn weekend! Vriendelijke groet, Fera & Cas Last edited by VeeDubber : 28-04-2020 at 07:05. |
#2
|
||||
|
||||
Wat ik zie is een klapperende choke klep. Dit is enerzijds normaal bij het afzetten van contact. Maar niet als het zich blijft herhalen.
Je hebt geen ECU. Dit is een carburateur met een automatische choke. Het ziet eruit als een 2E3 carburateur, toevallig een 1.6 motor? Wat ik zo zie is dat er iets mis gaat met de stationaire afslagklep, waardoor de automatische choke ook gelijk dichtslaat. Goed kans dat de regelmodule defect is. Maar het kan ook zijn dat er iets niet juist aangesloten zit of er zit ergens anders in het circuit een probleem. In principe hoort de regelaar deze handeling maar 1x te doen zodra je het contact uitzet. Dit om de motor af te laten slaan. Hierbij wordt er normaliter een massa gemaakt. Waardoor de choke terug in zijn 0 positie gaat en de stationaire afslagklep dicht slaat. Ergens blijft er stroom op staan waar het niet op hoort te staan als je hem van het contact afhaalt. Je hebt kans dat het met een andere stuurmodule ook gebeurt. Ookal heb je het hele circuit nagelopen: Meten is weten. En zorg dat je een aansluitschema erbij hebt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! Last edited by VeeDubber : 28-04-2020 at 07:05. |