![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hee gasten en gastinnen, ik vraag me af of het mogelijk is om LPG in een type 3 te krijgen.
Ik denk in een variant geen probleem, maar in een fastback of een notchback? HULP GEVRAAGD!!!!! thanx |
#2
|
||||
|
||||
![]() Volgens mij had mycha dat ooit gedaan, vraag het hem eens.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Quote:
In een Variant is het juist het lastigste, want daar moet je nog onder de laadvloer blijven om praktische redenen, maar in een ponton of fastback wordt die kleine achterste kofferruimte wel eens vaker 'opgeofferd' voor dubbele carbs bv. Ik heb het al vaker verteld, maar ik rij er dagelijks probleemloos 1:10 a 11 mee in een type 3 Variant. Op keversite heb ik de ins en outs al vaker beschreven. Zoek daar ff met steekwoord LPG... Groeten, Walter |
#4
|
||||
|
||||
![]() ik had mijn (oude) notch uit 1971 op gas, 1500 enkele carb., tank lag voorin ca. 60Liter tank en liep 1:12. tankdop zat achter het nummerbord (klapbaar gemaakt) dus van buiten zag je niks. De boxer in tilburg doet samen met van Orsouw in Eindhoven speciale gasinbouw voor luchtgekoelde.............groet
__________________
1970 T2a Westy 1968 TypeIII Fasty |
#5
|
||||
|
||||
![]() kosten volgens mij rond de 1200 euro of zit ik dan echt mis?
kameraad van me heeft pas een lpg instalaatie aanlaten leggen in zijn busje..hij is er nu al vier weken achter elkaar mee op vakantie....oh ja inderdaad ook door de boxer met Orsouw. jeroen |
#6
|
||||
|
||||
![]() hoe zit het met kenteken dan?
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Maar waar laat je de LPG tank.
kan die voorin? of kan ie ook ergens achterin. En op wat voor motor rijd ie dan het lekkerst |
#8
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Waar jij wilt... Ik heb hem voorin, wat ik pretig vind voor behoud van laadvloer achterin en voor de betere gewichtsverdeling ![]() LPG rijdt net zo lekker als op benzine. Maakt dan niet uit op welke motor het zit. Alleen geeft lpg op de oude manier (losse verdamper) wat minder vermogen (ca. 5-10% wordt meestal genoemd). Groeten, Walter |
#9
|
||||
|
||||
![]() Kom je niet in de problemen met je kleppen/klepzittingen dan?
Het gebrek aan smering op je kleppen, in combinatie met de hogere temperatuur lijkt me problemen te geven.... Of zie ik teveel leeuwen en beren op mijn weg? €1200,- dat bedrag rij je er zo uit met de huidige benzineprijzen ![]() Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
ik weetw wel dat je harde klep zittingen moet hebben, maar het duurt schijnbaar wel een tijd voor ie gaat pluimen met normale klep zittingen. heb het by the way na gevraagd kost 1700 € om in te bouwen |
#11
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Nee, geen beren zie je, maar je hebt alleen maar eens wat van anderen gehoord zonder het fijne ervan te weten en zo blijven de (onzin) praatjes in de wereld helaas. Gelukkig (...) voor de lpg branche is de benzineprijs nu zo idioot hoog dat veel mensen nu pas serieus gaan onderzoeken of die praatjes over lpg nu echt waar zijn of echt praatjes blijken te zijn. Ik zie er wel de ironie van in ![]() Type maar eens 'LPG' in onder de zoekknop op de keversite. Ik heb het verhaal nu wel vaak genoeg verteld vind ik zelf ![]() Groetjes, Walter |
#12
|
||||
|
||||
![]() Uit het toontje proef ik dat de vraag niet had mogen stellen, of ben je altijd zo bot?
