#1
|
||||
|
||||
Ploffend geluid uit inlaat T5
Betreft een 2006 Caravelle met BNZ motor (2.5L 5 cilinder).
Sinds gisterenavond komt er een ploffend geluid uit de inlaat. Zie video! Als je de inlaatbuis van het luchtfilterhuis haalt hoor je het nog beter. Dan heb ik de buis naar de intercooler losgemaakt, ook daar hoor je het dus aan de turbo zal het niet liggen denk ik. Dan EGR buis losgemaakt en een plaatje tussen gestoken, het geluid blijft dus ligt ook niet aan de EGR klep. Is dit de gevreesde nokkenas/klepstoter kwaal? En zo ja, valt dit mee om zelf te repareren? Heb wel wat sleutelervaring. |
#2
|
||||
|
||||
Klinkt inderdaad als een doorgesleten klepstoter/nokkenas....
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Golf Rallye Dailys: Phaeton W12 & T5GP California |
#3
|
||||
|
||||
Nja is ook wat ik denk.. Zou het wel zelf kunnen fixen maar als ik de reeks special tools bekijk zitten er daar toch een paar tussen die vitaal zijn, je kan niet zonder. En moeilijk na te maken. Zal dus toch een klusje voor de garagist zijn, in de hoop dat die wel die special tools heeft of er aan kan geraken.
Iemand een vaag idee wat dit bij de VW dealer zou kosten? |
#4
|
||||
|
||||
Moeilijk te zeggen wat t kost denk ik.
Als de stoter ingelopen is dan moet de nokkenas etc ook nieuw. Misschien komen ze nog wat anders tegen. Wat schone olie en filters.. wat uren.. telt snel op. |
#5
|
||||
|
||||
Zo zo de auto is weer gemaakt! Nokkenas was serieus afgesleten op sommige nokken. Paar klepstoters ingelopen, eentje zelfs een gaatje in. Nieuwe klepstoters en nieuwe nokkenas, loopt weer als nieuw. Was 1600€ excl. btw dus viel al bij al nog goed mee!
Mat ik op internet als oorzaak vond was dat de pompverstuivers ergens gaan lekken aan een dichting, waardoor er diesel onder het kleppendeksel komt die de olie wegspoelt waardoor je minder goede smering hebt. Dit zou kunnen verklaren waarom sommige nokken afgesleten waren en anderen nog perfect in orde waren. |
#6
|
||||
|
||||
Fijn dat je busje weer in orde is 👍
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Golf Rallye Dailys: Phaeton W12 & T5GP California |