#1
|
||||
|
||||
Golf 1 GTI DX: welke koppelingsset?
Hoi allemaal,
De Golf staat in de garage te wachten op 1 maart. Ik ga de niet originele bak AUG vervangen door de originele 7G bak met de originele schakelaar die bovenop de bak zit en de achteruitrijlichten en de verbruiksindicatie aanstuurt. Ik heb een gebruikte 7G bak gevonden die prima lijkt en die ga ik inbouwen, En ik moet sowieso de koppeling die heel erg hoog aangrijpt, vervangen. Ik heb een koppeling ooit al eens bij een Golf vervangen en denk dat ik dat wel kan (heb een brug en een motortakel in mijn garage). Misschien kan ik nog wat advies gebruiken: dus TIPS zijn WELKOM. Nu mijn vraag: Wat zal ik allemaal vervangen, het liefst bestel ik de onderdelen voordat ik alles los maak, zodat ik alles in huis heb: 1. drukgroep 2. koppelingsplaat 3. druklager en?????? Suggesties waar ik dat allemaal het beste kan kopen en van welk merk? Op de Duitse eBay is er erg veel prijsverschil. Oh ja, het betreft een Golf 1 Pirelli 112 PK motor DX van juni 1983.
__________________
Golf GTI 1983 W65 Pirelli Lhasa Grün Metallic Last edited by slk-A3 : 22-12-2019 at 21:19. |
#2
|
||||
|
||||
Super simpel bij een Golf 1, het langst ben je bezig met de bak eraf halen.
Complete Sachs (aangeraden) koppelingsset: https://www.ebay.de/itm/Sachs-Kuppl...zEAAOSwXPNZ-xD- Tip; koop direct ook een nieuwe koppelingskabel. Dit maakt een wereld van verschil! Succes
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#3
|
||||
|
||||
Druklager zit bij zo’n versnellingsbak helemaal achterin en de drukplaat wordt dmv een lange pen bediend. Je kan m vervangen, maar dan ook direct het groene deksel vervangen want die is vaak niet meer lekvrij als je m terug plaatst. Lager loopt continue in de olie en is niet heel vaak stuk. Je kan m later ook vervangen zonder de bak erachter weg te halen mocht hij kapot gaan.
Voor de rest kijken of alle keerringen droog zijn en anders deze ook vervangen. Met de 112pk motor voldoet een standaard koppeling van het merk als valeo, luk, of Sachs prima. |
#4
|
||||
|
||||
Schakelaar voor schakel en verbruiksmeter-Achteruitrijlampen kan je ook nog vervangen.
vw nummer : 171 919 823 origineel voor G7 bak. die zijn er niet meer,heb nog een nieuwe wel liggen en is te koop.
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#5
|
||||
|
||||
Dank voor jullie antwoorden, daar kan ik iets mee!
Quote:
Dank, maar ik heb én de schakelaar nog nieuw kunnen kopen én de originele kabelboom met de juiste stekkers kunnen scoren, zie de foto's in mijn link.
__________________
Golf GTI 1983 W65 Pirelli Lhasa Grün Metallic |
#6
|
||||
|
||||
Dat is niet de originele schakelaar van 1983 van G7 bak.
maar van golf 2 met 191 nummer.
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#7
|
||||
|
||||
golf 2 stekker
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#8
|
||||
|
||||
Vergeet het bronzen busje met bijbehorende keerring erachter niet te vervangen in je bak waar de “ontkoppel pin” doorheen loopt, als die gaat lekken is je koppelingsplaat naar de vaantjes.