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |
#13
|
|||
|
|||
![]() Haha, ja, soms kan ik best bot zijn
![]() Helaas kan ik het ook niet verkroppen om onzin over iets waar ik zelf erg enthousiast over ben gewoon te laten staan, zodat iemand anders het weer leest en weer denkt dat dat de nieuwe waarheid is. Niet dat het wat uitmaakt overigens ![]() De opmerking 'hogere temperaturen' en 'het gebrek aan smering op je kleppen' zag ik als neergezet feit, waarna dan een vraag komt uit je zelf opgemaakte 'feit'. Dat zag/zie ik als vooroordeel over lpg; Praktisch gezien bevat de huidige benzine net zoveel smering als lpg. Geen dus. Daarom rijdt elke auto die loodvrije benzine aankan ook prima op lpg. Daarbij bevat euro 95 en 98 ook nog eens meer troep dan het veel zuiverder lpg. Zet maar eens een bakje benzine een paar dagen weg en verbaas je over de drap die achterblijft... Of maak eens een motor open die altijd op lpg heeft gereden of een oude vw motor die altijd op benzine reedt en kijk naar de kleppen...en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vandaar: doe ff je huiswerk (search knop) dan hoef ik geen kantjes vol te schrijven ![]() Groeten, Walter |
#14
|
||||
|
||||
![]() Okee Walter, excuses aanvaard
![]() Waar ik op doelde is dus het feit van jaren geleden dat met name Fordjes en Opels rondreden met "ingeslagen kleppen" nadat ze een aantal jaren op gas hadden gereden. Voor deze gebruiksvoorwerpen niet erg, maar voor een oudere VW voelt dat anders ![]() Tevens reed mijn vader vroeger op gas (al in 1973/74) in het eerste type Passat, met meerdere malen per jaar, verbrande kleppen. Dit kan ook aan de vertegenwoordigers rijstijl gelegen hebben ![]() Vandaar dat ik wat voorzichtig was. Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |
#15
|
|||
|
|||
![]() Ja, ik kan ook niet verklaren waarom het 20- 30 jaar geleden soms mis ging, maar de techniek schrijdt voort lijkt me...
Helaas hebben veel mensen die oude verhalen nog steeds bij zich; je ziet het: ze gaan zelfs mee met de overlevering van vader op zoon :frown: Ik kan en wil echter alleen maar uit eigen ervaring spreken als ik iets deel en anders zet ik het er meestal wel bij dat het geen eigen ervaring is. Zo rij ik nu alweer bijna 2 jaar dagelijks op LPG op een gebruikte standaard motor die nog nooit opengehaald is voor kleppen, lagers of wat dan ook. Denk dat het blok zelf al ruim 150.000km gereden had voordat ik het inbouwde; nu heb ik er al weer ruim 50.000km op lpg bijgereden. Compressie is nog steeds rond de 11 a 12 op alle cylinders... Ik heb er na 30 jaar van zijn bestaan op minerale olie meteen volsynthetische olie ingegooid, die ik soms weer wel eens mix met minerale olie als de syntheet op is. De enige lekkage die ik heb, is de slangaansluiting van de olievoorverwarming (kon ook al niet volgens de LPG expert met 25 jaar inbouwervaring) die ik zelf heb aangesloten... ![]() Allemaal zaken die volgens velen 'niet kunnen' wat dat 'hadden ze zelf gehoord of ergens gelezen (al dan niet op het internet)'... |
#16
|
||||
|
||||
![]() dat gebeurt nog steeds, kleppen die inbranden en meer van die zever.
