#1
|
|||
|
|||
Dynamo of spanningsregelaar?
Afgelopen week begon het accu-lampje eerst wat knipperend te branden en later continu. Het leek wat snelheid-afhankelijk,waarbij hij bij de 105km/h zelfs uit was. Nu is recent de distributieriem vervangen, dus ik dacht eerst de riemspanning van de v-snaar maar controleren. Deze bleek vrij slap dus aangedraaid.
De testrit ging prima. Echter bij thuiskomst ging het lampje opnieuw aan, doormeten gaf inderdaad slechts 12.2V. Wat mij ook opviel was dat het lampje niet brandde als ik de auto op contact zette, iets wat eerder wel zo was. Alle contactpunten schoongemaakt, geen verandering. Toen de spanningsregelaar losgehaald. Een van de koolstokjes bleek flink afgesleten,en het uiteinde was dof dus die zal geen goed contact meer maken. Nu de vraag: is een defecte regelaar voldoende verklaring voor bovenstaande probleembeschrijving? Kun je nog iets testen of doormeten aan de regelaar?
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw Jetta mk2 1.6D 1986 - daily Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht |
#2
|
||||
|
||||
het kan..
probeer de koolstaafjes iets uit te trekken, meestal kan dat nog. er zit nog voldoende vlees aan om rustig door te zoeken naar nieuwe koolborstels.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
|||
|
|||
Ik kon ze wel indrukken maar verder eruit niet...
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw Jetta mk2 1.6D 1986 - daily Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht |
#4
|
||||
|
||||
dan zitten ze al op de max, setje verse is dan slim.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#5
|
||||
|
||||
Als het anker van de dynamo niet te ver is ingelopen dan volstaat een nieuwe spanningsregelaar.
|
#6
|
|||
|
|||
Wat bedoel je met 'anker van de dynamo'?
Is dat waar de spanningsregelaar op aangrijpt?
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw Jetta mk2 1.6D 1986 - daily Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht Last edited by Chewbacca : 09-12-2017 at 15:24. |
#7
|
||||
|
||||
Waar de koolborstels tegen aan drukken zegmaar.
|
#8
|
||||
|
||||
Ook wel sleepringen genoemd. Die kunnen inderdaad ook versleten zijn. Maar dat zie je snel genoeg als je in het gat kijkt waar de regelaar met koolborstels in moet.
Nieuwe koolborstels zijn los te krijgen maar geen idee of die bij dit type regelaar eenvoudig vervangen kunnen worden.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#9
|
|||
|
|||
Het beste kun je de hele regelaar vervangen. Kost iets van 20 Euro.
|
#10
|
|||
|
|||
De eerste 150km met nieuwe regelaar zitten erop, probleem lijkt verholpen
Bedankt voor de hulp
__________________
Polo Bluemotion 1.0 2016 - daily voor de vrouw Jetta mk2 1.6D 1986 - daily Seat Leon 1.9 TDI 2005 - verkocht Polo 1.9 sdi 1999 - verkocht Golf mk2 1.6 PN 1991 - verkocht Last edited by Chewbacca : 17-12-2017 at 09:38. |