__________________
BMW E30 325i Golf 7 highline business R Last edited by Mk1driver : 23-12-2019 at 23:02. |
#9
|
|||
|
|||
en de boutjes van drukgroep en vliegwiel m7 zijn officeel rekboutjes, ik heb ze in de autosport 1x gebroken gehad met een drenth 020 dogbox en dat gaf een mooie puinhoop zoals bakhuis kapot. Kosten niet veel en ben je zeker
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross Hustler GT Buggy project `73 Scirocco GT2 project `91 VW vrije-standaard cross project Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km Golf GTI `81 Sold! |
#10
|
|||
|
|||
Sachs
Zoals eerder aangegeven,
Doe jezelf een plezier met deze set: https://www.ebay.de/itm/Sachs-Kuppl...zEAAOSwXPNZ-xD- Kan niet missen! een kind kan de was doen |
#11
|
||||
|
||||
persoonlijk..
maar waarschijnlijk krijg ik nu heel het forum op mijn nek.. zou ik niet zo maar klakkeloos een gebruikte bak monteren waarmee je waarschijnlijk niet gereden hebt.. deze bakken specifiek voor achter de 8v met verbruiksmeter zijn 2/3 jaar gemaakt.. dik 35 jaar oud kwaaltje bij deze 5 bakken..(en dit heb ik bij 8 uit 10 GTI's gehad ,bijna geen uitzondering) zijn de synchromesh ringen van de 2e en als je geluk hebt 3e versnelling.. die kunnen bij 100.000 km gewoon helemaal versleten zijn..toch zeker als men er 'sportief' mee omgegaan heeft (lees, met 6500 toeren de bak in 2 rammen) dit begint in grondslag bij koude olie en kraken met overschakelen..wat met andere olie te verdoezelen valt..maar uiteindelijk is het spul gewoon op ook de typische 020 kwaal ,waar je rekening mee moet houden zijn de klinknagels van het differentieel prachtige VW constructie ..zeker wanneer het spul uiteenklapt.. dit hoeft niet eens bij WOT te zijn..ik heb het gewoon gehad met rustig optrekken.. ik schakel naar 2 ,hoor een metaalachtige klap en geratel en zag een oliespoor in de binnenspiegel..alles vast en overal stukken bak.. de bak is dan ook niet meer te repareren..kan zo in de ijzerbak.. er bestaan setjes om het diff te (laten) bouten ,dit scheelt een hoop ellende.. ook nooit de bak overvullen met olie..het teveel aan olie verknalt je nieuwe koppeling binnen 500 km en als je bij zo'n GTI de bak eraf wil halen zou ik adviseren om gewoon de motor eruit te pakken.. aangezien je toch een 2 kolloms hebt..fijn langs onder eruit laten zakken..zoveel meerwerk is dat niet.. en als je toevallig 1 van de torxen op de bakkant van de homokineten verrot draait ben je officieel de Sjaak..die krengen kunnen vast zitten en zijn zo kapot.. ieder zijn manier..maar na 20/30 keer deze flauwekul gedaan te hebben weet ik wel wat ik zou doen.. ik hoop dat je hier iets aan hebt.. |
#12
|
||||
|
||||
Haha nog iemand met ervaring
Ik zou hem ook laten reviseren uit voorzorg. Al is het maar voor de differentieel klinknagels. De bouten van de assen zijn M8 veeltand. Inderdaad altijd even met een hamer aantikken zodat hij er goed in zit.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#13
|
||||
|
||||
ervaring..
tsja.je kunt zoiets 100x uitleggen aan iemand..je komt er pas achter wanneer je er aan begint heb ze er ook wel eens uitgepeld met de motor er nog gewoon in .de auto op oprijbruggetjes..en dan zelf op m'n rug op de koude beton.. dan had je bijna alle bouten los uit de bakschalen ,dan draaide je er eentje of 2 rot.. kon je er met de beitel of sockettang op.. dan uiteindelijk de bak op je borst laten vallen ,en dan samen met dat ding onder de auto vandaan tijgeren.. wat ook nog eventueel mee te nemen is .is een revisiesetje voor de schakelstangen.. vroeger verkocht de dealer die gewoon..dan schakelde hij weer een stuk beter achteraf weet alleen niet ofdat dat nog bestaat.. |
#14
|
||||
|
||||
Ik ken het! Maar dan valt een Golf 1 nog erg mee ten opzichte van een 2... daar moet je de bak met het differentieel langs de achterste motorsteun zien te draaien om hem erachter weg te krijgen. Met een 02A van een G60 is dat nog erger...
