#1
|
|||
|
|||
Gti 83
Goededag allemaal,
Ca 1,5 jaar geleden heb ik een type 1 uit 83 aangeschaft. Een originele NL. De auto is in redelijke staat (denk ik) maar goed je weet pas wat je hebt als je hem uit elkaar haalt. Dusssss.... afgelopen weekend heb ik het opa'tje maar eens uit de stalling gehaald en eerst maar eens gewassen. De bedoeling is om hem helemaal aan te pakken. Er ligt nu een 2E motorblok in van een Golf 3 maar ik wil hem origineel hebben.. Last edited by GJ1973 : 30-08-2021 at 13:57. |
#2
|
|||
|
|||
Vervolgens de auto naar binnen gereden en begonnen met het strippen.. Meteen de deuren, achterklep en ramen verwijderd. Alles wat ik niet meer wil gebruiken (oude rubbers, vloermatten van 38 jaar oud) weggegooid... Last edited by GJ1973 : 30-08-2021 at 12:42. |
#3
|
|||
|
|||
Er ligt een 2E motorblok in maar wel met een cilinderkop van een DX motor. Als ik me niet vergis tenminste. het nummer van de kop is: 026103373F.
De bedoeling is om er een originele DX motor in te lepelen. Eventueel een beetje upgrade (suggesties zijn welkom). Aan de kleur zit ik nog te twijfelen. De moderne donker bruine kleuren, tegen het zwart aan, lijken mij toch wel mooi staan op een type1... |
#4
|
|||
|
|||
Neem een originelen kleur, zeker als je motor weer terug naar origineel gaat bouwen.
__________________
Golf I GTI W65 Pirelli L90E 1983 |
#5
|
||||
|
||||
Gooi nog niet te veel weg (dat kan altijd nog). Super nette onderdelen kunnen aardig in de papieren lopen. En repro is niet alles best van kwaliteit.
Wat was de originele kleur dat je weet zo te zien niet wit? Een 2E met een DX kop was een aardige upgrade maar ik begrijp dat je naar DX onderblok terug wil. DX blokken zijn ook al prijzig aan het worden. Ik gooide ze vroeger in de oud ijzer container omdat niemand ze wilde hebben en nu is het een andere markt
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#6
|
|||
|
|||
De originele kleur is inderdaad L90E. Ik heb het certificaat opgevraagd waar het op vermeld staat. Er is in het verleden al veel aan geknutseld, de blauwe kleur zit onder het , gedeeltelijk, witte kleur. Maar onder het blauw kom ik ook weer wit tegen....?!?!?.
Het geen wat ik weggooi zijn de rubbers die helemaal vergaan zijn enz. Nee ik let wel op! Begrijp ik Yuli dat een 2E met DX kop vaker gedaan wordt? Ik dacht namelijk, als ik de bedrading etc zie, dat er behoorlijk gerommeld is. Misschien dus een optie om de huidige samenstelling te laten reviseren? |
#7
|
|||
|
|||
L90E is alpine wit
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#8
|
||||
|
||||
Wit = een mooie kleur voor op een GTI
Inderdaad zuinig zijn met weggooien van vergane onderdelen. Kan beter pas na de opbouw. Bepaalde onderdelen zijn inderdaad moeilijk om te vinden. En reproductie-onderdelen (ook vloerkleden e.d.) zijn vaak niet 1 op 1 pasbaar. De zwarte kappen op de achterste wielkuipen zijn ook lastig te vinden. Zuinig zijn op je eigen. Maar veel plezier met de werkzaamheden aan de GTI.
__________________
Golf MK 1 1800 GTI 1982 Golf MK IV 2.0 2000 Kever 1300s 1973: sold Opel Manta A 1973 Chevy Bel Air coupé V8 1958 |
#9
|
|||
|
|||
Ziet er nog een aardige basis uit.
Wel behoorlijk mee gerommeld: kleur binnenkant, kleur motorcompartiment. Ik zou toch proberen het originele kleur te nemen. Daar zijn ze op het einde altijd het mooiste mee. DX worden al zeldzamer. Succes |
#10
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie tips! Zeker m.b.t. de kleur ga ik er nog eens goed over nadenken.