mijn mening: blijf gewoon op naft rijden. het zal je een hoop ellende besparen. de verbrandingstemp. van gas is veel hoger dan van benzine en daar is de motor eigenlijk ni op voorzien. maar je moet het natuurlijk zelf beslissen. succes ermee
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#17
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dat bedoel ik dus {zucht}... Je moest eens weten hoeveel motorschades er optreden bij motoren die 'gewoon' op benzine rijden...en kleppentreinschades zijn de eerste van de berg...toch reden die allemaal op benzine toen dat gebeurde... Nooit over nagedacht hoe klepschades bij lpg motoren onstaan? Een groot deel daarvan is namelijk heeel makkelijk te verklaren: wie gaan er ombouwen op LPG: juist degenen die 'goedkoop' willen rijden; wat doen die om het allergoedkoopst re rijden: die kopen eerst een oud barrel en die wordt vervolgens op LPG omgebouwd (ook zo goedkoop mogelijk); dus op een al versleten motor die toe is aan revisie (en een koprevisie is altijd het eerst noodzakelijk), gaat ineens heel veel km's gemakt worden op LPG en als dan de motor (kleppen, kop) het begeeft, heeft de lpg het gedaan... ![]() En zo komen de praatjes in de wereld.... Overigens heb ik met een (akelig nauwkeurige) cylinderkoptemperatuurmeter en olietemperatuurmeter aangesloten bij constante snelheid op een recht stuk weg, géén verschil in temperaturen kunnen constateren. Sterker nog, de koptemperatuur was zelfs ietsjepietsje lager bij rijden op LPG. Het mooie is dat je een superbetrouwbare vergelijking kunt maken omdat ik onderweg gewoon kan omschakelen van benzine naar gas en omgekeerd. Vanwege de olievoorverwarming die ik heb rij ik trouwens zelfs met constant 5-8 graden C. lagere olietemperatuur op gas (maar dat ligt natuurlijk niet aan het gas op zich). Hey Golf, heb je zelf ervaring met lpg op een luchtgekoelde en kun JIJ ook vergelijkbare meetresultaten laten zien over LPG gebruik in luchtgekoelde auto's? Ik heb nog nooit van iemand enig bewijs gezien dat een luchtgekoelde motor qua ontwerp of wat dan ook niet goed op lpg zou kunnen rijden. Ook op het hele internet heb ik nog nooit zoiets daarover kunnen vinden. Ik daag dan ook een ieder uit om mij dat bewijs te tonen! Sterker nog, zelf denk ik dat een luchtgekoelde motor veel beter temperatuurverschillen aankan, juist omdat de ontwerpers wisten dat de luchtkoeling niet super gelijkmatig werkt in vergelijk met een watergekoelde motor. Dat zou ook een reden kunenn zijn dat veel zwaar getunde kevermotoren nog steeds met de standaard keverkoeling toekunnen! Kortom, I dare you all ![]() Last edited by Beetspeed : 09-09-2005 at 07:35. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Damn WAlter, jij moet verkoper bij een LPG station gaan worden !!
Zat toch al te denken om LPG in de variant (en in de pano) te gaan bouwen, maar dit soort berichten gaat me natuurlijk wel over de streep trekken ![]() Wat het verhaal hierboven betreft (LPG op een oud barrel) ben ik het volkomen met je eens !! Maak het nu zelf mee bij mijn zwager met z'n Pontiac Bonville .. ook schade omdat zo'n versleten blok de veel betere vulling en verbranding van LPG niet aan kan, met als gevolg een komplete kop- en motorrevisie. Mijn vader heeft ooit z'n Citroën BX 16 TRS die hij in 1983 nieuw kocht gelijk op LPG laten rijden, en nooit enig probleem gehad !! Auto heeft -totdat hij de deur uitging in 1993 met 360.000 km op de teller- nooit meer dan 1 liter Mobil1 op de 18.000 km verbruikt ![]() Hoe ik dat zo goed weet ?? Ik heb de auto zelf anderhalf jaar in bezit gehad, en ik was verantwoordelijk voor die laatste 60.000 km ![]() btw, iemand bekend met het feit dat een jaar of 8 geleden 2 Clio's op Zandvoorts raceten met G3 installatie ?? De auto's werden echter na een race of 5 geweerd, omdat ze het hele veld zoek reden, ondanks het toegenomen wagengewicht ![]() Last edited by krukab : 09-09-2005 at 08:27. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Hehe
![]() Thank you! Had ik al verteld dat LPG een octaangetal van ongeveer 106 heeft ![]() ![]() Voor tuningliefhebbers klinkt zoiets als muziek in de oren. Ik denk dat die Clio gasten van bovenstaand gegeven ook fors gebruik gemaakt hebben ![]() Kortom, denk in possibility's ipv in mogelijke moeilijkheden. Daarbij vind ik elke truck om de staatskas minder te hoeven spekken, een zeer welkome :biggrin: |
#20
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Toen ik dit weekend op de typ3llicious meeting in Goirle de LPG vraag stelde aan de mannen van de Boxer gaven zij ook dit antwoord, grappig. De verminderde kans op te hoge temperaturen schreven zij toe aan het feit dat de gasverdamper nu tevens de olie koelt, interessant. @beetspeed: ik heb je topic op keversite nog niet gelezen, maar dat komt nog ![]() Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |