#1
|
|||
|
|||
Rem-upgrade voor circuitgebruik
Mijn maat heeft een Golf 6 ED 35 stage 2 getuned met zo'n 350 pk.
Nu heeft hij hier een aantal trackdays mee gedaan, en komt hij tot de conclusie dat de standaard remmen zwaar onder de maat zijn. Het probleem waar we nu tegen aan lopen is dat we door de bomen het bos niet meer zien, aangezien de meeste big brake kit topics gaan over de looks etc. Vraag is nu, wat is nu een goede upgrade voor zijn auto. Het is in de eerste plaats een straatauto, dus een paar piepende remblokken die eerst moeten worden opgewarmd zijn geen optie. Daar tegenover moet het rempedaal gevoel natuurlijk wel goed blijven, dus 6 of 8 zuiger klauwen is eigenlijk ook geen optie tenzij je ook de remcilinder vervangt. Tevens vraag ik mij hierbij af wat dit doet met de rembalans. Wie kan hier wat nuttigs over zeggen? Dus kort gezegd, welke remmen houden het vol op het circuit (leveren meer remkracht, en geven meer vertrouwen), en zijn in het dagelijkse gebruik ook goed bruikbaar. Budget is rond de 1000 Euro denk ik, maximaal 1500? |
#2
|
||||
|
||||
Remcilinder vervangen heb ik inmiddels ook gedaan maar nog niet ermee gereden. Ik ben naar 25,4mm gegaan omdat ik zelfs met r32 remmen rondom het pedaal al te sponzig vond (Touran, maar is in basis identiek).
De bekende z18 sets icm 350mm schijven lijken me een goede betaalbare upgrade.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#3
|
||||
|
||||
Eerst eens proberen met een setje ferodo DS2500/DS3000, frisse schijven, Goodridge remslangen en nieuwe remvloeistof met hoger kookpunt? Ben je voor een paar honderd euro klaar.
Weet niet of hij weet hoe je moet remmen, maar op het circuit moet je kort en hard remmen...en dan weer los, om fading tegen te gaan
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#4
|
||||
|
||||
DS2500 zijn top blokken, die heb ik ook altijd.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
De remcilinder van een R32 is dus al groter dan die van een GTI/ED35? De Z18 en TTS sets zijn al besproken inderdaad, alleen vraag ik mij af of dit met standaard remcilinder kan, of dat die ook vergroot moet worden. Quote:
Hij remt laat en hard. Zijn de Ferodo DS2500/DS3000 blokken wel geschikt voor op straat? Ik lees dat ze nogal piepen wanneer koud? Ik heb er zelf geen ervaring mee. Het punt is, wat je hierboven beschrijft, heb ik wel zo ongeveer met mijn Clio gedaan, alleen die weegt nu 150 kg minder dan standaard. Zijn Golf weegt nog steeds iets van 1300 kg, maar wel een stuk meer vermogen, dus zijn een paar goede blokken etc wel afdoende? |
#6
|
||||
|
||||
De remcilinders zijn allemaal hetzelfde. De enige die groter is en direct past is die van een TTRS. Die is 25,4mm. Deze plaats ik nu.
Mijn vrouw heeft een tijdje een Kia Picanto gehad die al in de remmen dook als je het pedaal aanraakte. Dat remt veel fijner als dat je hem eerst een kwart in moet trappen voor er iets gebeurt. Ik hoop dat deze upgrade dat mij ook brengt.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#7
|
|||
|
|||
Oh zo, duidelijk.
|
#8
|
|||
|
|||
TTRS remklauwen met een goede set 2-delige schijven, Pagid 412 blokken(DS2500 voor op straat), stalen remleidingen en goede kwaliteit olie moet genoeg zijn... airducts naar de remmen toe maken werkt ook heel goed
|
#9
|
||||
|
||||
Eigenlijk zijn alle remsets zoals de TTs, TTrs, R20 en R32 waardeloos op het circuit. Ook met andere remblokken en/of andere hoofdremcilinders. BB sets van Brembo, Stoptech, AP e.d. zijn eigenlijk de enige die het goed volhouden. Helaas kom je die niet vaak tegen onder de €1500,=.
Jos.
__________________
http://www.jbautoservice.nl/index.php?id=1&catid=1 |
#10
|
|||
|
|||
Hoezo is dat Jos? Eigenlijk zeggen al die sets mij helemaal niets, maar ik zou toch zeggen dat een grotere schijfdiameter en meer zuigeroppervlak altijd een vooruitgang is?
|
#11
|
||||
|
||||
Het verschil zal wel zitten in de remwerking bij hogere temperatuur en de snelheid van afkoelen. Want dat zijn de dingen die je de das omdoen op het circuit bij normale remmen.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#12
|
|||
|
|||
Wat bedoel je daar precies mee? Ik kan me voorstellen dat de remolie zijn werk moet blijven doen, en dat de blokken en schijven hun frictie moeten blijven behouden. Maar dat is met de juiste olie, blokken en schijven altijd op te lossen lijkt mij? Dus onafhankelijk van de soort klauwen etc?
|
#13
|
||||
|
||||
Zeker! Ik denk ook dat het grote verschil in materiaal te winnen is en niet zozeer in de constructie. Afgezien van hierboven genoemde luchtgeleiding.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#14
|
|||
|
|||
Precies, dus jij zegt eigenlijk dat een echte upgrade niet nodig is, maar gewoon schijven blokken en olie, wat René ook zegt. Remkoeling heb ik ook al genoemd, maar het zou dan wel subtiel moeten zijn, het moet wel een straatauto blijven, en geen trackday auto worden.
|
#15
|
||||
|
||||
En anders weet ik nog een nieuw opgemaakte 8-pot brembo remklauwen set met 2 delige schijven. 365x34 volgens mij
|
#16
|
|||
|
|||
Dat klinkt duur, en sowieso een andere remcilinder dan lijkt mij?
|
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Een upgrade maakt weldegelijk veel verschil in remkracht. Zo was het verschil in mijn geval enorm om van de standaard Golf 5 GTI remmen (312mm) naar de R20/R32 remmen (345mm) te gaan. Maar op het circuit is de uithouding van je remmen veel belangrijker. Dit kun je verbeteren door betere blokken, remvloeistof met een hoger kookpunt, betere luchtgeleiding, etc...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Oké, dat is mooi om te horen. De upgrade naar R32 is dus wel de moeite. Mijn maat dacht van niet. Wellicht is dit een mooie basis om de remmen iets meer circuitwaardig te maken. |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is het ook. Denk aan €2500-€3000 |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Post nummer 1, budget 1000 Euro, met eventueel rek naar 1500. |