Ik moet ook al ruim 20 jaar alles met de rug op het beton doen
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#15
|
||||
|
||||
Golf2 idd nog wat lastiger, golf1 makkelijk maar heb t al heel vaak gedaan, en laat de motor gewoon zitten. Assen los, motor ophangen, steunen en starter en schakelmechanisme los en dan hengel je m er zo achterweg.
Wat ik doe is de flens van de lange as van de bak afhalen, dat scheelt ook een hoop gedraai en gedoe om m langs het blok te krijgen, vooral met 100mm flenzen. Maakt t een stuk makkelijker vind ik. |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Hahah , zo herkenbaar. Dat wil je echt niet meer. Beter zoals je al zei de motor en bak er compleet even uit halen. Kun je ook direct andere kleine dingen aanpakken mocht je ze tegenkomen. Ook is de kans op beschadiging vele malen kleiner dan met het gewurm onder de auto.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#17
|
||||
|
||||
nja inderdaad..
wat ik ook altijd deed was de moeren en draadeinden van het inlaat en uitlaatspruitstuk gangbaar maken met copaslip.. als de motor toch op een pallet ligt (o.i.d) gelijk nieuwe pakkingen ertussen.. dat spul is gewoon met geen mogelijkheid te bereiken als alles in de auto hangt..en 9/10 keer draai je de draadeinden mee uit de kop..dan is het feest helemaal compleet..lig je op je rug te klooien met 2 verlengstukken ,3 kniegewrichten terwijl er allerlei troep in je ogen valt..plus de looplamp om bij te lichten.. als je interesse hebt in een Group A of N systeem,dan gelijk de spaghetti monteren als het blok naast de auto ligt..niet denken 'dat komt nog wel'.. je gaat jezelf 10x voor je kop slaan later.. ik lees wel eens 'afgelopen zaterdag het spuitstuk gemonteerd'.. dan heb je of een hele goede engelbewaarder gehad ,of enorme skills..ik kreeg het niet voor elkaar in 1 dag..als er links en rechts wat afbrak of niet los wou samen met de koppeling wisselen zijn dit gewoon de akeligste klussen bij een GTI.. die wil je echt geen 5x per jaar hebben.. |
#18
|
|||
|
|||
precies als het netjes moet beter de motor er even uit, wel grappig op de cross voorheen deden we een complete bakwissel met scirocco of golf 1 in 15 minuten...spul was dan ook al vaker losgeweest dus alles voorzien van nette en nieuwe bouten etc..
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross Hustler GT Buggy project `73 Scirocco GT2 project `91 VW vrije-standaard cross project Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km Golf GTI `81 Sold! |
#19
|
||||
|
||||
De bak is eruit
Dank voor jullie antwoorden allemaal en de beste wensen voor 2020!
Ik heb er toch voor gekozen alleen de bak er onder uit te halen. Ik heb in mijn garage een brug en een motortakel en met een krik en wat hout was het goed te doen. De motor kan ik er altijd nog wel een keer uithalen. Ik heb de Golf immers om te sleutelen Inderdaad is het met de 100 flenzen wat ingewikkelder om die langs het aluminium schild te krijgen, dus de flens laat ik aan de lange zijde nog niet monteren en zet ik er pas op als de bak weer tegen de motor aan zit. Ik moet nog even een tooltje maken om die flens t.z.t. te monteren. Ik laat de 7G bak toch reviseren bij een revisiebedrijf in Duitsland. Ze gaan de hele bak uit elkaar halen en ook de synchromeshringen die versleten mochten zijn, worden dan vernieuwd, eventueel een tandwiel als daar iets mee mocht zijn. De 100 mm flenzen van van de AUG laat ik overzetten op de 7G. Ik heb verder een Sachs koppelingssetje gekocht op de Duitse eBay en zet alles weer in elkaar als ik de bakken weer opgehaald heb. Ik heb dan een AUG bak over, ik weet niet of die gewild zijn...
__________________
Golf GTI 1983 W65 Pirelli Lhasa Grün Metallic |