Weet iemand misschien nog een DX motor te koop?
__________________
Golf I GTI '83 Golf V GTI '05 |
#11
|
||||
|
||||
Misschien eens op Ebay kijken, vooral Duitsers verkopen veel via die weg.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#12
|
||||
|
||||
Beste tip die ik je kan geven. Maak een plan welke kant je op wil. Alles kost veel geld beter 1 keer uitgeven.
Twee uiterste richtingen: Wil je origineel, dit geeft meer financiële waarde als het je daar om is te doen. Dan is de originele kleur en volledig terug naar DX de beste route. Probeer dan ook zoveel mogelijk originele delen te vinden en stap zoveel mogelijk af van enige vorm van persoonlijke inbreng. Iets minder strikt dan alleen dingen die heel makkelijk omkeerbaar zijn naar origineel, wielen enz.. Wil je eigen inbreng. Wat Amerikanen zo mooi "restomod" noemen dan is beperking je eigen creativiteit en is er gigantisch veel mogelijk. De 2E is een lange slag motor en de DX is een korte slag motor. De 2E werd basis in de golf 1 werd vaak gebruikt i.c.m. met een crossflow kop om bijvoorbeeld dubbele carbs te rijden of de route zoals de 2E met DX kop is om het injectie systeem origineel te houden. In theorie kon je er ook meer uithalen dan met het DX onder blok. Het "k-jectronic tunen" is inmiddels echter voor velen wel zwarte magie. Er zijn wellicht nog enkele die het kunnen maar de meeste hebben hun geheimen inmiddels meegenomen naar hun graf.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Hier moet ik je toch even tegenspreken Yuli, DX is ook een lange slag motor, boring daarvan is 81mm en slag 86 mm. Edit.: bijna 86,5 mm zelfs http://golf1-ig.de/golf/facts/engines/details/dx.php
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 Last edited by Der Typ Siebzehn : 02-09-2021 at 07:49. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Dat mag, prima. De 2E slag 92.8 mm en boring van 82.5mm dat is is wat ik ermee bedoelde 1.8 vs 2.0 zeg maar. Blok is ook ongeveer 1,5 cm hoger dan een DX.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#15
|
||||
|
||||
voordeel is onder andere een rustiger motorloop. abf precies zo.
ga je voor originaliteit zou ik proberen ergens een dx op de kop te tikken. |
#16
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie reacties! Na aankomend weekend (eerst ff naar zandvoort) ga ik verder met het ontmantelen van de GTI. Doordat de DX kop met 2E onderblok wel een goeie combinatie is laat ik misschien dit wel geheel reviseren...
Maar zoals Yuli al voorstelde, na het ontmantelen eerst bepalen wat ik er mee wil!. Ik hou jullie op de hoogte!
__________________
Golf I GTI '83 Golf V GTI '05 |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Dat klopt, de slag van de 2 Liter is indd absurd lang t.o.v. de boring, en dat was alleen maar te realiseren met die blokverhoging van ca. 1,5 cm. Komt natuurlijk door de veel te compacte afmetingen van de zg 'big blocks' die maar een cilinderafstand hebben van 88 mm, zo blijft er natuurlijk weinig 'vlees' tussen de cilinders. De "Triple 8" (EA 888) TSI's van tegenwoordig (1800 en 2 L) hebben overigens nog steeds die cilinderafstanden van maar 88 mm.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#18
|
||||
|
||||
Gaaf ding! Wit vind ik wel een super kleur op een type 1. Succes met de plannen en veel plezier in Zandvoort, ik zit voor de buis
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#19
|
|||
|
|||
Afgelopen zaterdag weer verder gegaan met de ontmanteling. Binnenkant inmiddels helemaal leeg, kabelboom geheel eruit. Verder de motor aan het vrijmaken. De aandrijfassen zijn ook verwijderd, nu nog het spruitstuk...
__________________
Golf I GTI '83 Golf V GTI '05 |
#20
|
|||
|
|||
__________________
Golf I GTI '83 Golf V GTI '05 |